Peter

Re: Önskemål till Maskinarium

Mon 27 Jul 2015, 21:13

Vill också se regler för hur man spelar med robotar ute i Zonen och skapar nya bosättningar som även kan inkludera mutanter, djurmutanter och människor. Kanske kan de ingå i de bosättningar som i MGA kallas Samfund?
Det här är säkert syftet - att klasserna en efter en tar sig ut i zonen för att till slut skapa blandade samfund tillsammans
Check out my BoL heroic migration period hack - Barbarians of the Dark Ages
Kolla mitt ny-klassika BRP-derivat - Monster och Människor

Thomas

Wed 29 Jul 2015, 10:47

Hade varit kul att här få se robotar interagera med andra på nya sätt, inte bara som udda underhuggare. Funderar också på robotars samspel (eller konflikter) med titanmakterna.
Jag tror vi kommit en bra bit på vägen med att göra robotar till mer än bara udda underhuggare. Maskinarium kommer också bjuda på mer information om Titanmakterna samt vidareutveckla spelets metaplot.

Mikethebike

Sat 01 Aug 2015, 10:51

Det har kanske nämnts tidigare men jag älskar verkligen omslaget till gamla Bris Brygga (var det väl?) med den huttrande roboten. Den fick mig att tänka på en av serierna i en svensk sci-fitidning från tidigt 80-tal där några androider med klassiskt robotutseende sitter fast i en kall, ogästvänlig miljö. Såvitt jag minns använde de klassiska snöskor för att ta sig fram i vintereländet när de skulle ut och leta efter en försvunnen kamrat. Tyvärr kan jag inte för mitt liv komma på vad tidningen hette. Minns dock att de även publicerade en version av The Thing som jag gillade skarpt. Space nånting..kan den ha hetat men jag får inte fram nån titel när jag googlar.

Edit: 1999 Framtidsserier hette tidningen..

KimKhan

Thu 03 Sep 2015, 18:28

Att få in en annan slags system för Röta eller öka tåligheten hos Robotar på den fronten kan vara något att få med. Att en Robot skulle vara totalt motståndskraftig är i linje med äldre versioner av Mutant, även om elektronik gör sänder förr eller senare i extrem start strålning (sen kan vi ta med saker som frätande syra och liknande), så att Rötfaktor 3 räknas som 1 för en RBT kan vara en slags avvägning.

Eller så slopas all Rötinsamling hos en Robot, och den använder sig av en "Virus"-system istället. Porta in i terminaler och maskiner kan leda till datavirusnedsmittning! Olika grader ger ökad chans till "tilt" - lite granna som en kritisk skada tabell?
När inga ungar längre finns är allting slut.
vad är det då för mening om man står ut?
Visst har det blivit kaos i tidens lopp,
men så länge det finns ungar så finns det hopp.

Lejonel

Tue 08 Sep 2015, 13:53

"Röta" borde kallas för "Rost" i robotarnas universum. :)

Men jo, gärna någon form av behov av virusrensning/defragmentering/service-mekanik, tack!

Och vad säger att röta inte ÄR ett virus (också)? *snegla konspiratoriskt* :?

Greipur

Tue 08 Sep 2015, 22:58

Har lite lösa tankar varav en del är mest tips.

Som nämdes tidigt i denna tråd så verkar det som fokus är på robot - robot relationer snarare än människa - robot. Jag tror det finns ett stort utrymme för att undersöka en slags existentiell kris. Vad är robotarnas syfte efter att deras ägare/skapare inte finns längre?

Jag tänker på spelet Primordia där mänskligheten till synes är utplånad och robottjänarna i sina olika former (krigare, administratörer, service, arbetare osv.) är tämligen tafatta. Det är som att Nietzsche-Bot en dag kom och sa att gud är terminerad och ett enormt tomrum uppstår. Svårast av allt för dem skulle jag hävda är att komma i kontakt med varandra, för det har aldrig varit en del av deras arbetsbeskrivning. Vad finns det för mening för en tjänare att ifrågasätta sin lott i livet? Det om något tycker jag skulle vara intressant att undersöka, att robotar lär sig interagera med varandra, och hitta ett nytt syfte.

----

För egen del fann jag just känslor och personlighet för robotar det mest problematiska i M:UA. Det där med beteendespärrar och Beta-personlighet osv. Det sågs som ett undantag att de hade en mänsklig intelligens om jag minns rätt. Jag skulle rekommendera att göra annorlunda där än vad Järnringen gjorde, för egen del tycker jag det vore intressant att utforska icke-mänsklig intelligens, men kanske mer när det gäller värderingar osv. och inte att visa känslor osv. För egen del känns det inte särskilt givande att spela en robot där jag egentligen inte kan uttrycka mig (för jag är ju trots allt en människa utan beta-personlighet, och har känslor). Det blir en inre konflikt som är svår att lösa, jag tror Bender från Futurama uttrycker det bäst:

"I mean, being a robot's great, but we don't have emotions, and sometimes that makes me very sad."

Försök ge uppslag så spelare och spelledare kan spela givande robotroller som inte går ut på att bete sig känslokallt. Jag är helt med att drönare och krigsmaskiner inte har någon självuppfattning, utan jag menar i första hand robotar som har ett spöke i skalet. ;)

Thomas

Wed 09 Sep 2015, 10:19

Många kul tankar Greipur och inte olika de som varit några av grundpelarna när det skrivits på Maskinarium. Vårt mål är att frågan om vem du är och vad du har för syfte kommer att spela en viktig roll. Det ska bli en del av det du utforskar i den nya värld du befinner dig i.

Henke

Wed 09 Sep 2015, 20:23

Kul att du nämner Primordia. Jag skrev om det spelet i den här länken :)
http://frialigan.se/forum/viewtopic.php ... dia#p11662
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte

Greipur

Wed 09 Sep 2015, 21:11

Många kul tankar Greipur och inte olika de som varit några av grundpelarna när det skrivits på Maskinarium. Vårt mål är att frågan om vem du är och vad du har för syfte kommer att spela en viktig roll. Det ska bli en del av det du utforskar i den nya värld du befinner dig i.
Kul! Ser fram emot det.

Kul att du nämner Primordia. Jag skrev om det spelet i den här länken :)
http://frialigan.se/forum/viewtopic.php ... dia#p11662
Ah. Så himla intressant spel, trots sina enkla medel och lilla format så tycker jag det fanns något stort med det spelet. Stora ambitioner som nästan genomfördes. Lite som Planescape: Torment, fast mindre påklistrat dungeoncrawlande. Tyckte det var ett genidrag att baka in människans förhållning till religion i det hela.

För övrigt måste jag ju bara infoga denna bit poesi av Victoria Mishnun som var fröet till spelet i mångt och mycket. Mishnun var moster till Mark Yohalem, som gjorde speldesignen och narrativet.

"I sing of the race that came to be
After man's brief tyrrany
Over all beasts ceased,
And we became a theory
In another species' pre-history ;
Endowed, as theories often are,
With false glories and iniquities.
The truth is, we lost our vision.
In the man-pit of night
We fought for light ;
And with faith in fission
Lit one blaze too bright.
The world will never see such flames again,
Nor know the dream and worth that was in men."

- The Inheritors and other Poems

Det blev ett litet sidospår där, men det bjuder jag på! Låten Faith in Fission är antagligen tagen från denna text.

Henke

Wed 09 Sep 2015, 21:46

Ah. Så himla intressant spel, trots sina enkla medel och lilla format så tycker jag det fanns något stort med det spelet. Stora ambitioner som nästan genomfördes. Lite som Planescape: Torment, fast mindre påklistrat dungeoncrawlande. Tyckte det var ett genidrag att baka in människans förhållning till religion i det hela.

För övrigt måste jag ju bara infoga denna bit poesi av Victoria Mishnun som var fröet till spelet i mångt och mycket. Mishnun var moster till Mark Yohalem, som gjorde speldesignen och narrativet.

"I sing of the race that came to be
After man's brief tyrrany
Over all beasts ceased,
And we became a theory
In another species' pre-history ;
Endowed, as theories often are,
With false glories and iniquities.
The truth is, we lost our vision.
In the man-pit of night
We fought for light ;
And with faith in fission
Lit one blaze too bright.
The world will never see such flames again,
Nor know the dream and worth that was in men."

- The Inheritors and other Poems

Det blev ett litet sidospår där, men det bjuder jag på! Låten Faith in Fission är antagligen tagen från denna text.
Vackert! Måste även hålla med om spelet i sig. Det ligger något stort i hela tänket och jag gillar också arvet där efternamnet på robotar hänger ihop med vem som skapat dem.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
GZIP: Off