User avatar
Zapp
Topic Author
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

alternativ risk med att be till Ikonerna

Fri 11 May 2018, 23:44

Reglerna för mörkerpoäng är alldeles utmärkta... men om man skulle vilja skilja på bedjandet och SLs förmåga göra livet surt för hjältarna, har ni något bra tips på alternativ kostnad eller risk?

Jag menar: om man tänker sig Ikonerna som mer renodlat på den troendes sida, kan det kännas motigt att öka på högen med mörkerpoäng. Varför skulle de högre väsen jag ber till vilja sabba för mig, liksom.

Dessutom med mer traditionellt spelupplägg kan det kännas som att SL inte ska behöva begränsa sig till en viss valuta, utan modifiera scener fritt efter eget huvud, utan att det skapas någon antagonism mellan spelare och SL.

Att det måste finnas en begränsning på att be till Ikonerna är jag jag ju helt med på. Vad kan man tänka sig istället?

Om man på sitt omslag inte får några nya sexor, kan man ju tolka det som att Ikonerna inte lyssnar. Det är ju fullt normalt. Och så vanligt att det knappast kan ligga till grund för något slags konsekvens (utöver att du antagligen just misslyckats med vad du försökte göra, vilket är tillräckligt allvarligt).

Men vad sägs om att scenen omedelbart fylls av motsvarande en mörkerpoäng per etta på omslaget? Primärt att användas för att skapa "otur" för dig som just bad (och inte primärt mot dina vänner) ? Du kan spendera framgångar/sexor för att direkt negera dessa mörkerpoäng/ettor, men gör du inte det manifesteras dem direkt mot dig.

Fördelen är att det är du själv som dragit mörkret över dig. Du behöver inte känna att spelledaren valt ut någon för att slänga MP på. Känslan av antagonism (SL fattar beslut som är mot oss) skingras. Istället är han tvingad spendera de MP du just genererat, no hard feelings liksom. SL får gärna låta sig inspireras av vilken Ikon du bad till när hon väljer hur MPna ska förbrukas.

Lyckas jag förklara den vibb av omys "SL vs spelare" jag vill vifta undan?

Kommer det att fungera att spendera Mörkerpoäng på stubinen?
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: alternativ risk med att be till Ikonerna

Sun 13 May 2018, 21:42

En väldigt enkel grej skulle ju vara att halvlåna lite från Ur Varselklotet och göra så att du "betalar" med Stresspoäng eller Kroppspoäng. I alla fall det första känns ju hyfsat rimligt.
 
User avatar
Toast
Posts: 46
Joined: Sun 16 Apr 2017, 20:50
Location: Stockholm

Re: alternativ risk med att be till Ikonerna

Mon 14 May 2018, 10:26

Jag ser det som att allt har sitt pris. Du ber till Ikonerna för en tjänst och i gengäld vill de ha något, något osagt i mörkret mellan stjärnorna. Ju mer du ber ju mer makt ger du åt Ikonerna och mörkret. Folk ber i många fall för att de är desperata och är då villiga att betala ett osagt pris för att få fördel i nuet. Samma sak med mystiska krafter, du betalar ett pris (MP till SL) för att få utföra något du annars inte kunnat såsom en mystisk kraft eller få fler tärningar på ditt slag. 

Jag ser inte Ikonerna som rent goda och folk ber till dem för att de är övertygade om att det kommer vara värre att inte göra det, iaf just för mig, just i denna stund. Antingen ber jag till Ikonerna varje morgon för att min skörd ska bli bra nästa år eller så ber jag till Ikonerna för att få hjälp att manövrera ett stenregn, du gör det för att få något, inte bara "för att de är goda". Sedan kommer mörkret påverka där det tjänar mörkret bäst, inte nödvändigtvis mot den som bad.

“They made a deal and they liked the deal, until they had to pay the price.”
 
User avatar
Zapp
Topic Author
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: alternativ risk med att be till Ikonerna

Fri 01 Jun 2018, 19:18

Jag ser det som att allt har sitt pris. Du ber till Ikonerna för en tjänst och i gengäld vill de ha något, något osagt i mörkret mellan stjärnorna. Ju mer du ber ju mer makt ger du åt Ikonerna och mörkret. Folk ber i många fall för att de är desperata och är då villiga att betala ett osagt pris för att få fördel i nuet. Samma sak med mystiska krafter, du betalar ett pris (MP till SL) för att få utföra något du annars inte kunnat såsom en mystisk kraft eller få fler tärningar på ditt slag. 

Jag ser inte Ikonerna som rent goda och folk ber till dem för att de är övertygade om att det kommer vara värre att inte göra det, iaf just för mig, just i denna stund. Antingen ber jag till Ikonerna varje morgon för att min skörd ska bli bra nästa år eller så ber jag till Ikonerna för att få hjälp att manövrera ett stenregn, du gör det för att få något, inte bara "för att de är goda". Sedan kommer mörkret påverka där det tjänar mörkret bäst, inte nödvändigtvis mot den som bad.

“They made a deal and they liked the deal, until they had to pay the price.”
Jag vet men jag har spelare som ogillar metavaluta. Särskilt sådana som spelarna själva har, och det är ju lyckligtvis inte fallet med Coriolis.
Iallafall nästan. De är givetvis med på att ett omslag måste ha sitt pris. Bara ett som inte påminner dem om metavalutor eller att de bidrar till mina "mörker"-bonusar.

Jag som SL är kapabel hålla reda på ungefärligt antal mörkerpoäng en viss fiende "bör" ha tillgängliga; jag vill låta spelarna kunna glömma att begreppet överhuvudtaget finns.

Bara tanken på att det är deras handlingar som fyller på min metavaluta fyller dessa spelare med olust och okänsla.

Så jag vill utforska möjligheterna till alternativa kostnader för att be till Ikonerna. Kostnader som drabbar den bedjande, inte dennes kompis.
 
User avatar
Zapp
Topic Author
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: alternativ risk med att be till Ikonerna

Fri 01 Jun 2018, 19:20

En väldigt enkel grej skulle ju vara att halvlåna lite från Ur Varselklotet och göra så att du "betalar" med Stresspoäng eller Kroppspoäng. I alla fall det första känns ju hyfsat rimligt.
Utmärkt. Så FL erbjuder redan alternativ. Perfekt.
Gissar man förväntas betala ett Stresspoäng tills de börjar ta slut innan man betalar med KP...?
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: alternativ risk med att be till Ikonerna

Sat 02 Jun 2018, 19:24

Gissar man förväntas betala ett Stresspoäng tills de börjar ta slut innan man betalar med KP...?
Det funkar inte riktigt så i Ur Varselklotet. De har istället ett antal tillstånd, som exempelvis Utmattad, eller Rädd. När du tvingats ta alla så kan du inte spela rollpersonen längre. Du kan även få dem av externa effekter.
Men motsvarigheten till den regeln i Coriolis blir ju att ta Stresspoäng eller Kroppspoäng. Kan själv tänka mig att det beror mest på rent narrativ kontext vilket som påverkas.
"Jag struntar i om jag knäcker en ryggkota, nu måste jag lyfta upp järnluckan så skeppet inte bryter omloppsbanan med mig på utsidan" - offra ett KP.
"Jag vägrar ge upp förhandlingarna om bärgningslönen, hur mycket den fisförnäma zeniten än gnider bockskägget" - offra ett SP.
 
User avatar
Toast
Posts: 46
Joined: Sun 16 Apr 2017, 20:50
Location: Stockholm

Re: alternativ risk med att be till Ikonerna

Mon 04 Jun 2018, 13:46

En väldigt enkel grej skulle ju vara att halvlåna lite från Ur Varselklotet och göra så att du "betalar" med Stresspoäng eller Kroppspoäng. I alla fall det första känns ju hyfsat rimligt.
Utmärkt. Så FL erbjuder redan alternativ. Perfekt.
Gissar man förväntas betala ett Stresspoäng tills de börjar ta slut innan man betalar med KP...?
Problemet med att föra över det på detta viset är att i UV så har alla spelare endast 4 tillstånd att kryssa. med 14 poäng (7 KP och 7 SP) skulle det bli otroligt billigt att pressa sina slag i Coriolis. Lite dyrare blir det ju om en tar ett skada per 6a eller en fast summa vid omslag.
 
User avatar
Zapp
Topic Author
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: alternativ risk med att be till Ikonerna

Mon 04 Jun 2018, 16:36

Problemet med att föra över det på detta viset är att i UV så har alla spelare endast 4 tillstånd att kryssa. med 14 poäng (7 KP och 7 SP) skulle det bli otroligt billigt att pressa sina slag i Coriolis.
Jag köper att du menar "otroligt mycket billigare [än i Varselklotet]".

Men eftersom detta handlar om ett annat spel:

Tycker du att orginalkostnaden (för att pressa i Coriolis) är särskilt dyr (dvs att ge SL en mörkerpoäng)?
 
User avatar
Toast
Posts: 46
Joined: Sun 16 Apr 2017, 20:50
Location: Stockholm

Re: alternativ risk med att be till Ikonerna

Mon 04 Jun 2018, 17:54

Problemet med att föra över det på detta viset är att i UV så har alla spelare endast 4 tillstånd att kryssa. med 14 poäng (7 KP och 7 SP) skulle det bli otroligt billigt att pressa sina slag i Coriolis.
Jag köper att du menar "otroligt mycket billigare [än i Varselklotet]".

Men eftersom detta handlar om ett annat spel:

Tycker du att orginalkostnaden (för att pressa i Coriolis) är särskilt dyr (dvs att ge SL en mörkerpoäng)?
Fair point.
Jag har svårare att sätta ett värde på en MP men känns över lag mer än en KP då de är svårare att få tag på. Ett eldavbrott eller förstärkning i en strid kan vända den helt, aktivera ett problem i skeppet kan vända ett lyckat portalhopp till att krasha in i en sol. Efter att jag tänkt på det lite mer tycker jag fortfarande att en KP/SP är för billig. Det känns också som en ganska stor del av hur spelet är uppbyggt, ett verktyg som SL kan använda för att begränsa sig själv men även öppna upp för intressantare val och händelser.
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: alternativ risk med att be till Ikonerna

Fri 11 Jan 2019, 00:59

Vi spelar numera så att, när du ger SL en MP, *måste* du även ta Stress. Det kändes länge som att det var lite sak samma att ta MP, och vi ville att du faktiskt ska känna av det. Det har passat väldigt bra, för när rollpersonerna pumpar som mest MP är det oftast viktigt, och då är stressen desto jobbigare.

Annars tycker jag ekonomin kring MP går sönder ganska fort. Har haft 15-20 MP som SL vid vissa tillfällen och då blir det nästan kämpigt att bli av med dem istället. 

"Haha, slut på skott!"
"Men förfan, nu igen?"
(Based on a true story.)

Många av effekterna känns trots allt som saker jag som SL kan införa oavsett mina MP.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests