Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Mikrogravitation

Sun 25 Mar 2018, 18:07

Nu när Emissarien som försvann har landat tänker jag göra ett andra försök att sparka igång Coriolis i spelgruppen. Första försöket gick om intet på grund av gruppens oförmåga att ses mer än sporadiskt, tyvärr. Men denna gången hoppas jag att ikonerna är på min sida.

Hur som helst upptäckte jag ett coolt sätt att hantera mikrogravitation i tillägget All Tomorrow's Zombies till rollspelet All Flesh Must be Eaten, som jag nog kommer sno hyfsat rakt av. Jag gillar att rymden känns som en egen miljö på det här sättet, och även om det bara blir aktuellt när skepp går sönder eller när rollpersonerna får för sig att hoppa ut genom en luftsluss så tror jag det kan öka känslan av att rymden faktiskt är ett ogästvänligt tyngdlöst vakuum och inte bara en kuliss.

Det funkar ungefär såhär (översatt i Coriolis-termer):
- Spelare har fyra olika tillstånd: Säkrad, Instabil, Fritt fall, och Ur kontroll. 
- Alla följande slag slås med Rörlighet (eftersom det är vad Rymdvan ger bonus på).
- Säkrad: du håller fast dig på något sätt, med en fot, hand, eller liknande. Du kan anfalla som vanligt (+0), men defensiva handlingar, som att parera eller kasta sig i skydd, blir svåra (-2). Rymdskepp bör ha ledstänger för just detta ändamålet, särskilt i maskinrum och liknande. På andra ställen kanske de bara fälls ut vid nödfall. Annars får en improvisera!
- Instabil: du håller dig nära ytor men utan att hålla fast dig. Anfalla blir klurigare (-2), men defensiva handlingar går till som vanligt (+0). Räcker med en knapp framgång för att bli Säkrad mot någonting nära dig.
- Fritt fall: du har skjutsat iväg dig genom ett större tomrum eller har på annat sätt lämnat även den instabila tryggheten nära fysiska ytor. Om du når någonting kan du slå för att bli Instabil eller rentav Säkrad; men allt du gör är svårt (-2). Du kan bli Instabil med en knapp framgång, eller Säkrad med en stor framgång.
- Ur kontroll: om du blir träffad av en attack, misslyckas med någonting i fritt fall, eller på annat sätt rubbas när du är i fritt fall så tappar du kontrollen fullständigt och snurrar iväg. Alla handlingar blir vansinniga (-3). Du får vara glad om du alls får behålla ditt maginnehåll. Med en knapp framgång här kan du uppnå fritt fall igen, i den riktning som du nu hamnar i. Med en stor framgång blir du instabil.
 
Tobiasekwall
Posts: 47
Joined: Tue 23 Aug 2016, 09:06

Re: Mikrogravitation

Mon 09 Apr 2018, 08:36

Det låter kul. Jag håller med om att det är roligt när rymden inte bara är kuliss utan att saker faktiskt fungerar olika, sen tycker jag att det blir "visuellt" snyggt med rymden också. (Jag vet inte om visuellt är rätt ord när det handlar om bilder som beskrivs med ord) Men det blir häftigt att tappade vapen hänger i luften eller seglar iväg, att blod från sår svävar som små bollar och att det fryser på några ögonblick om man är ute i den iskalla rymden. 

Jag tycker om att ditt system kan leda till intresanta taktiska val. Man kan slå av gravitationen i skeppet om man bordas av tungt bepansrade korsare för att man antagligen är smidigare än vad de är, eller att man skulle kunna välja att släppa taget om ett handtag för att bli bättre på att parera men sämre på att skjuta.
 
User avatar
Toast
Posts: 46
Joined: Sun 16 Apr 2017, 20:50
Location: Stockholm

Re: Mikrogravitation

Mon 09 Apr 2018, 10:27

Håller med, ska se om jag kan hitta något sätt att testa detta ingame :)
 
Beguiled
Topic Author
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Mikrogravitation

Sun 20 May 2018, 09:22

Men det blir häftigt att tappade vapen hänger i luften eller seglar iväg, att blod från sår svävar som små bollar och att det fryser på några ögonblick om man är ute i den iskalla rymden.
Rent krasst kommer du kvävas långt innan du fryser. Rymden är ju en enda stor termos, i praktiken. :)
https://www.youtube.com/watch?v=pm6df_SExVw

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest