TyphonThor
Topic Author
Posts: 1
Joined: Wed 13 Mar 2019, 02:25

Rustningars opålitlighet...

Wed 13 Mar 2019, 02:50

Finner att rustningar är i stort väldigt opålitliga så som skrivet. Tanken bakom en rustning är ju att man ska kunna lita på att den skyddar, till en viss nivå beroende på vad det är för en rustning. Så det fungerade i verkligheten trots allt, och när rustningar ansågs poänglösa så slutade man använda dem.
Kan någorlunda förstå det när det gäller Mutant: År Noll, trots allt är de flesta rustningar RP kan få tag i där ihopsnickrat skrot. Men i Coriolis så gäller det väl beprövade typer av bepansring.
Såsom det är skrivet är det t.o.m bättre att skippa rustningen om man misstänker att motståndarna har acc-vapen, då dessa är betydligt värre om man har rustning och sannolikheten att rustningen ska skydda nåt överlag är 1/6 chans med en Tung Rustning(säkert helt annorlunda med mer avancerad matte, som jag inte är kunnig nog att använda).

Någon som har några tankar angående detta "problem"?


Min första tanke är ungefär att halvera rustningsvärdet för alla personliga rustningar, och sen inte slå tärningar för just rustningen... auto-reduction så att säga. För "cover", sköldar i skepp kan fungera som vanligt.
Så... för grundboks bepansring...
Stridsexo RV 5
Bepansrat Exo RV 4
Tung Rustning RV 3
Lätt Rustning RV 2
mesta av resten RV 1
 
User avatar
Herr Otypa
Posts: 35
Joined: Mon 12 Nov 2018, 14:23

Re: Rustningars opålitlighet...

Wed 13 Mar 2019, 22:11

Vi kör med varianten att för 1 MP så skyddar rustningen hela sitt värde men förlorar 1 poäng i skydd automatiskt. För SL är det typ samma sak men SL betalar 1 MP för varje poängs skydd.

Man ska heller inte glömma bort att kasta sig i skydd. En regel som många glömmer bort. En hyfsad rustning bakom en betongvägg är trots allt ganska många tärningar.
 
Tobiasekwall
Posts: 47
Joined: Tue 23 Aug 2016, 09:06

Re: Rustningars opålitlighet...

Mon 01 Apr 2019, 13:52

Håller med om att rustningarna skyddar lite sådär så vi har börjat husregla att rustningar skyddar på både 5:or och 6:or, jag tycker att det hjälper rätt mycket. Plötsligt är det rätt värt att ha en tung rustning.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests