nifelfang
Topic Author
Posts: 13
Joined: Wed 31 Jul 2013, 14:06

Närsensor och Personlig Sensor

Sun 07 Nov 2021, 14:29

Hej!

Läser lite om sensorer i regelboken, och blir lite fundersam över vad dem gör eller hur dem funkar.

Det finns en Närsensor, som ger +2 i TEKNOLOGI för att söka efter gömda saker.
Samt en Personlig Sensor som ger + 2 i SPANING.

Så långt är det lätt att förstå, men beskrivningen av Närsensor ger intrycket att sensor analyserar omgivningen och skickar tillbaka data, vilket låter precis som det en Personlig Sensor gör.

Om man har en Närsenor, och använder den på sin omgivning utan att riktigt leta efter gömda ting, så borde man (rimligtvis) få tillbaks data om saker som sensorn upptäcker, signaler från andra sensorer, samt kanske värmescanningsdata av eventuella varelser i närheten som inte är gömda, utan att behöva göra ett slag?

Men använder man en personlig sensor, kan man få samma data, men måste slå ett slag?

Kanske jag som överanalyserar och förvirrar mig själv, men känns som att dem två prylarnas egenskaper går in i varandra en hel del, och känns svårt att veta varför man ska välja den ena framför den andra. De kostar lika mycket samt ger lika mycket i bonus.

Vad är era tankar kring det här, och hur använder ni sensorer?

Tack på förhand!
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Närsensor och Personlig Sensor

Mon 17 Jan 2022, 23:54

Hej!

Ursäkta sent svar. Skillanden mellan de två är att den Personliga sensorn är bärbar som ett visir och därför ger + på Spaning för individen (men räknas som avancerad och begränsad, dvs du behvöer ha talangen Licensierad för att få köpa den legalt).

Närsensorn är en stor pryl (inte Lätt (L) som den personliga sensorn), där användaren interagerar med en tabulalikande skärm och gör inställningar för att analysera input - därav + på Teknologi. Den är ordinär teknologinivå och finns lite varstans.

När jag använt dem i spel är närsensorn ofta monterad i ett fordon och ger annan bild medan den personliga är mer att se på avstånd för en ensam användare.

Hoppas det hjälper!
Fria Ligan
 
User avatar
Vader
Posts: 944
Joined: Fri 15 Nov 2019, 14:11
Location: The Frozen North

Re: Närsensor och Personlig Sensor

Wed 19 Jan 2022, 01:05

Men som OP frågar — vad för sorts data förmedlar respektive sensortyp om man bara scannar sin omgivning med dem utan att specifikt leta efter något?

Om jag tolkar svaret rätt så är den personliga sensorn mer tänkt som någon sorts ultrakompakt elektronisk kikare än som ett multispektralt dataregistrerande system av något slag?
Before you use the word "XENOMORPH" again, you should read this article through:

https://www.wired.co.uk/article/aliens-throwaway-line-confusion
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Närsensor och Personlig Sensor

Wed 19 Jan 2022, 21:15

Skulle använda det som du säger - det fanns nog aldrig någon tydligare tanke än så och vi överförde det från gamla Coriolis till vår version. Närsensorn är tänkt som en fast installation i fordon el baser och söker massa spektra - och kan kopplas till stridsenhet. Den personlig var mer hightech men som sagt bara en person kan ju använda den, det är ju ett visir.

Om man vill skapa mer detaljer om spektra etc, så är det upp till SL att bestämma skulle jag säga.
Fria Ligan
 
User avatar
Vader
Posts: 944
Joined: Fri 15 Nov 2019, 14:11
Location: The Frozen North

Re: Närsensor och Personlig Sensor

Wed 19 Jan 2022, 21:43

Gott så. Tack!
Before you use the word "XENOMORPH" again, you should read this article through:

https://www.wired.co.uk/article/aliens-throwaway-line-confusion

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests