krogart

I en horisont långt, långt borta

Wed 28 Sep 2011, 15:30

Sedärja, nu ska här delas med! Äntligen får (läs: tar) jag mig tid att dela med mig av min spelgrupps bravader i den Tredje Horisonten. Vi är en grupp som under ett års tid spelat Coriolis, vi har spelat igenom både GSF och Lubau del 1. Nu väntar en del egna äventyr (vilka jag återkommer till senare) i väntan på fler officiella produkter. Här hade jag i inspirationens namn tänkt dela med mig av våra äventyr, och förhoppningsvis få lite feedback (återigen mest vid kommande äventyr, men mer om det senare). Jag tänkte också förklara lite hur vi spelar, hur vi använder "Nycklar" m.m. Så utan några vidare formaliteter, här är den första besättningsmedlemen, kapten Kadir Lekteli!

Kadir Lekteli. ”Nybliven” ledare
”Ingenting på sensorerna? Då så, ta ner henne för landning, lugnt och stilla”

Lekteli. Det är namnet som givit dig den början du fick. Din farfar var Absina Lektelis, Coriolis fjärde guvernörs, lillebror. Ditt släktskap med den forna guvernören gav dig och din syster en priviligerad uppväxt. Du antogs redan i tidiga år till Legionens Kadettskola på Coriolis. Du genomgick utbildningen prickfritt och med höga betyg, och när du tog din examen var det ett flertal av dina lärare som önskade att du skulle fortsätta inom Legionen. Och det skulle du göra. Du tog värvning på jagaren Zafirah. Men innan du hann ombord på den enorma jagaren fick du ett besked som ändrade din framtid.

Din familj hade efter ett besök hos en dabaransk furste stött på korsarer strax innan det sista hoppet till Kua. Dina föräldrar dog redan under attacken, men din syster Shifa lyckades hålla kontroll över skeppet. Dessvärre lämnade korsarerna henne inget annat val än att göra det sista hoppet blint. I vaket tillstånd. Hon lyckades med att hoppa till Kua, men kanske hade det varit bättre om korsarerna tagit henne. När hon väl kommit fram till Kua hade Mörkret mellan stjärnorna tagit henne.

Det fanns inte annat att göra än att lägga in henne på Samariternas Sanatorium. Trots allt du fått höra om Pariatets Orden under din utbildning är de de erkänt bästa läkarna. Denna händelse gjorde att du beslöt dig för att inte ta värvning hos Legionen, då detta kunde innebära att du kunde vara borta från Coriolis så länge som 1 CC. Du behövde något som var mer flexibelt. Du tog därför värvning på det snabba fraktskeppet Akander II under kapten Samul Dhorat.

Samul var en frihandlare, dilettant och spelare som gjort sig känd på den Algolska malmtraden. Som kapten var han rättvis, bestämd och mån om sin besättning, men hans smak för spel, kvinnor och dabaranskt kryddvin försatte honom och besättningen i knipa gång på gång, något som du oftast fick reda upp. Fastän det var Samul som var er ledare, fick du ofta agera kapten. Du arbetade även med sensoroperatören och läkaren Emir Arteba, som trots sitt bittra sätt snabbt blev din närmste man. Resten av besättningen var ofta av mer temporär karaktär, men bland de mest frekvent återkommande fanns vägvisaren Vaqib Geezo, prisjägaren Iqab Harfad samt nasaren Badra Barrim. Det var med dessa ni utförde ert sista uppdrag tillsammans.

För 2 CC sedan blev ni tvungna att dumpa en last av mer tvivelaktig karaktär runt Amedo-B. Allt sedan dess hade du märkt att kaptenen mer och mer tillbakadragen och bekymrad, men han ville aldrig tala om det. Ni fortsatte på som vanligt, men efter att ni kommit tillbaka till Coriolis efter en transport av tabak till Arams ravin försvann Samul efter en lång natt i Mulukhadkvarteren. Ni letade efter honom, men slöt er till att han på ett eller annat sätt lämnat sitt gamla liv bakom sig.

Iqab blev förbannad och lämnade er, antagligen för att ta värvning hos Legionen. Vaqib ryckte mest på axlarna och förklarade att hans nomadiska blod ändå kallade honom ut i Horisonten igen. Kvar var du, Emir och Badra. Efter en lång diskussion beslöt sig Badra för att han bäst kunde utnyttja sina kontakter på Coriolis, och öppnade en liten butik på Kryddtorget. Du och Emir bestämde er för att försöka anställa ett par vettiga händer för att fortsätta frilansandet, då ni ändå lärt er trivas rätt bra med det.

NYCKLAR
»Se till att de som sköter sig stannar under din anställning.
»Fördela gruppens arbetsbördor efter medlemmarnas förmågor.
»Rådslå med en gruppmedlem om något denne är expert på.
»Rådslå hela gruppen om något som rör alla.
»Ta Emirs arbete för givet…
»… men låt honom få höra att han gör ett bra jobb ibland.
»Se till att Shifa har det så bra hon kan få det.
»Låt besättningen ha sitt privatliv…
»… men kolla upp sådant som kan påverka besättningens eller uppdragets framtid.
»Logga alla händelser ombord, på en kaptens vis.
»Ta hand om Fatimans Gåva. Se till att skeppet utrustas ordentligt.
»Ta hjälp av din besättning för att utröna vilka delar av skeppet som är i störst behöv av uppgradering.
»Stanna gärna upp och tänk efter…
»… men visa beslutsamhet när ett beslut är taget.
»Hjälp en någon ur besättningen med ett personligt problem.
»Prata enskilt med besättningsmedlemmar om deras problem eller framtid…
»… men samtala i skeppets mäss med samtliga i besättningen när ämnet är skeppets problem eller framtid.

Chrystiof
Site Admin

Re: I en horisont långt, långt borta

Thu 29 Sep 2011, 08:45

Coolt. Det ska bli spännande att läsa fortsättningen!
Fria Ligan

Kosta
Site Admin

Re: I en horisont långt, långt borta

Thu 29 Sep 2011, 21:06

Kan bara säga detsamma - intressant med Nycklar - är det Solar system som inspirerar? Just nu arbetar vi ju med C2-regler så det är intressant att få höra :)
Fria Ligan
GZIP: Off