Återstår frågan om hur många XP man ska dela ut, och hur många XP det ska kosta att höja en grundegenskap.
Notera nu att följande inte ska ses som kritik mot grundsystemet. Bara det att i längre kampanjspel behövs robustare erfarenhetsregler.
Hur många XP per sittning leder Coriolis system till - i praktiken? Baserat på de sex frågorna skulle jag bedöma man nästan alltid får 2 XP och ofta 4. För att få alla sex måste spelaren aktivt spela sin karaktär på ett "xp-jagande" sätt och det tror jag inte mina spelare kommer göra. Om vi hoppas systemet håller för en höjning varannan sittning (alltså utan att man maxar ur sina gubbar innan kampanjen hunnit ta slut) behåller vi kostnaden på 5 XP per FV.
Däremot tror jag inte alls på att dela ut lika många Talanger som FV. Det finns helt enkelt inte tillräckligt många, och många Talanger gör rollpersonen rörig och ööverskådlig. Inledningsvis dubblar jag kostnaden till 10 XP per Talang.
Avslutningsvis sätter vi kostnaden till 20 XP per GE. Varje grundegenskap höjer ju i snitt tre färdigheter (det finns 24 färdigheter fördelade på 8 egenskaper). Men i praktiken är en enskild RP mycket mer intresserad av sina fyra bästa egenskaper, så jag tror kostnaden för en GE-poäng måste vara högre än tredubbla FV-kostnaden. Minns även regeln - max ett köp / en höjning åt gången!
Notera hur tillgången på Talanger och Grundegenskapspoäng gör att jag förväntar mig att spelarna kommer lägga en relativt större andel av sina XP på detta, vilket alltså minskar hastigheten på färdighetsförbättringar. Även om 1 GE = 3 FV blir förbättringshastigheten alltså i praktiken mer 1 GE = 4 FV eller ännu lägre, vilket känns okej.