Jonis
Topic Author
Posts: 45
Joined: Mon 12 Sep 2011, 03:55

Omladdning? Varje strid eller bara ibland?

Sun 13 May 2018, 12:27

Hur gör ni med omladdning gällande magasinsåtgång etc? 

Obligatoriskt nytt magasin efter varje strid, "allt eftersom", eller enbart vid 3 snabbskott, mörkerpoäng, rulla 1 vid meja?

Omladdning på s. 100 tolkar jag som när en handling behövs för att ladda om. Jag ser det inte som samma sak som att ett nytt magasin behövs sättas i.
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Omladdning? Varje strid eller bara ibland?

Sun 13 May 2018, 21:44

Har faktiskt inte brytt mig alls. Känns som att teknologin är såpass avancerad att ammunition inte är ett jätteproblem, plus att det inte är så mycket Survival Horror-aspekten vi försökt uppnå hittills. Men det är bra att du påminde mig om att mörkerpoäng kan användas för att göra slut på ammo...
 
User avatar
Toast
Posts: 46
Joined: Sun 16 Apr 2017, 20:50
Location: Stockholm

Re: Omladdning? Varje strid eller bara ibland?

Mon 14 May 2018, 10:15

Min tolkning är att ammo laddas upp varje gång spelarna är på en "säker" plats, typ en station, i sitt skepp eller på en allmän, civiliserad plats. Ska de borda ett skepp eller in i tät jungel behöver de ta med sig lite ammo just in case. Antal skott spelar mindre roll, det är problemet med att behöva ladda om i strid, alltså ditt sista alternativ, som jag ser det.
 
Baloo
Posts: 23
Joined: Wed 25 Nov 2015, 18:07

Re: Omladdning? Varje strid eller bara ibland?

Wed 16 May 2018, 11:28

I likhet med Beguiled utgår jag ifrån att magasinen på de flesta vapnen är ordentligt tilltagna.
Med det sagt genererar intensiva eller utdragna strider i våra spel ett antal MP. Jag spenderar merparten på reaktionshandlingar för SLP samt för att balansera dramatiken med just omladdningar. Sitter jag därefter med mer än ca 4MP (+2 för varje spelare utöver den första) brukar tappade föremål, fiendeförstärkningar och eldavbrott ligga nära till hands. ;)

För långbössor kräver jag omladdningshandling mellan varje skott, men omladdningen som utrustningsdetalj förbrukas först efter en längre strid eller med MP.

Vi har fått anledning att fundera kring vikten på förbrukningsföremål såsom omladdningar, m-doser och reservdelar i min spelgrupp. Var och en för sig räknas de som lätta föremål. Samtidigt rymmer exempelvis ett medkit 10 m-doser. Rimligtvis bör flera förbrukningsföremål av samma typ ta samma utrustningsplats. Vill dock ogärna att rollpersonerna ska ostraffat kunna samla på sig berg med ammunition, jag har inte blivit klar över hur det bör balanseras. Förslag mottages tacksamt! :)
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Omladdning? Varje strid eller bara ibland?

Sat 19 May 2018, 11:48

Det är bra tankar. Så fort rollpersonerna lämnar den relativa säkerheten ombord på rymdskeppet för att exempelvis utforska en övergiven rymdstation eller liknande så kommer det här genast bli mycket viktigare. Och då behöver det finnas ett system för det.

Gillar idén med att isolera MP till situationen där de uppkommer. Kommer jag nog sno. :)
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Omladdning? Varje strid eller bara ibland?

Mon 18 Jun 2018, 13:19

Hur gör ni med omladdning gällande magasinsåtgång etc? 

Obligatoriskt nytt magasin efter varje strid, "allt eftersom", eller enbart vid 3 snabbskott, mörkerpoäng, rulla 1 vid meja?

Omladdning på s. 100 tolkar jag som när en handling behövs för att ladda om. Jag ser det inte som samma sak som att ett nytt magasin behövs sättas i.
Enligt spelets regler förbrukas en "omladdning" för varje omladdningshandling. Du behöver dock inte ladda om eller förbruka en omladdning bara för att en strid slutar och en annan börjar.

Möjliga invändningar mot detta:
1) man måste släpa med sig en jädrans massa ammunition för att inte riskera stå utan
2) en pistol väger inte mindre än ett gevär
3) enkelskottsvapen har fruktansvärt tung ammunition

Förslagsvis:
1) ett vapens vikt (och pris) inkluderar inte bara det "aktiva" magasinet, utan även ett extramagasin.
2) syrsor finns redan, så det enklaste är att acceptera att "pistoler" i Coriolis inte är nämnvärt mycket lättare eller smidigare än gevär och karbiner, utan mestadels bara mindre kraftfullare. Jag skulle antagligen skaffa mig en syrsa och ett gevär och skippa pistolkategorin helt...
3) låt enbart SLPer använda enkelskottsvapen där vikten blir ett problem. Dvs att du struntar att administrera deras bärförmåga alls. Vad gäller RP är det ju inte är ett problem när RP använder missiler, eftersom det inte känns konstigt att varje missil väger som ett "lätt" föremål.

Måste jag ge ett förslag på rimliga vikter för enkelskottsgevär känns 10 skott/pilar etc per "omladdning" rimligt, men det kräver ju extra administration som jag förstår spelet skippade.
 
Skadlig
Posts: 16
Joined: Sat 14 Jun 2014, 23:43

Re: Omladdning? Varje strid eller bara ibland?

Tue 19 Jun 2018, 22:17

Som spelare tycker jag att det är sjukt skönt att slippa tänka på exakta antal ammo eller för den delen pengar när det gäller sådant som att köpa mat. För mig personligen är det helt enkelt inte roligt att hålla på med den bokföringen. Det underlättar för spelledaren också som slipper räkna ammo för varje enskild npc vilket jag tycker för rättvisans skull de annars borde göra.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest