• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Önskemål till Maskinarium

Tue 26 Aug 2014, 06:55

Vet att den här modulen inte ligger inom synhåll ännu, men jag vill ändå redan nu slänga in ett önskemål när det gäller maskinvarelser/robotar/automater.

I de flesta (samtliga ?) tidigare utgåvor av Mutant så har det funnits en beteendespärr hos robotar med robotikens lagar (att varken skada eller låta en människa skadas, lyda order etc) som spelaren fått förhålla sig till. Tidigare så har detta varit en fast spärr som enbart gått att köpa sig förbi (modifierad beteendespärr). Jag skulle gärna vilja se att den här spärren istället gick att gå förbi genom tärningsslag, eventuellt med situationsmodifikation (när t.ex. olika lagar krockar, när roboten angripits av "kräfta", när olika personer samtidigt försöker beordra den etc).

Hoppas också att bakslag för robotar innebär att de kan löpa amok och angripa slumpmässiga mål i omgivningen (kända exempel: Herr Goddag och Godafton, Enhet 17 och VAX 10).
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Önskemål till Maskinarium

Tue 26 Aug 2014, 08:14

Bra förslag! :)
Fria Ligan
 
User avatar
Thomas
Posts: 94
Joined: Mon 24 Sep 2012, 19:39

Re: Önskemål till Maskinarium

Tue 26 Aug 2014, 10:35

En del gillar Asimov, andra inte. Den här gången verkar de senare bestämma. Inga robotlagar i Maskinarium.
Insta @lofvingart | Writer Svavelvinter, Machinarium , Elysium etcetera
 
User avatar
kjetilkverndokken
Posts: 81
Joined: Sat 03 Sep 2011, 15:06

Re: Önskemål till Maskinarium

Tue 26 Aug 2014, 10:58

Kan ikke atferdssperren være en del av de tingene roboter må arbeide mot? Mutanter har f.eks angrep mot GE.
Roboter kan jo ha en skade på en GE for hver gang de bryter sperren?
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Önskemål till Maskinarium

Wed 27 Aug 2014, 06:27

En del gillar Asimov, andra inte. Den här gången verkar de senare bestämma. Inga robotlagar i Maskinarium.
Nu blir jag lite frågande. Vem har bestämt vad menar du? Jag är rätt säker på att frågan fortfarande är öppen.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Thomas
Posts: 94
Joined: Mon 24 Sep 2012, 19:39

Re: Önskemål till Maskinarium

Wed 27 Aug 2014, 07:39

Det är jag som i dagsläget sitter och skriver Maskinarium och vad jag än tycker om Asimovs böcker i övrigt så har robotlagarna inte tilltalat mig. Det finns hundratals böcker, filmer och serier som klarar sig utmärkt utan hans påhitt, så också den version som nu växer fram av Mutant. Allt kan hända på vägen till en färdig produkt men utgångspunkten är något annat. :)

Dina tankar om att spelare inte skall vara hindrade av fasta spärrar ligger nära upplägget i dag. Likaså att det finns skäl till varför någon robot kan löpa amok eller på annat sätt börja bete sig märkligt (även om det inte finns en term som heter Bakslag).

En grundsten i hela Maskinarium är att robotarna är det centrala, precis som mutanterna är det i År Noll och djuren i Genlab Alfa. Det skiftar fokus från relationen människa-robot (som ju varit avgörande i tidigare versioner av Mutant) till robot-robot. Inte för att regler och spelet inte kommer ta hänsyn till det förra men det senare är spelets bas.

Just nu ligger såklart mycket fokus på Genlab Alfa men framöver finns det väl alla skäl att börja lätta på locket mer kring Maskinarium. Innan mer information är ute finns det ju inte mycket att ha åsikter kring men alla sorters tankar och önskemål är välkomna. Jag och Fria Ligan har en vision om vad Maskinarium ska vara men mycket lär hända på vägen till ett slutgiltigt spel. :)
Insta @lofvingart | Writer Svavelvinter, Machinarium , Elysium etcetera
 
User avatar
Henke
Topic Author
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Önskemål till Maskinarium

Wed 27 Aug 2014, 09:09

Ok! Då är jag med på ditt svar :)

Skall bli intressant att se vad du/ni har skruvat ihop.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Thomas
Posts: 94
Joined: Mon 24 Sep 2012, 19:39

Re: Önskemål till Maskinarium

Wed 27 Aug 2014, 09:32

Ok! Då är jag med på ditt svar :)
Haha, ja, läste om det första och insåg hur kryptiskt det var. Att ligga hemma sjuk och skriva snabba svar via telefonen är ingen bra kombo. :)
Insta @lofvingart | Writer Svavelvinter, Machinarium , Elysium etcetera
 
User avatar
Jurij 1138
Posts: 329
Joined: Fri 29 Apr 2011, 09:15
Location: Zonen på Öarna

Re: Önskemål till Maskinarium

Wed 27 Aug 2014, 23:57

Jag blir besviken om Jurij 1138 inte finns med någonstans i böckerna. ;)
________________________
Meka Extraordinaire
 
Mattias H
Posts: 72
Joined: Sun 27 Apr 2014, 23:21

Re: Önskemål till Maskinarium

Thu 28 Aug 2014, 10:50

Kommer det finnas laser?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests