Ugglefar
Topic Author
Posts: 113
Joined: Thu 04 Aug 2016, 21:17
Location: Sweden/USA

Skillnader mellan den svenska och engelska utgåvan av Coriolis.

Fri 05 Oct 2018, 13:49

Hej,

Jag köpte Coriolis på svenska för något år sedan, men det blev aldrig av att jag spelade. Nu har jag fått en spelgrupp där inte alla talar svenska så jag har köpt den engelska översättningen av regelboken för att underlätta för alla inblandade. Dock har jag märkt av att det finns en del skillnader mellan böckerna, alltifrån till hur de är strukturerade (vilket inte är så konstigt), men ett större frågetecken är varför vissa saker i t ex utrustningslistorna har ändrats.

Till exempel så skiljer sig stämningstexten som förklarar "Battle Exo Xoar Janissary", där den engelska översättningen beskriver ett yxblad medan den svenska beskriver en klinga/svärd. Det verkar inte bara vara en felskrivning, för värdena för vapnena skiljer sig också.

En annan punkt är att vingdräkten inte finns med alls i den engelska versionen, vare sig beskriven i texten eller med i utrustningslistan.

Vet någon om detta bara är skrivfel, fristående tolkning under översättningen, eller att den engelska översättningen har en mer ingående errata än den som har släppts till den svenska utgåvan?
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Skillnader mellan den svenska och engelska utgåvan av Coriolis.

Sun 07 Oct 2018, 22:53

Hej!

Vi gjorde en hel del rättelser i den engelska utgåvan (som sen kom i svenska erratan). Just de två grejer du tar upp är nog bara en "lost in translation"-grej. Vingdräkten föll helt enkelt bort. Ang Xoars Janissar så skrev jag den så att den skulle ha inbyggda vapen (som då ej får bonus, som det står i svenska). I översättningen/korren så ersattes de bara med stats från vanliga vapenlistan, vilket inte va tänkt, men är men intern logiskt. Tanken va egentligen att exot är ett specialbygge med Pulsatorn och rakbladsklingan (som eg va ett monofilamentlikt vapen), som int ekan köpas på fria marknaden.

Hoppas det svarar på dian frågor :)
 
Fria Ligan

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest