Guran89
Topic Author
Posts: 22
Joined: Sat 09 Jan 2016, 23:12

Hur använder ni stress?

Wed 25 Jan 2017, 09:19

Jag upplever det svårt att hantera stress i Coriolis. Det känns som det finns få tillfällen som stöds bra i reglerna (utöver strid) för när och hur stress används. Att de dessutom försvinner med hiskelig takt, och inte tycks ha någon effekt förrän någon har massvis med dem gör det också svårmotiverat att använda dem. Så jag undrar hur ni använder stress i era spel? I min kampanj känns de i nuläget som en fullständigt överflödig funktion, vilket är lite tråkigt.
 
Oskar
Posts: 106
Joined: Fri 27 Apr 2012, 13:55

Re: Hur använder ni stress?

Wed 25 Jan 2017, 13:36

Det är ett utmärkt sätt att avsluta en strid innan den blir allt för blodig. Se till att ge motståndaren mer stress med bonus-sexorna så att de ger sig och bryter ihop i stället för att försöka mörda dem.
Har du mycket övernaturligt i kampanjen med mer fokus på Mörkret mellan stjärnorna så får stress en mer framträdande roll, men i form av skräck för det främmande.
 
User avatar
Kapten Farouk
Posts: 44
Joined: Sun 06 May 2012, 22:20
Location: Malmö

Re: Hur använder ni stress?

Thu 26 Jan 2017, 22:02

Kör visserligen inte med Fria Ligans eller Järnringens regelsystem men har en liknande funktion för stress. Saker som genererar stress (psykospoäng) kan vara: 
* Långa resor i rymden (någon poäng per vecka vid vaket tillstånd)
* Strider (både i rymden och CQB)
* Mörkret mellan stjärnorna (använda eller råka ut för förmågor som är lite utöver det vanliga)
* Förlust av viktiga SLP:s, besättningsmedlemmar, anhöriga osv. 
* Isolering (fängelse)
* Jobbiga miljöer (tex ett outsmyckat skepp som saknar underhållning ger mycket höga stresspoäng snabbt)
* Motgångar eller tvång mot sådant som karaktärens personlighet inte gillar. (tex att inte få träffa sin fästman, tvingas betala en utpressare)
För att återhämta sig krävs aktiva semesterhandlingar eller uppsökandet av ikoner "på land" dvs på stationer, planeter och rymdhamnar. Ger besättningarna incitament att besöka lite olika ställen på stationer eller utveckla hobbies och därmed blir kampanjen mer levande. 
 
Baloo
Posts: 23
Joined: Wed 25 Nov 2015, 18:07

Re: Hur använder ni stress?

Sun 19 May 2019, 15:23

Tar upp den här gamla tråden iom att jag upplever samma problem.
Jag husreglar återhämtning av KP/SP 1p per vakt istället för per timme, men det verkar inte hjälpa.

I mitt tycket är grundproblemet är att ursprungsreglerna nötte ned varje RP till en katatonisk galning över tid (frestande!  :roll: ), medan erratan gjorde stresspoängen tandlösa. Fria Ligans övriga spel har lyckats bättre med motsvarande mekanik.

I en annan tråd som jag inte hittar var det någon som hade en bra idé om att dela ut SP i samband med bön till ikonerna, eller vid annan ackumulering av MP.
Det känns rimligt och jag skall pröva det.

Det luriga ligger i att det måste vara meningsfullt att tillfoga stress när RP inte är pressade på annat sätt.
Funderar därför på en kompletterande regel, tex: 1 på 6 så kan stresspoängen inte återhämtas naturligt utan kräver ett lyckat medikurgislag.
 
Crone
Posts: 47
Joined: Wed 22 Aug 2018, 16:20

Re: Hur använder ni stress?

Sun 02 Jun 2019, 12:51

Jag gillar stresspoängen för det tillför en till dimension av "hot" mot spelarna än bara stridssituationer.
Jag husreglar också 1SP/KP per vakt om inget aktivt görs såsom medikurgi med talangen själavårdare (har dock gjort om hela talang-systemet med inspiration från Svärdets Sång).
RP:na kan få stresspoäng ganska ofta i situationer där skräck/oro är passande. I långa resor ut i det okända, genomsök av skeppsvrak m.m. I "Ghazalis sista färd" som vi drar igång imorgon så finns många passande tillfällen att slänga in SP och "stressa" gruppen att fatta beslut. Det som är bra är att stridstunga RP tenderar att ha lite med SP vilket får dom att inte känna sig oövervinnliga.

Med de nya reglerna känner jag att det är lugnt att få en eller flera RP att bli bruten av stress då det inte är hela värden om man får permanenta SP. Dock har jag som jag sa tidigare ändrat i talangerna och ex Själavårdare har på nivå III möjlighet att i ett traumalab "läka" en permanent SP. Det tar dock tid men möjligheten finns. Men om man skippar själv regelbiten så upplever vi det att SP triggar igång rollspelandet mer. Att spelarna pushas att låta sin RP agera ut stressen de upplever och hur det påverkar gruppen och de beslut som tas. Att också väva in de personliga problem de har när sammanbrottet är nära gör det ännu mer fantastiskt. 

Vet inte om det är svar på frågan men så gör jag/vi

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests