User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Närstrid mot fler personer.

Tue 19 Apr 2011, 13:03

Med detta fokus på diskussionen tycker jag följande ytterligare punkt är relevant att lägga till:

Så som reglerna är skrivna är pistol bästa närstridsvapnet, och kanske ska detta förhållande justeras?
(Se "obesvarade regelfrågor" för detaljerna)
Den finns iaf med i erratan, om jag minns rätt.
Japp!
Fria Ligan
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Närstrid mot fler personer.

Tue 19 Apr 2011, 14:34

Det skulle jag ju kommit ihåg :oops:
 
Mithridates
Posts: 52
Joined: Sat 09 Apr 2011, 20:34

Re: Närstrid mot fler personer.

Tue 19 Apr 2011, 17:16

Jag har själv hittat på en liten mysig husregel till hur man ska ta ner flera personer i närstrid då jag funderade över hur man skulle göra stridskonsterna lite roligare att spela.

Dabaransk Brottning tänkte jag att man då kan använda sina motståndare som kastvapen där spelaren först slår ett närstrids slag mot motståndaren(för att greppa motståndaren), sedan ett slag för rörlighet mot motståndaren(för att komma i position för nästa del) och till sist ett slag för kastvapen (där motståndaren då kastas) här kommer ett exempel:
Den dabaranske brottaren Omran har blivit omringad av tre fans till en annan brottare som Omran förlöjligade något brutalt under deras förra match och vill nu hämnas honom. De överraskar inte Omran då de attackerar då de är inte av den smartaste typen av fans. Fansen har 5 i manöver och de får inte mer än 17 i manöverslaget medan Omran som har 15 i manöver får 21 så Omran börjar. Alla väljer att attackera men Omran vill ta en av fansen och kasta på de resterande två. Omran slår ett närstrids slag, hans grundvärde är 15 och han slår 12 så totalt blir det 27 och hans mål som har 10 i närstrid får totalt 19 vilket betyder att Omran har lyckats att greppa personen ifråga och ska nu få ett litet bättre grepp om honom, han slår för rörlighet och får totalt 17 och hans motståndare får totalt 6 i rörlighet vilket betyder att Omran har gjort sig redo för att kasta honom och då ska han bara slå för kastvapen för att se om han träffar, han slår totalt 23 och kastar då ett av fansen mot de resterande två, sl väljer att fanet räknas som en obeväpnad attack när denna kastas då personen ifråga inte bär någon rustning, den som först blir träffad skadas 10 och den andra blir bara skadad hälften men p.g.a. att de har en människa på sig måste de använda denna handlingen till att flytta på honom.

Legionärskamp som jag har fått ett intryck av är den mest defensiva stridskonsten (det är den som har högst värde i par) låter jag bara försvara sig mot flera samtidigt genom att ta den som attackerar först och använda denna personen som sköld. Jag tänkte demonstrera hur detta skulle fungera också:
Legionären Abbud har kommit i närkamp med 3 milissoldater från Kua, Abbud väljer att försvara sig mot alla tre samtidigt genom att invänta den förstas attack(defensiv handling), miliserna väljer att attackera, milis nr1 anfaller först då han fick högst i manöver slaget och attackerar med ett svärd. Milis nr1 får på attack slaget totalt 13 men Abbuds parera slag blir 21 så han parerar nr1:s attack och sedan drar han nr:1 mot sig och använder honom som sköld mot de andra milisernas svärd.

Miras Tiggarhand har jag låtit kunna attackera flera personer samtidigt där ett rörlighets slag bestämmer hur många som spelaren kan attackera samtidigt (en extra för varje nivå) tänkte demonstrera hur jag har tänkt mig detta ska fungera också:
Nada är i en av Coriolis få mörka gränder när tre stuvare tänker råna henne, hon väljer att svara på detta med att slå ner dem. Hon börjar med ett slag för rörlighet som blir totalt 24 alltså kan Nada attackera 3 personer samtidigt, hon slår tre gånger för närstrid och får totalt dessa tre värdena: 21, 23 och 28. Två av stuvarna blir då skadade 5 respektive 7 och den sista blir skadad 12. Om man visualiserar detta så hoppar Nada upp och sparkar till två av stuvarna i farten(de som blev mins skadade) hoppar över den tredje genom att ta tag i hans axlar, gör en kullerbytta samtidigt som hon tar tag i nacken på den sista stuvaren och kastar honom genom att göra detta och hon landar sedan på fötterna.

Vad tycker ni? Jag har inte testat detta än i spelsammanhang men har pratat om det med en spelare och denna var väldigt positiv till detta(kanske för att hans karaktär hade tänkt lära sig Miras Tiggarhand), om ni har ideér på hur man skulle kunna förbättra detta system så är ni välkomna.

PS Om ni anser att jag kunde ha skrivit lite mer noggrant så hade jag inte tid för att jag har en massa annat att göra.
 
Opoopo
Topic Author
Posts: 54
Joined: Sat 09 Apr 2011, 12:14

Re: Närstrid mot fler personer.

Tue 19 Apr 2011, 22:55

Syftet med tråden var främst att diskutera tankar och lösningar kring detta, kanske inte framgick! Sen har jag inte hävdat att reglerna är absurda, som zapp verkar tro :) jag tänker själv kring kombinerade rörelser, där man kan öka svårighetsgraden för andra att träffa, samtidigt som man attackerar med -mod. Har inte läst mithridates förslag men ska göra snart.
 
Opoopo
Topic Author
Posts: 54
Joined: Sat 09 Apr 2011, 12:14

Re: Närstrid mot fler personer.

Wed 20 Apr 2011, 09:12

Håller med Mithridates om att närstriden borde utvecklas så att det finns regler för att göra mer saker, som tex att använda någon som skydd, slänga någon etc. Det skulle också vara coolt om dabaransk brottning faktiskt hade något med brottning att göra, tex med en plus mod när spelaren vill hålla fast någon. Sen skulle jag nog inte vilja begränsa möjligheterna att göra något i närstrid till en speciell stridskonst utan mer hitta på nya möjligheter för alla.

Några spontana tankar kring Mithridates förslag. Att plocka upp någon och slänga på någon annan: Blir kanske lite många slag? Känns som Coriolis är utvecklad för att begränsa antalet slag och således göra spelet snabbt och spännande. tre slag känns då ganska mycket. Sen undrar jag om det bara är en handling? Att första greppa tag om någon, sen lyfta upp personen och till sist slänga den? Kanske blir lite konstigt om de andra "står och tittar på" då?

Legionärskamp: Gillar den möjligheten. Skulle ju kunna vara att den defensive personens + mod gör att svårighetsgraden att träffa honom ökar, alltså skulle Abbuds försvarslag bli 24 så att säga 16+8 Nästa spelare skulle alltså slå mot 24. vid en miss finns det ju såklart en chans att hon slår sin vän.

Miras tiggarhand: Ett system för att attackera flera låter vettigt men detta känns inte jättebalanserat. Någon med hög rörlighet och bra FV i närstrid blir ju osårbar mot typ fyra personer som är rätt bra. Tex om spelaren har 19 i rörlighet och 21 i närstrid och de har kanske 15 i närstrid så kommer ju Nada vinna mot dem jämt. Tänker att om Nada väljer att attackera fler mål som borde det bli svårare och svårare. Kanske att första attacken är en nivå svårare, andra två nivå svårare och tredje tre nivåer svårare osv. Alltså kan det ändå vara värt att göra så, speciellt om de andra är sämre en Nada..
 
Mithridates
Posts: 52
Joined: Sat 09 Apr 2011, 20:34

Re: Närstrid mot fler personer.

Wed 20 Apr 2011, 11:27

Jag tänkte också på de sakerna som du har nämnt Opoopo jag har bara inte kommit fram till något annat sätt att göra det på annars kanske man skulle kunna låta hela greppandet och kastandet gå under ett slag för närstrid, tänkte att en skicklig dabaransk brottare borde kunna ta en som inte kan dabaransk brottning relativt lätt om denna inte är bra på närstrid och kasta den på en handling, kanske ska vara så att spelaren behöver få ett framgångsrikt eller fullständigt framgångsrikt slag för att lyckas? Om han bara får begränsad framgång så lyckas han bara att greppa personen men inte kasta honom? Och då kanske han skulle kunna användas som jag tänkte att man skulle göra med Legionärskamp? Legionärskamp delen var nog den jag var mest nöjd med själv. Miras Tiggarhand kände jag också att den blev lite väl bra, men att göra så att det blir svårare att träffa ju fler du vill träffa skulle nog göra det mer balanserat. Tack för att du kom med kritik och förslag!

Antar att det kommer att komma lite mer information om stridskonsterna och kanske några fler stridskonster senare, men det är inget som ni på Fria Ligan har högt upp på eran att-göra-lista? Det tog mig en tid innan jag vågade ha med några stridskonster i mina äventyr då jag var lite osäker på hur de fungerade men jag tror att jag har kommit ganska nära sanningen nu.
 
Opoopo
Topic Author
Posts: 54
Joined: Sat 09 Apr 2011, 12:14

Re: Närstrid mot fler personer.

Wed 20 Apr 2011, 18:02

Gillar idèen att vara mer fokuserad på brottning. Blir säkert väldigt svårt att överföra men jag tränar brazilian ju-jutsu och skulle vara fantastiskt roligt om det gick att utveckla ett system där kast/strypningar/grepp fungerade på ett smidigt och balanserat sätt. Tror tanken med stridskonsterna var så som de var i regelboken. Alltså att det bara var en liten extra krydda som hade en liten påverkan på reglerna. Men det går ju säkert att göra mycket. Har ett förslag på hantera det där med att strida mot flera:

Om vi säger att spelaren kan undvika och attackera samtidigt men att spelaren får välja lite på vilket sätt hon ska göra detta. antingen kan hon attackera med -2 nivåer och då undvika omodiferat, eller så kan hon attacker med -1 nivå och undvika med -1 nivå eller så kan hon attacker omodiferat men få -2 nivåer på undvika.
Tänker att undvika då handlar om att hjälten slår samtidigt som hon duckar, hoppar undan etc. Tänker också att undvika då undviker alla inkommande attacker. Vad tror ni? obalanserat? för mäktigt? för kasst?
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Närstrid mot fler personer.

Thu 21 Apr 2011, 14:16

Antar att det kommer att komma lite mer information om stridskonsterna och kanske några fler stridskonster senare, men det är inget som ni på Fria Ligan har högt upp på eran att-göra-lista? Det tog mig en tid innan jag vågade ha med några stridskonster i mina äventyr då jag var lite osäker på hur de fungerade men jag tror att jag har kommit ganska nära sanningen nu.
I nuläget kan jag säga att inga planer finns på att införa nya stridskonster - kör på och hitta på egna och modda de som finns så de passar den spelstil och koncept ni vill ha för dem. Tycker spelarna det är coolt att de kan hoppa runt, göra multipla anfall och volta så kör på det.

Men det kan komma, vem vet.

Ang hur man sk hantera det så kan man ju tänka sig att nivån i färdigheten, tex om man är mästare öppnar upp specifika tekniker - om man tycker sån är kul :) Och då göra varje teknik som en specifik handling - med risken att det blir mkt mkt handlingar att välja på.
Fria Ligan
 
fabianbom
Posts: 13
Joined: Tue 26 Apr 2011, 10:34

Re: Närstrid mot fler personer.

Wed 04 May 2011, 13:44

Var hittar jag/får tag på erratan?
"I love the whooshing sound deadlines do when passing by" - Douglas Adams
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Närstrid mot fler personer.

Thu 05 May 2011, 01:01

Var hittar jag/får tag på erratan?
Såvitt jag vet blev den aldrig färdig, och aldrig publicerad. Och med tanke på http://www.frialigan.se/forum/viewtopic ... p=400#p400 låter det som att arbetet med den lagts åt sidan.

(Då ska det sägas att den enskilt viktigaste punkten är rättningen av träfftabellen, och den hittar du både på spelledarskärmen och på forumen)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 9 guests