En Ark är ju en reflektion utav vilka karaktärer som är med i gruppen. Har man en robot med i gruppen så måste spelarna prioritera annorlunda. Man måste bredda hur man ser saker. Här är mina tankar.
I yttervärlden har du solceller som laddar upp 1 EP/dag - Visst, men det är inte alltid sol och det kostar även 1 EP/dag att vara aktiv.
Mina spelare har ibland väntat en dag extra innan de går ut för att läka Trauma, Kritiska skador eller Röta. Så att gruppen i bland känner att de är tvungna att vänta en extra dag är sånt som händer. Har man en robot med i gruppen så kommer det finnas ytterligare skäl att man ibland måste vänta en dag eller två extra innan man går ut och utforskar. Å andra sidan så är det en karaktär mindre som man måste göra eftergifter till tack vare Kritiska skador och Röta. Sedan, hur mycket sol krävs det per dag. Förmodligen inte extremt men visst kan det förekomma att en robot inte kan få sin "1 EP per dag" men personligen tror jag inte det kommer att förekomma särskilt ofta. Det här är ju en tolkning som SL får göra och vill han vara extremt hård så kan han.
Det finns flera sekundärfunktioner som kan ge dig EP - De flesta av dessa kan du inte börja med, då de är allmänna sekundärfunktioner och måste köpas senare för erfarenhetspoäng.
Man måste anpassa sin karaktär efter den verklighet de lever i. Det betyder att de måste prioritera att skaffa alternativa sätt att få energi på om de ska leva i Zonen. Det bör inte ta mer än två spelmöten för en robot att få fem erfarenhetspoäng, det borde man kunna klara.
Artefakten E-pack laddar upp T6 - Japp, men det är en artefakt, hur ofta hittar du den?
Hur ofta man hittar dem, beror på hur ofta SL lägger in sådana artefakter och hur SL använder artefakter. Om man använder korten som slumpgenerator så finns det fyra e-pack kort så med det gamla batteriet så blir det fem.
Artefakt eller projekt Genertator laddar 1EP/timme - Generator kräver 20 teknologinivå, vilket gör att det kommer dröja länge länge innan Arken får en sådan. Den man hittar är en artefakt, så det är en lågoddsare.
Vilka projekt som spelarna väljer att genomföra beror på hur de prioriterar och detta beror på hur gruppen är sammansatt. Har man en robot med i gruppen så måste man prioritera annorlunda än vad man skulle göra med en grupp bestående av bara mutanter. 20 är inte en extrem summa. Teknologi dessutom är vanligt på artefakter, så om man lämnar in artefakter så ökar ju Teknologi UN fortare. Har man en robot med i gruppen så bör man nog tänka om lite hur man prioriterar.
Mutant med Elektrisk kan ladda upp dig, 1EP per 1MP - Vill inte de mutanterna oftast ha sina MP för sitt eget bruk?
Mutanter kan väl mutas. Precis som man köper krubb utav en fixare i en mörk gränd i Arken så kanske någon känner nå'n som känner nå'n som känner en el-mutant, kanske för några patroner är han villig. Visst, han lär ju inte göra det gratis.
Sen finns det en del moduler som är krävande. T.ex. Drönare som drar 1EP/runda + din handling för att göra något som man kanske kan göra själv, om än med större risk. Drönare borde vara billigare. För en robot som fokuserat på annat än strid är den förstås väldigt användbar, men fortfarande kostsam.
Som sagt, man måste anpassa sig till den värld som man spelar i. I början av en kampanj med en robot, innan man har fått ordning på något sätt att få extra energi så får man hålla igen på "dyra" moduler. Kommer med all säkerhet bli ett mindre problem om Arken får utvecklas ungefär som med krubb. I en Ark med hög UN i krubb så är krubb inte ett stort problem (åtminstone inte så länge spelarna är i Arken).
Puh, vad långt det blev, sorry det var inte meningen.