• 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
 
Mikethebike
Posts: 63
Joined: Thu 01 May 2014, 17:51

Re: Önskemål till Maskinarium

Sat 28 Mar 2015, 19:04

När har ni tänkt köra igång crowdfundingen av Maskinarium?
Förmodligen efter sommaren. Vi har en annan crowdfunding vi vill köra först... :)
Vilken crowdfunding då om man får vara så nyfiken att fråga?
=)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4470
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Önskemål till Maskinarium

Sun 29 Mar 2015, 11:12

Mer info kommer snart - men en liten hint kan du ser här.
Fria Ligan
 
Jens go game
Posts: 197
Joined: Fri 04 Nov 2011, 07:49

Re: Önskemål till Maskinarium

Wed 01 Apr 2015, 23:13

När det är dags för crowedfounding av Maskinarium hoppas jag verkligen att det blir en nivå där både hårdpärm och box blir möjligt. Det är underbart att stoppa ner de nya hårdpärmböckerna i mutant år noll lådan. Det blir skitsnyggt :D fast det är klart inget annat får plats i lådan ;) det behövs en större låda med andra ord :D
 
User avatar
SCalvin
Posts: 189
Joined: Tue 03 Feb 2015, 19:06

Re: Önskemål till Maskinarium

Mon 06 Apr 2015, 01:13

En annan produktion, vet inte hur nära temat ligger.

http://1d4chan.org/wiki/Engine_Heart
 
Neroflame
Posts: 18
Joined: Sun 20 Apr 2014, 12:55

Re: Önskemål till Maskinarium

Sun 12 Apr 2015, 10:17

Jag skulle vilja se robotar som är påverkade av tidens tand. Bristen på underhåll har gjort att de lättare går sönder och bristen på fräsha reservdelar bör ha påverkat deras hållbarhet så att koncepten " Allting går sönder" och "resursbrist" fortsätter vara högaktuella även för maskinarium. Jag ser gärna att robotarna även kommer följa i stort samma regler som djuren och mutanterna så att man slipper hålla koll på flera regelsystem. Det ska vara lättintegrerat med övriga år0 helt enkelt.

Skulle däremot gärna se en ett större utbud av "mutationer" eller vad dessa nu kommer att kallas i maskinarium då jag tyckte att Genlabb alfa gav lite för få. Använd hellre utrymmet till fler "mutationer" än att skriva dit reglerna en 3:e gång, självklart behöver anpassningarna finnas med men tycker personligen att maskinarium inte behöver kunna stå på egna ben.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4470
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Önskemål till Maskinarium

Sun 12 Apr 2015, 13:09

Tack för input!
Fria Ligan
 
User avatar
Xunin
Posts: 40
Joined: Mon 18 Aug 2014, 12:32

Re: Önskemål till Maskinarium

Sun 12 Apr 2015, 18:09

Som Mutant-torsk och stödköpare av allt i den här produktlinjen förstår jag vad Neroflame menar,

MEN

Jag tycker ligan gjorde helt rätt när de beslutade att GA skulle vara självgående. Det är onekligen ett tungt säljargument ute i handeln att man inte behöver spendera i mer material än just det man vill ha, och jag tror den här sortens lättillgänglighet är vital om man vill få in nytt blod i hobbyn (för att inte tala om den engelskspråkiga marknaden, där det nostalgiska värdet inte finns). Dessutom svårt att sälja supplement ifall huvudprodukten (MÅ0) tar slut.

Bättre då att ifall man vill ha expansivt material (och det vill man ju!), mutationer o.s.v. att lägga det i zonkompendier eller separata moduler. Det ryktas ju t.ex. om en kortspelsmodul som jag hoppas det kommer mer information om snart ;-)

Men för att försöka bidra till själva tråden så är det svårt att komma med förslag när man inget vet om själva metaplotten/settingen i maskinarium, men om jag får brainstorma fritt så tänker jag att robotarna bör vara väldigt kraftiga MEN också väldigt nischade och begränsade. T.ex. ett högre startvärde i deras främsta grundegenskap än vad mutanterna tillåts, och ett riktigt risigt värde i en annan GE .

Kanske ska man röra sig bort ifrån daglig maintainence (som ju för mutanter består av sömn/vatten/mat) och låta effekterna av trauma vara något mer beständiga, d.v.s. delar går sönder och kan inte enkelt lagas förutom av en reparationssond eller skrotskalle, men bara om de innehar lämpliga delar (vilka givetvis ska vara svåra att komma över och ligga begravda djupt i zonen).

Gällande "optioner" eller vad ni väljer att kalla dem, så låt dem för guds skull vara exklusiva för robotarna! Cybernetiska implantat för tankarna bort från present-post apokalyps till cyberpunk och "nya" mutant (som jag bara helst av allt vill glömma) :lol:
 
User avatar
Thomas
Posts: 82
Joined: Mon 24 Sep 2012, 19:39

Re: Önskemål till Maskinarium

Sun 12 Apr 2015, 19:09

I utkastet är grundegenskaperna något annorlunda än i ÅN och GA. Just nu är det möjligt att vara mer specialiserad - och sålunda mer kraftfull - än motsvarande mutant. Om det blir fallet i de slutgiltiga reglerna återstår att se.

Metaplotten växer vidare i Maskinarium. Eftersom kampanjen i stort var färdigskriven innan GA gavs ut kom ett par småsaker som kan betyda mycket i MM med i Genlab Alfa.
 
User avatar
Henke
Posts: 1620
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Önskemål till Maskinarium

Sun 12 Apr 2015, 19:45

Gällande "optioner" eller vad ni väljer att kalla dem, så låt dem för guds skull vara exklusiva för robotarna! Cybernetiska implantat för tankarna bort från present-post apokalyps till cyberpunk och "nya" mutant (som jag bara helst av allt vill glömma) :lol:
Det här håller iaf inte jag med om. Att göra robotars "optioner" möjliga att även använda som cybernetik i kommande IMM-expansion samt korsa mutanter och muterade djur med cybernetik vore helt klockrent för mig. Givetvis skulle detta vara helt valfritt för den som inte vill ha med cybernetik, men på samma sätt fullt möjligt för den som vill expandera sitt antal "optioner" som alltså kunde finnas både i Maskinarium och IMM-modulen. Detta skulle också passa bra i den crossover som redan finns idag mellan GA´s djur och mutationerna i M0.

Till sist så ser jag cybernetik som ett arv från samtliga Mutant-inkarnationer (absolut inget kopplat enbart till svarta lådan). *SPOILER* Redan i första Mutant hade Järnringens ledare Makron en hypnotisk kristall som öga. De Grå männen i Grå Döden hade implantat kopplade till Cybern. I Sinkadus 8 presenterades "Cyborg" som Mutant klass. I PDIK (MUA-sviten) hade Joseph Cappuchino inplantat som senare kopplades till Aros i HMÄ. Slutligen blir ju djuren i GA utsatta för experiment där vissa handlar just om cybernetik.
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Krönikören
Posts: 800
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Önskemål till Maskinarium

Sun 12 Apr 2015, 20:05

+1 till att optioner/cybernetik ska vara möjligt! Jag tänker dock främst på de icke-muterade människorna, men i särskilda fall (som i Genlab Alfa) och i spel tycker jag absolut det kan vara ett kul inslag. Sen väljer ju varje grupp huruvida de vill använda dessa regler och isf hur vanligt de vill ha det!

Angående underhåll/återhämtning av trauma för robotar, så tycker jag Xunins idé låter intressant, MEN samtidigt tycker jag att det är viktigt att reglerna mellan boxarna följer samma röda tråd.. Kanske permanent trauma kan finnas jämsides med det vanliga underhållet? (Skärpa=diskfragmentering, Styrka=skrot+reparation? Kyla=Vatten för att tvätta sensorerna.. ;) )
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 11
GZIP: Off