Echo
Topic Author

Närstridsvapen

Sun 13 May 2012, 18:06

Jag har en fråga angående ordinära närstridsvapen och avancerade närstridsvapen.
Avancerade närstridsvapen skadar mindre än ordinära närstridsvapen och det känns konstigt, är inte tanken att avancerade närstridsvapen ska vara "bättre" än ordinära ?
till exempel så är en durakniv lika bra om inte lite bättre än en mercuriumkniv. man blir helt enkelt inte motiverad att sträva efter de avancerade vapnen eftersom de är sämre då det kommer till skadeverkan, de avancerade är fortfarande diskreta, men skillnaden mellan ordinära och avancerade är liten.
kanske man kan förändra deras stats så det blir större skillnad?

finns det några Idéer och/eller tankar om detta?

Kapten Farouk

Re: Närstridsvapen

Sun 13 May 2012, 19:19

Jag har en fråga angående ordinära närstridsvapen och avancerade närstridsvapen.
Avancerade närstridsvapen skadar mindre än ordinära närstridsvapen och det känns konstigt, är inte tanken att avancerade närstridsvapen ska vara "bättre" än ordinära ?
till exempel så är en durakniv lika bra om inte lite bättre än en mercuriumkniv. man blir helt enkelt inte motiverad att sträva efter de avancerade vapnen eftersom de är sämre då det kommer till skadeverkan, de avancerade är fortfarande diskreta, men skillnaden mellan ordinära och avancerade är liten.
kanske man kan förändra deras stats så det blir större skillnad?

finns det några Idéer och/eller tankar om detta?
Har haft precis samma tankar och i mina grupper har jag ändrat. Dock kör vi med annat regelsystem (eon/neotech2) och jag la helt enkelt till en tärning i skada. Mercuriumvapnen har i och för sig fördelen att faktiskt kunna "rinna ut" och därmed vara mer diskreta, ta mindre plats. Håller dock med dig i sak, de borde göra mer ont än duralit.

Kosta
Site Admin

Sun 13 May 2012, 22:38

En tanke vi tar med oss till C-FATE - helt klart.
Fria Ligan

TedFast

Tue 09 Oct 2012, 16:42

Hej tänkte slänga mig in i den här diskussionen trots att jag bara har ägt Coriolis regelboken i en dag.

Som jag ser det så finns det ingen "in-univers" förklaring till varför ett marcurium svärd skulle göra mer skada än ett i t.ex. stål. Marcurium i sin fasta form beskrivs inte som vassare än andra metaller. Så om marcurium vapen skulle bli buffade i nästa upplaga skulle det vara fint med en liten förklaring till varför den tillfogar mer skada.

Kosta
Site Admin

Tue 09 Oct 2012, 22:12

Hej tänkte slänga mig in i den här diskussionen trots att jag bara har ägt Coriolis regelboken i en dag.

Som jag ser det så finns det ingen "in-univers" förklaring till varför ett marcurium svärd skulle göra mer skada än ett i t.ex. stål. Marcurium i sin fasta form beskrivs inte som vassare än andra metaller. Så om marcurium vapen skulle bli buffade i nästa upplaga skulle det vara fint med en liten förklaring till varför den tillfogar mer skada.
Okej ska hålla koll på det också :)
Fria Ligan

TedFast

Tue 09 Oct 2012, 23:39

Tack för att du svarade på min post Kosta. :)
Alltid trevligt med företag som ha god kontakt med sina fans och kunder.

Vill dock påpeka att jag håller med Echo om poängen att det är wonky när avancerade vapen inte är bättre än ordinära eller vanliga varianter.

Kapten Farouk

Sun 17 Feb 2013, 17:37

Vapen som flyter ut och sen stelnar är alltid skarpa, behöver aldrig slipas. De formas till en perfekt klinga varje gång, ergo vassare, farligare?

Kosta
Site Admin

Mon 18 Feb 2013, 00:11

Vapen som flyter ut och sen stelnar är alltid skarpa, behöver aldrig slipas. De formas till en perfekt klinga varje gång, ergo vassare, farligare?
Bra tanke :)
Fria Ligan