User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Cybernetik och bionik - hur mycket?

Fri 29 Apr 2011, 14:02

tänkte kolla med er som spelar aktivt hur tydligt och ofta ni har med cybernetik och bionik i Coriolissettingen och hur det ter sig? Har ni skapat nya "förmågor"? Vi ni/spelare ha sånt eller är det mer färg än praktiskt?

/Kosta, med en baktanke så klart
Fria Ligan
 
Mithridates
Posts: 52
Joined: Sat 09 Apr 2011, 20:34

Re: Cybernetik och bionik - hur mycket?

Fri 29 Apr 2011, 14:49

Själv har jag inte haft med det så mycket, lite antagonister har varit det men bara enskilda. Det är ju egentligen ganska dyrt

En del spelare har fått leka med det en del men då mest att de gör sig bioniska för en stor summa pengar, vill ha vapen i sina cybernetiska kroppsdelar men sedan vill en spelare även kunna göra sig helt cybernetisk, alltså hela kroppen cybernetisk typ som i Ghost in the Shell antar jag. Det känns inte riktigt Coriolis tycker jag men vad säger ni? Själv tycker jag att man gör sig bionisk utan att man har amputerade kroppsdelar men ni kanske har en annan åsikt om det? Vill gärna ha samma vision av Coriolis som de som ger ut det^^
 
Opoopo
Posts: 54
Joined: Sat 09 Apr 2011, 12:14

Re: Cybernetik och bionik - hur mycket?

Fri 29 Apr 2011, 15:29

"En varelse tornar upp sig framför er, kanske 10 meter bort. Mänskliga drag kan skönjas väl gömda bakom denna monstrositet. Tre meter hög och nästan lika bred med en muskulatur som mest kan liknas vid en karikatyrtecknares feberdrömmar. I dess vänstra hand håller varelsen den klinga som likt en fallande bila slog ner mot er och dess högra hand är ersatt av en modifierad termalspruta riktad åt ert håll. Oproportionerligt litet är varelsens huvud, väl gömt bakom dess gigantiska axelpartier men dock så skymtar en uppsättning huggtänder som säkerligen skulle kunna krasa sönder den hårdaste rustning. Varelsen ger ifrån sig ett helt och hållet mänskligt skrik, någonstans mellan rent hat och ren sorg, och förbereder sig för strid."

Vi använder det rätt ofta, både genom en spelare som kommer på egna bioniska förstärkningar som han får forska på och som han sedan applicerar på en annan spelare, såsom regenerering, spindelhakar för klättring etc, Han tar idèer från olika djur som spelarna möter på och från annan bionik. En annan spelare håller mycket med cybernetik då han håller på att integreras med en AI, då hans hjärna är hälften mekanisk, Bland annat kan han ge ifrån sig elektriska stötar från handen och har ett cybernetiskt öga som ger diverse fördelar. Han kan också koppla upp sig direkt till datasystem, något som är roligt att spela då han faktiskt hamnar i en annan värld på ett sätt. (Kom ihåg att vi har spelat regelbundet sen Coriolis kom i princip och det är samma karaktärer så de har ju blivit rätt mäktiga)

Sen så använder jag mig mycket av det för att piffa upp fienderna. tex monstret jag beskrev högst upp var ett bioniskt och cybernetiskt förstärkt monster från Ahalimm(jag vill ha mitt pris Kosta!!! :) ) som de fick slåss mot. Men det är också en integrerad del av kampanjvärlden för mig, då bionik och cybernetik ofta bär med sig en historia, Jag tänker företag som sysslar med illegala experiment etc. Också spännande ur moralisk synvinkel, var går gränsen mellan ett mänskligt liv och ett monstrum etc.

Så för att besvara din fråga. Jag använder mig utav det i stor utsträckning, jag tycker att det tillför mycket till världen ur kampanjsynpunkt och jag vill gärna att denna del utvecklas.
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Cybernetik och bionik - hur mycket?

Fri 29 Apr 2011, 15:35

Jag tycker det var en smula olyckligt dylika tillval togs med i grundreglerna.

Jag hade personligen föredragit en "tech level" mer i stil med Alien/s, som ju har "skitigheten" och "den slitna estetiken" gemensam med Coriolis (iallafall så som jag uppfattar "mellanöstern i rymden"). Lite Dune med (även om det var länge sedan - minns knappt tech-leveln i Herberts universa), med fokus på industriella och den personliga överlevnaden.

All heder åt SF a lá Ian M Banks, men fokuset på "fabriksgolvet" i Coriolis (och MUA med) gör ju att jag får gissa att alla "hög-episka" äventyrstrådar (typ Emissarierna?) kan behandlas som ovanför spelarkaraktärernas huvuden. Allt i spelet antyder ju att hjältarnas problem handlar om att skaffa sig ett pass hit, träffa en kontakt på kantinan där etc. Inte styra och ställa över planetförsamlingar och rymdflottor. Inte delta i rent militära operationer i den stil Traveller (via Fire Fusion Steel) stödjer: med teknikonani och landsättningar i stridsdräkter från omloppsbana, typ.

Men ännu vet vi inte mycket om vilka äventyrsteman Coriolis var tänkt ta upp annat än stämningsbilderna från regelboken: det är ju därför Ikonernas Nåd är så sanslöst saknad!

Nåväl, åter till ämnet... *harkel*

Dvs ingen personlig cybernetik, särskilt inte av den sort som bara gör dig bättre. I alla fall inte beskrivet i grundreglerna. (Vaga antydningar om fraktionsteknologi går däremot utmärkt; och all bionik skulle helst sparats till boken om fraktionsteknologi. Då hade bioniken rent praktiskt försvunnit ur Coriolis centrala vision - att den som vill sedan kan hitta regler i en tilläggsbok är ok.) Poängen är att inte uppmuntra till att skapa stridsmonster; jag har definitivt fått känslan Coriolis är ett "civilt" spel (med hjältar med bakgrunder i vanliga jobb, typ stuvare). Dessutom är stridssystemet sådant att spelet funkar mycket bättre om ingen är markant mer inriktad på strid än de andra i partyt.

Antingen att man inför androider (plastiga, smutsiga, också "civila" precis som i Alien/s) eller att man helt sonika inte har det valet. Som mänska har man ju ändå massor av möjligheter i sci fi: enklare implantat typ nattseende ögon, inbyggda komlänkar etc kan man ju ha ändå. Och sedan tillkommer ju alla prylar: handhållna sensorer, modulat, bandfordon, etc etc etc etc

Mitt svar (och jag talar bara för mig själv) blir därmed "helst inte alls, med någon enstaka skev termokalkylator som undantag".
 
Tevildo
Posts: 3
Joined: Mon 06 Jun 2011, 15:27

Re: Cybernetik och bionik - hur mycket?

Mon 06 Jun 2011, 18:32

Vi har kört en del, inte minst en del egenpåkommet. Personligen tycker jsg att det passar mycket bra i spelvärlden, också med tanke på teknologinivån. Med tanke på hur mycket vi idag kan göra i modellsystem i stil med möss så känns det som relativt ordinära grejer om man extrapolerar utifrån åtminstone ett halvt årtusendes utveckling av teknikerna. Sedan är givetvis mycket glömt i den tredje horisonten, men en hel av den enklare bionik som beskrivs i böckerna är ju i princip verklighet idag, även om man av etiska skäl inte tillämpar den på fölk. Dessutom är ju den infrastruktur som krövs inte lika komplex som den som skulle krävas för att mer regelmässigt bygga slagkryssare, rymdstationer och så vidare; att tredje horisontens ter sig litet low-tech ibland tolkar jag snarare som att större infrastrukturprojekt och industrier med krav på många högspecialiserade underleverantörer kräver en större demografisk bas än vad som finns någonstans i horisonten, kanske med undantag för Zalos, Mira och Kua/Coriolis. I mitt huvud befolkas horisonten av föga fler än vad som bor på Jorden idag, troligtvis (betydligt) färre.

Två exempel på bioniska modifikationer jag introducerat är dels amygdalarekonstruktion - genom att subtilt förändra framförallt projektionerna från frontotemporala areor till amygdala (men även responsiviteten i hjärnstammens raphekärnor) får individen i fråga en mycket större kontroll över starka emotionella responser och blir i princip förmögen att välja om vederbörande skall vara rädd, uppjagad, etc. i en viss situation, karaktären blir inte emotionellt avtrubbad, men kan välja att undertrycka starka emotioner. Värdet i manöver räknas som en nivå högre vid en överraskningsattack och spelaren kan tillåta sig att se mycket nytert på även myclet pressade situationer. Kan inte skrämmas till att utföra en viss handling, etc.

Liknande effekt kan fås av implantation av små chip i limbiska areor som mer direkt hämmar vissa banor. Det är billigare, men ger -3 på sociala färdigheter p.g.a. en generell känslomässig avtrubbning.

Ett annat bioniskt tillval är rekonstruerat smärtregleringssystem, subtila modifikationer av till ryggmärgen descenderande serotonerga system samt även bl.a. endocannabinoidsystemet och den perifera smärtsensitiseringen. Ofta även kombinerat med miss modifikation av projektioner till limbiska systemet och bl.a. en del modifikationer i koagulationssystemet). Sammantaget ger det hela en minskad smärtkänslighet; avdrag på färdighetsvärden blir enbart 2/3 (avrundat uppåt) av erhållna skadepoäng, 1/3 efter att karaktären kommit under vård. Det här har jag hittills enbart tillåtit drakonitcommandos ha...

I vart fall, en medlem i gruppen är bioniskt förstärkt, en är själv hyggligt illegal bioniker och en har en cybernetisk armprotes. Det har gett en hel del kul krydda till spelet, inte minst den alltid närmast sjukligt saklige legosoldaten som motpol till milt histrioniska nomader. Dessutom har de blivit rätt intresserad av nu förlorad förstkommen bionik av det slag som användes för att terraforma, skapa semiintelligenser, med mera.

(Kan vara värt att nämna att gruppens kärna är sonen till ägaren av ett av Celer-Delektas delföretag; det är inte direkt slummare.)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Topic Author
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Cybernetik och bionik - hur mycket?

Mon 06 Jun 2011, 22:32

Låter helt klart som ni gjort det på allvar med bionik - har er Hjälte med kunskap i det, moddat sig själv el andra under spel?
Fria Ligan
 
Tevildo
Posts: 3
Joined: Mon 06 Jun 2011, 15:27

Re: Cybernetik och bionik - hur mycket?

Wed 08 Jun 2011, 01:09

Nej, hon har inte hunnit med det - hennes spelare har spelat med en annan karaktär en stor del av kampanjen, men skapade bionikern för att få testa en karaktär med en för henne litet ny inriktning och livsinställning. Karaktären har dock samlat på sig en hel del kunnande och vår redan modifierade karaktär är mycket intresserad av vad hon kan komma att bidra med, hans spelare har sparat ganska mycket erfarenhetspoäng för när ett bra tillfälle erbjuder sig. Har en del idéer för bionikern, inte minst vad gäller en del mer subtila modifikationer som det dessutom kan finnas en marknad för utanför gruppen. Alla måste ju inte frakta frysta getter från Mira till Algol för att tjäna litet sköna birr...
 
Sakara
Posts: 138
Joined: Mon 13 Jun 2011, 17:50

Re: Cybernetik och bionik - hur mycket?

Mon 13 Jun 2011, 19:42

Har ingen direkt erfarenhet av Coriolis. Dock har jag inkopererat mycket av liknande ideer i mutant.

Jag skulle säga att låta bioteknik vara lika sällsynt som det är nu. dvs de tillhör de privilegierade.

Cyberteknik skulle vara mer vanligt men dyrt. kanske en av fraktionerna har majoritet av all försäljning av den?
 
daflum
Posts: 127
Joined: Sun 10 Apr 2011, 22:45
Location: Hjärtum

Re: Cybernetik och bionik - hur mycket?

Tue 21 Jun 2011, 12:51

Håller i stort med Sakara här. Med tanke på hur mycket det kostar och tillgänglighet. Cyberteknik i form av ersättningar för förlorade kroppsdelar lär dock det finnas ganska mycket av i min mening även om de billigare kanske glappar ofta och liknande.
 
remmus
Posts: 10
Joined: Mon 20 Jun 2011, 21:20

Re: Cybernetik och bionik - hur mycket?

Wed 22 Jun 2011, 21:33

Jag har tyvärr ingen direkt spelerfarenhet av Coriolis utan kan bara grunda på att läsa grundregelboken. Cybernetiken, som med vissa delar, är för mig väldigt tråkigt slätstruket, jag tycker cybernetik ska helt lyftas från fördel/nackdel systemet och varat ett helt eget område av föremålen, och styras av spelarnas Birr, också som jag nämnde i en annan tråd skulle ett system av föremålskvalitet ge extra djup, där cybernetiken kan gå från monströs skrotigt ala Gunther från första Deus ex till högkvalitet och dyra konstverk ala de flesta anime.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests