• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Kosta
Site Admin
Topic Author

Varför C-FATE?

Tue 03 Apr 2012, 21:16

Zapp frågade mig på rollspel.nu varför vi ska byta från C1 till C-FATE, efter att jag kort förklarat reglerna.
Ganska enkel grund - slå 2 T6 och dra av de från varandra (i C-FATE blir det nog istället en ikontärning som är vit och en mörkertärning som är svart och du läser den som är lägst - svart är minus och vit plus) och hamnar i en normalfördelad kurva mellan -5 till +5. Addera ditt Fv (mellan 0-5) och mät mot svårighetsgrad. Dessutom finns aspects som gör att du får slå om T alt lägga på +2 om du kan motivera den i spel och stunts som är regelrätta specialförmågor.

Det var den väldigt korta förklaringen. :)
Som svar på den specifika frågan vad är C-FATE, ja.

Som svar på frågekomplexet vad som var bedrövligt med Coriolis v1, vad som är BRA med C-FATE, och på vilka sätt förändringen är BÄTTRE (och inte bara "möjligt förklara på mindre än 20 A4") not so much... ;-)

Jamenar, har ni bytt för att...
... ni är förälskade i FATE-systemet?
... ni hatar Cv1?
... Cv1 var dåligt (vilket ju inte säger något om det ni bytt TILL)
... eller för att ni vill förbättra några specifika aspekter av spelet?

Det jag vill komma till är juh att skäl nummer fyra - exemplfischerat - är dit en (möjlig ny tråd)diskussion behöver komma... :-)
Lite OT då ;) Men C1 är buggigt - därför byte. För min del är det inte helt sönder men mkt svårt ibland - det motiverar en ändring. Jag är själv förälskad i vissa varianter av FATE :) Men en anledning var väl att FATE bevisligen funkar :)

Kopplar in detta i en tråd på vårt forum så kan man fortsätta där...
Så - här har vi möjlighet att fortsätta - varför byta system [retorisk fråga] och vad hoppas man ska bli bättre?
Fria Ligan

Guendolin

Re: Varför C-FATE?

Tue 10 Apr 2012, 16:35

Så ska ni byta till ett Fate-baserat system? Varför inte byta till Savelvinters regelkärna? (se mitt inlägg :P)

Mithridates

Tue 10 Apr 2012, 17:20

Jag ser inte anledningen till att byta från två t10:or till två t6:or, vad är det ni försöker uppnå med det? Vilka är buggarna som ni vill bli av med?
Mina spelare har inte haft några klagomål på systemet när det gäller tärningarna, det enda klagomålet jag kan dra till minnes är att en tycker att man kan göra lite för mycket skada i spelet, men då jag som sl vill att strider ska bli snabba och dödliga så älskar jag just det. Om Coriolis skulle byta till t6:or så är jag rädd att jag blir tvungen att använda väldigt bra motstånd för att ens kunna skada mina spelare om de springer omkring i bepansrade exon tex.

Jag är ganska skeptisk till att använda sig av Svavelvinters system till Coriolis också men jag håller med om att det skulle antagligen vara bra om det fanns något som gjorde så att spelarna strävade emot att rollspela sin karaktär så bra som möjligt, höll inte ni i Fria Ligan på med något ni kallade instinkter som skulle uppmuntra till rollspelande? Hur ser det allmänt ut med Coriolis regler 2.0 för tillfället? (kanske ska diskuteras i en annan tråd dock)

Kosta
Site Admin
Topic Author

Tue 10 Apr 2012, 17:25

Så ska ni byta till ett Fate-baserat system? Varför inte byta till Savelvinters regelkärna? (se mitt inlägg :P)
Håller på och formulerar ett svar på din fråga i den tråden :)
Fria Ligan

Kosta
Site Admin
Topic Author

Tue 10 Apr 2012, 17:28

Jag ser inte anledningen till att byta från två t10:or till två t6:or, vad är det ni försöker uppnå med det? Vilka är buggarna som ni vill bli av med?
Buggarna med för många olika typer av handlingar i strid, Manöver som styr hur mkt du får göra i strid, icke-fungerande rymdstridssystem mm. Det kom jag på snabbt :)

Ang 2T6 och 2T10, så är inte FATE T6 + T6 utan T6 - T6 som ger en normalfördelad kurva där man sannolikast slår i mitten på intervallet, dvs kring 0. Sen lägger du på ditt Fv och din utrustning.
Fria Ligan

Kosta
Site Admin
Topic Author

Tue 10 Apr 2012, 17:32

Här: http://livingfree.wikidot.com/tri-fold-fate finns fö den kortaste och koncisaste förklaringen av FATE.
Fria Ligan

Mithridates

Tue 10 Apr 2012, 18:05

Buggarna med för många olika typer av handlingar i strid, Manöver som styr hur mkt du får göra i strid, icke-fungerande rymdstridssystem mm. Det kom jag på snabbt :)

Ang 2T6 och 2T10, så är inte FATE T6 + T6 utan T6 - T6 som ger en normalfördelad kurva där man sannolikast slår i mitten på intervallet, dvs kring 0. Sen lägger du på ditt Fv och din utrustning.
Visstja hade glömt bort rymdstridssystemet då jag inte använder det för att jag inte förstår det :P

De olika typerna av handlingar i strid tycker jag fungerar bra då jag bara frågar vad spelarna gör och jag sedan försöker dra mig till minnes vad regelboken säger om en sådan handling, färdigheten manöver har jag vid flera tillfällen undrat över vad man ska använda den till mer än hur många handlingar du har, den känns ju lite onödig nästan.
Här: http://livingfree.wikidot.com/tri-fold-fate finns fö den kortaste och koncisaste förklaringen av FATE.
Mycket text men ska läsa igenom det noga och berätta vad jag tycker här efteråt ;)

Kosta
Site Admin
Topic Author

Tue 10 Apr 2012, 18:57

Det är egentligen rätt enkelt. I C-FATE är det (preliminärt):

Slå en vit Ikon och en svart Mörkertärning. Läs av den som är lägst. Ikontärningen är positiv och Mörker negativ. Samma siffra läses som noll. Så utfallet blir mellan -5 till +5.

Ditt FV är normalt mellan 0-8 (oftast inte mer än 4 som nybörjare). Slag + Fv mot svårighetsgrad, där normalt är 0.

Enkelt eller hur? :)
Fria Ligan

Mithridates

Tue 10 Apr 2012, 19:16

Slå en vit Ikon och en svart Mörkertärning. Läs av den som är lägst. Ikontärningen är positiv och Mörker negativ. Samma siffra läses som noll. Så utfallet blir mellan -5 till +5.

Ditt FV är normalt mellan 0-8 (oftast inte mer än 4 som nybörjare). Slag + Fv mot svårighetsgrad, där normalt är 0.

Ser ganska enkelt ut ja, men kommer det inte bli riktigt mycket jobb med att ändra på alla färdighetspoängen? Jag trodde att ni inte skulle göra så omfattande ändringar.

Kosta
Site Admin
Topic Author

Tue 10 Apr 2012, 19:28

Ser ganska enkelt ut ja, men kommer det inte bli riktigt mycket jobb med att ändra på alla färdighetspoängen? Jag trodde att ni inte skulle göra så omfattande ändringar.
Det trodde vi inte heller - vi har fn testat minst 3 olika varianter och det blev inte riktigt bra med någon av dessa. Att få konvertera sin tidigare karaktär är ju fö endast ett engångsproblem - och det går ju :)
Fria Ligan
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8