User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Coriolisregler 2.0 - önskemål?

Tue 07 Jun 2011, 16:59

Bra du förklarar, Tomas.
 
Sakara
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Coriolisregler 2.0 - önskemål?

Mon 13 Jun 2011, 23:49

har läst igenom större delen av tråden grovt. kommer säkerligen upprepa sker som redan blivit sagda.

punkterna som jag skulle vilja se ändrade rent regelmässigt är stridsystemet, rymdfärd/strid, flöde över hur en karaktär skapas.

Stridsystemet: ta bort alla skrivna handlingar. ersätt dessa med x antal handlingar som dyker upp ofta varje strid. Använd sunt förnuft hur lång tid annat tar. Kan sätta upp riktmedel för specefika saker.

Rymdfärd/strid: förtydligande samt komplettera upp regler

Flödesschema: sätt upp en sida med vad som krävs för att skapa en karaktär. gör det lättare att se var poäng och dyl ska in och ger en bättre överblick från start.

sen tycker jag att ni ska behålla 2T10 systemet med fasta svårighetsgrader. Rp som hr höga fv/cl blir bättre än de som har lägre fv/cl.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Coriolisregler 2.0 - önskemål?

Tue 14 Jun 2011, 09:48

sen tycker jag att ni ska behålla 2T10 systemet med fasta svårighetsgrader. Rp som hr höga fv/cl blir bättre än de som har lägre fv/cl.
Det förändras inte även om man byter till T20 :) Man kommer undan med en tärning istället, addition (och för er som kan räkna så är det också en hjälp av rent neurperceptiva orsaker).

Blir enklare att hantera multipla SLP i strid också.
Fria Ligan
 
Sakara
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Coriolisregler 2.0 - önskemål?

Tue 14 Jun 2011, 16:17

sen tycker jag att ni ska behålla 2T10 systemet med fasta svårighetsgrader. Rp som hr höga fv/cl blir bättre än de som har lägre fv/cl.
Det förändras inte även om man byter till T20 :) Man kommer undan med en tärning istället, addition (och för er som kan räkna så är det också en hjälp av rent neurperceptiva orsaker).

Blir enklare att hantera multipla SLP i strid också.

ok så har jag missförstått det hela genom att 20 alltid är ett missyckande? hm måste läsa upp lite mer i tråden om de.

Kollade igenom blogposten över skja. ser helt ok ut men det som jag rynkar på ögonbrynen åt är följande

Skjuta
Miss - Attacken misslyckas. SL väljer en av följande:

Du får slut på ammunition. Vapnet kan inte användas i nästa runda.


Nu kanske jag är lite pranoid. men ammo tar väll ändå slut när jag tömt mitt magg inte när sl säger det?

Vapnet får eldavbrott och kan inte användas i nästa runda.

Känns mer som en fummeleffekt än en miss

Du träffar en medkämpe. Skadan är lika med vapenskadan, men minst 1.
Du skjuter sönder något värdefullt föremål.
Du snubblar och får nackdelen ”fallit omkull”.

resten ser bra ut :)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Coriolisregler 2.0 - önskemål?

Tue 14 Jun 2011, 17:04

Hej Sakara!

Kika gärna på min post från 7 juni på sidan 16 i tråden (en sida bakåt), där förklaras tankarna bakom varför tabellen på bloggen ser ut som den gör. Vad gäller ammo - tanken är alltså inte att du slår tärning för varje kula du skjuter. Se en eldstridsattack som en salva av flera kulor. Som det ofta är på film!

Vad gäller att misslyckande alltid leder till effekt så finns det annat i systemet som dämpar den principen lite. Många eldattacker sker i form av dueller, och där det bara är om båda missar som miss-effekter inträder. Om den ene träffar är det bara hans attack som räknas, förloraren hinner aldrig skjuta.
Och en annan sak: Om du är usel på att skjuta så finns det andra saker du kan göra i eldstrid som utnyttjar dina talanger bättre.

Och med risk för att göra om misstaget att visa upp ofärdiga saker kommer här en omarbetad version av tabellen. Precis som den förra är den provisorisk, och det är långtifrån säkert att den kommer att användas.


Miss: Attacken går snett. SL väljer en av följande:
*Du skjuter sönder ett viktigt eller dyrbart föremål i närheten.
*En kula snuddar vid en medkämpe eller åskådare. Han tar skada lika med vapenskadan, men minst 1.
*Du hamnar fel och exponerar dig för fienden. Ta nackdelen “exponerad”.
*Du får panik och vågar inte trycka av. Ta nackdelen “stridsstress”.
*Du får eldavbrott. Vapnet kan inte användas i nästa runda.
*Du har tömt magasinet. Du kan inte använda vapnet i nästa runda.

1-5: Halvträff. Gör skada lika med ditt resultat plus vapenskadan minus skyddsvärde, eller välj en av följande:
*Fienden tappar sitt vapen eller något annat viktigt föremål.
*Kulorna viner runt fienden, som får nackdelen “stridsstress”.
*Fienden faller omkull och får nackdelen ”fälld till marken”.
*Fienden faller eller slungas bakåt, genom ett fönster eller över en kant.

6-10: Träff! Din fiende tar skada lika med resultatet plus vapenskadan och du får välja en av effekterna ovan.

11+ Kulregn! Din fiende tar skada och effekt som ovan. Dessutom får du direkt skjuta mot ett nytt mål, eller mot samma mål igen. Det spelar ingen roll om din attack var en kontring eller en vanlig attack.
Fria Ligan
 
Nightsorrow
Posts: 23
Joined: Sun 24 Apr 2011, 11:36

Re: Coriolisregler 2.0 - önskemål?

Tue 14 Jun 2011, 19:52

Tomas: Listan på effekter börjar se riktigt bra ut :)

Snabbfråga angående kulregn 11+: Kan man få den effekten igen på sin bonus attack?


Kommer man nu då inte hålla koll på hur många skott man har skjutit? Alltså, kan magasinet ta slut på något annat sätt än effekten "Du har tömt magasinet"? Det jag tänker på är att accelerator vapnen i allmänhet har/hade högre magasinskapacitet och träffsäkerhet, samt saknade förmåga att skjuta salva (sprutan ett undantag). Känns lite otroligt att dom vapnen, om dom har samma statistik som innan, får slut på kulor lika ofta som vulkanvapnen.

Annars gillar jag den nya, halvfärdiga listan på effekter, framförallt att det nu bara finns ett resultat "Miss" som ger negativa sådana.

Keep up the good work! :D
 
Rickard
Posts: 17
Joined: Tue 12 Apr 2011, 20:54

Re: Coriolisregler 2.0 - önskemål?

Tue 14 Jun 2011, 22:54

*Du får panik och vågar inte trycka av. Ta nackdelen “stridsstress”.
*Du får eldavbrott. Vapnet kan inte användas i nästa runda.
Något som är coolt med det här är att man faktiskt kan missa vid point-blank. "Dodge this", som de säger i Matrix, men där ett misslyckat anfallsslag säger "klick".

En mycket bättre lista.

...och att hålla reda på kulor är så 80-tal. Bra att ni (möjligtvis) strök det. :)
Last edited by Rickard on Wed 15 Jun 2011, 08:12, edited 1 time in total.
 
Alendor
Posts: 14
Joined: Thu 26 May 2011, 17:52

Re: Coriolisregler 2.0 - önskemål?

Wed 15 Jun 2011, 07:07

*Du får panik och vågar inte trycka av. Ta nackdelen “stridsstress”.
*Du får eldavbrott. Vapnet kan inte användas i nästa runda.
Något som är coolt med det här är att man faktiskt kan missa vid point-blank. "Dodge this", som de säger i Matrix, men där ett misslyckat anfallsslag säger "klick".

En mycket bättre lista.
Ett "klick" är ju faktiskt mer troligt än att man skulle missa vilket jag skulle irritera mig nå otroligt på om det hände mig. =)
 
User avatar
Chrystiof
Site Admin
Posts: 115
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:22

Re: Coriolisregler 2.0 - önskemål?

Wed 15 Jun 2011, 08:45

...och att hålla reda på kulor är så 80-tal. Bra att ni (möjligtvis) strök det. :)
Håller med fullständigt! I ett sci-fi rollspel är kulor irrelevant. I tex MUA eller V0 där ammo är en viktig del av spelet har det mer relevans.
Fria Ligan
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Coriolisregler 2.0 - önskemål?

Wed 15 Jun 2011, 09:52

Tack för kommentarer! Kanske ska ta och lägga upp en annan bit ur systemutkastet (som just nu bara finns som ett rätt rörigt Google-doc) på bloggen till allmän beskådan. Det är en risktagning, men också kul och lärorikt att jobba "offentligt" på det här sättet. :)

Angående ammo: Japp, tanken är att man inte räknar kulor alls. Coriolis är ett sci-fi-spel fyllt av mystik och avancerade framtidsvapen. Att räkna kulor ger fel vibbar i den settingen, tycker jag.
@Nightsorrow: Du har helt rätt i att det kan bli lite orättvist mot vapen som i Coriolisboken har väldigt stora magasin. Men SL kan ju välja någon annan effekt än just "slut på ammo" om man sumpar ett attackslag med acceleratorgeväret.
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests