• 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
 
User avatar
Greipur
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Önskemål till Maskinarium

Thu 10 Sep 2015, 13:39

[...]jag gillar också arvet där efternamnet på robotar hänger ihop med vem som skapat dem.
Ja, jag tänkte tipsa om det i första inlägget, men insåg att inlägget skulle ballat ur lite om jag pratat om allt där. :)

Har för mig att Yohalem sa att det var inspirerat av det isländska sättet med "dottir" och "sson" (och ja, även fornnordiska i stort). För de av er som inte vet hur de gjorde så kan jag komma med ett exempel: Arbiter Humanbuilt bygger en robot som heter Clarity Arbiterbuilt, sakta men säkert kommer robotarna längre ifrån ursprunget, och robotar som fortfarande är Humanbuilt har en stor respekt.

Men det skulle vara intressant om Mutant hade något sätt att räkna generationer precis som i Primordia. Det är också ett sätt att förstärka att något gått förlorat. Jag föreställer mig att även robotar "dör" i en existentiell bemärkelse. D.v.s. inte bara att få sina kretsar utblåsta utan även att källkoden blir korrupt eller skrivs om.
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Önskemål till Maskinarium

Thu 10 Sep 2015, 14:18

Alpha- och betapersonligheter var lite udda i UA. De var inte begränsare av ren intelligens, en astromekdrönare kunde vara ypperligt logisk i sitt problemlösande. Dels kunde robotrollpersonen rollspelas mer människolikt, men hade även en bredare generell artificiell intelligens.

Liknelsen med pryltärningarna och pressande gillar jag. Du är i princip en avancerad pryl, överklockar du dig själv så utsätts dina komponenter för stress. Om robotarnas tekniska optioner ska drivas av något liknande MP eller vad nu djurmutanterna går på är lite luddigt.

Rena robotgrupper var inget som var vanligt i äldre Mutant, inget jag hört talas om mer än en gång. Snarare hade gruppen en token robot-RP vars viktigaste relationer inte var till andra robotar eller den gamla tidens infrastruktur, utan till det nya samhället och dess nya kompanjoner. Just relationen till annan teknisk infrastruktur och de makter som behärskar dem är nog det intressantaste jag ser fram emot.
 
User avatar
KimKhan
Posts: 64
Joined: Mon 09 Feb 2015, 22:10

Re: Önskemål till Maskinarium

Thu 10 Sep 2015, 23:09

Jag vet inte om jag bara pratar för mig själv här men jag gillar tanken att RBT skulle vara ur en grupp förrymda robotar. Det skulle lösa alla diskussioner om personligheter och hur pass påtvingad robotarna är att lyda människor eller att följa Asimovs 3 robotlagar: de gör det inte eftersom de kunde fly, och hur man spelar roboten är en smakfråga.

Och sen så vore det roligt att se en variant av slavjägare fast inriktad på robotar där de tvångsprogrammerar in robotlagarna på dem eller bara gör en formatering av minnesbanken.
När inga ungar längre finns är allting slut.
vad är det då för mening om man står ut?
Visst har det blivit kaos i tidens lopp,
men så länge det finns ungar så finns det hopp.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Önskemål till Maskinarium

Fri 11 Sep 2015, 12:54

Kul diskussion! Det dröjer inte länge nu tills vi kan lätta lite på förlåten och berätta hur vi tänkt så här långt (och det finns fortfarande tid att påverka). Håll koll på vår blogg/facebook samt kommande numret av Fenix. :)
Fria Ligan
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Önskemål till Maskinarium

Thu 17 Sep 2015, 23:17

Inte så mycket förrymda som lämnade. De som skapade dig för att dela ut post eller vika mattor är inte där längre, vad gör ni nu?

Något som går emot det är dock att robotarna är enklavtek. Det är ett band som nog inte kan raderas helt.
 
User avatar
Peter
Posts: 587
Joined: Sat 09 Apr 2011, 14:52

Re: Önskemål till Maskinarium

Thu 24 Sep 2015, 09:25

Snart dyker det upp ett nytt subforum, misstänker jag :)

Vad tycker folk om Simon Stålenhags omslag förresten? Själv gillar jag det färgranna förfallet...
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor
 
User avatar
Greipur
Posts: 107
Joined: Sun 06 Sep 2015, 14:30

Re: Önskemål till Maskinarium

Thu 24 Sep 2015, 10:50

Jag gillar't, det går att göra saker melankoliskt och dystert även med färg. Jag tror mycket färg ligger i ropet just nu i dystopierna, nya Mad Max hade ju också väldigt saturerade färger t.ex.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Önskemål till Maskinarium

Thu 24 Sep 2015, 20:27

Ser riktigt snyggt ut! Jag älskar detaljrikedomen i omslagen från Ola Larsson, men Simons är snyggt på ett annat sätt.
Jag är bara positiv till att omslaget inte är brunt. Klart zonen ska varieras lite!

Jag tror förresten att jag har lyckats se lite bilder från inuti boken.. :)
Av respekt för Fria Ligan kan jag dock inte avslöja vart.. Men jag kan säga att de var riktigt snygga och jag tror ingen blir besviken!
 
User avatar
Lejonel
Posts: 52
Joined: Fri 10 Apr 2015, 09:38

Re: Önskemål till Maskinarium

Fri 25 Sep 2015, 09:46

Jahapp! Då var det "grund-fundat" då! 50 papp passerades ju med lätthet, inte helt oväntat. :)

Simons bilder är fantastiska! Men nu kommer ju den STORA frågan: Vilken färg ska det vara på böckernas omslag? Gul? Grå? Lila? Omröstning? Nu förutsätter jag, lite vågat, att vi lyckas skramla till en box. ;)

EDIT: Ett önskemål vore för övrigt att Fria Ligan INTE väljer att lägga till hårdpärmsböcker, radioantenner, hexagonala hörn o.dy. till Kickstartern som delmål. Ser gärna att de kommer som specialutgåvor separat men önskar boxen (som jag innerligt hoppas på) så lika M0 och GA som möjligt.

Fast kommer boxen med radioantenn kan jag leva med det. ;)
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Önskemål till Maskinarium

Sat 26 Sep 2015, 01:30

Robot - äntligen en backer-titel jag kan gå in på utan att skämmas!
________________________
Meka Extraordinaire
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests