daflum
Topic Author
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Smårecension av reningsverket(samt några frågor)

Mon 01 Oct 2012, 20:08

För det första får jag säga att jag blir alltid tokglad när det dyker upp något nytt till Coriolis( även för en van fenixläsare är den senaste poden om gränsrymden nåt nytt i mina ögon). Särskilt när det handlar om något av det fantastiska som hintas om tidigare. Nämligen vad som finns på stationen Coriolis. Alltså är jag ganska jävig när jag säger att jag verkligen älskade att läsa om reningsverket. Texten var skriven i sann JFAB-anda och man sögs verkligen in i stämningen av en spännande spelhåla som RP kan ha som nav, ungefär som Wahibs vilket är i mina ögon ett bra intryck. Såklart blir man nyfiken på ännu mer hasardspel som kan finnas än det Shah som presenteras men det kanske kommer mera i någon framtida modul, t ex ge mig mer om hur Aqbar och Tiggarhand går till.

Personerna som presenteras har alla något gömt på lur och jag kan tänka mig att i den SL-del som kommer dyka upp lär det finnas ännu mer om dessa. Så lite i slutändan skulle jag kunna sammanfatta det hela som ett Wahibs med inriktning på dobbel.

Smolk i bägaren är dock att jämställdheten skulle kunna förbättras lite smått. 6 av 10 karaktärer är män och det kan väl gå i all ära då jag inte alltid måste ha 50/50 men betänk då att jag räknar med karaktären i inledningen och en som bara referats till som ”hon” dessutom är könet på ikonen domaren fel (Domaren är en kvinna i huvudsak, en av de få ikonerna som är det dessutom så det behövs inte förvärras). Självfallet var en av kvinnorna mycket vacker med. Nu när jag väl räknade var det inte så illa men allt tillsammans så störde det mig. Enkelt att rätta till och gynnar i slutändan alla.

Några frågor jag undrar över är:

1: Är det Syndikatet som skrivit denna artikel

2: kommer denna artikel dyka upp inlagd i den framtida glasiga boken om Coriolis, tycker den helt klart har sin plats där.


Nu lät det här väldigt fanboyigt men ja jag kan vara mer kritisk om någon frågar ;)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Smårecension av reningsverket(samt några frågor)

Mon 01 Oct 2012, 20:26

Kul att du gilla Daflum! Vi i Ligan gillade också det skarpt och tyckte det helt klart passade i Fenix. Det är inte syndikatet som skrivit, utan ett gäng från Lerum (tror jag) tillhörande rollspelsföreningen VOLK (föreningen för Visuell Och Litterär Kultur), som skrivit texten.

De har andra alster på G, oklart när dock och det ska också komma ne SL-del till reningsverket inom kort.

Hälsar,

Kosta
Fria Ligan
 
robobot
Posts: 31
Joined: Fri 28 Sep 2012, 11:16

Re: Smårecension av reningsverket(samt några frågor)

Mon 01 Oct 2012, 21:37

Detta låter intressant. Vart finns det att läsa någonstans? Jag håller på och arbetar fram ett äventyr som till största delen kommer att utspela sig på Coriolis, har använt mig lite av Wahibs guiden som jag tycker är väldig bra och intressant. Känns som om jag även kan ha nytta av mer information om reningsverket.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Smårecension av reningsverket(samt några frågor)

Mon 01 Oct 2012, 21:58

Detta låter intressant. Vart finns det att läsa någonstans?
I det nummer av Fenix som borde dykt upp i Pressbyråer runt om i landet nu :)
Fria Ligan
 
Nicked
Posts: 44
Joined: Thu 23 Jun 2011, 23:39

Re: Smårecension av reningsverket(samt några frågor)

Mon 01 Oct 2012, 22:14

Som medskribent till Reningsverket får jag tacka får den genomgående positiva recensionen, daflum :)

Håller med om att jämställdhetstänket i artikeln kanske inte är helt optimalt. Det här var det första "seriösa" vi skrivit i rollspelsväg, och det skall erkännas att vårt fokus inte låg på denna aspekt under skrivandet. Men vi tar med oss detta i våra framtida alster. (Till vårt försvar skulle jag dock vilja hävda att Domaren, precis som övriga ikoner, kan porträtteras på olika sätt i Tredje horisonten. Vår tolkning skall blott betraktas som en i mängden av dessa, och gör inga anspråk på att utgöra kanon ;) )

Ärligt talat vet jag nog lite mycket som du om hur spelen som nämns i artikeln spelas. Tanken är väl att dom skall efterlikna eller iaf vara inspirerade av riktiga kort- och tärningsspel från mellanöstern, men jag är tyvärr inte så insatt i detta ämne. Hade vi haft mer plats i artikeln kanske vi kunnat få med mer om detta. Kanske är detta ett ämne för en forumdiskussion? Det finns ju redan en tråd som handlar om någon sorts kortspel i Coriolis.

Din andra fråga får jag passa över till Ligan (vilka den kanske framförallt var ställd till).

Vi har fö börjat skriva på ett annat, lite mer ambitiöst projekt, men det har lite somnat in just nu. Kanske får vi lite mer inspiration och tar oss i kragen nu när saker och ting har börjat hända på Coriolisfronten.
 
robobot
Posts: 31
Joined: Fri 28 Sep 2012, 11:16

Re: Smårecension av reningsverket(samt några frågor)

Mon 01 Oct 2012, 22:15

Detta låter intressant. Vart finns det att läsa någonstans?
I det nummer av Fenix som borde dykt upp i Pressbyråer runt om i landet nu :)
Okej härligt! Hur många sidor består detta av ungefär? Fenix är inget jag köper i vanliga fall, men för lite läsning om Coriolis kan det vara värt!
 
Nicked
Posts: 44
Joined: Thu 23 Jun 2011, 23:39

Re: Smårecension av reningsverket(samt några frågor)

Mon 01 Oct 2012, 22:35

Kosta skrev:

robobot skrev:Detta låter intressant. Vart finns det att läsa någonstans?

I det nummer av Fenix som borde dykt upp i Pressbyråer runt om i landet nu :)


Okej härligt! Hur många sidor består detta av ungefär? Fenix är inget jag köper i vanliga fall, men för lite läsning om Coriolis kan det vara värt!
Har inte själv sett artikeln i Fenix än, men det rör sig om knappt 5 A4-sidor text i Word.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Smårecension av reningsverket(samt några frågor)

Mon 01 Oct 2012, 23:34

Två uppslag i Fenix blev det.
Fria Ligan
 
User avatar
davalt
Posts: 56
Joined: Sat 16 Jul 2011, 19:20

Re: Smårecension av reningsverket(samt några frågor)

Tue 02 Oct 2012, 01:50

Som en av medskribenterna till Reningsverket tackar även jag för recensionen, roligt att se att någon läser det man skriver. Angående jämställdheten i Reningsverket så vill jag förvisso påpeka att en av de starkaste kvinnorna i artikeln har ett allt annat än traditionellt "kvinnligt" beteende. Mer om henne kommer i SL-delen av Reningsverket. Men hur som helst, vi förstår vad du menar och tar med oss en ökad genusmedvetenhet till nästa alster :)

Som Nicked sa, vi har blivit väldigt inspirerade nu och kommer troligtvis att försöka göra verklighet av ett annat Coriolisporjekt vi har på gång.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Smårecension av reningsverket(samt några frågor)

Fri 02 Nov 2012, 21:29

Som Nicked sa, vi har blivit väldigt inspirerade nu och kommer troligtvis att försöka göra verklighet av ett annat Coriolisporjekt vi har på gång.
Det ser vi alla fram emot :D
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests