User avatar
Karbonara
Topic Author
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Karbonaras Ihopknåpade Addendum och Errata (PDF)

Sun 27 Nov 2016, 15:38

Jag har, som synes i diverse trådar här, modifierat de svenska Coriolis-reglerna en aning.

Det började med att jag petade in all Errata från den publicerade errata-tråden.
Sen fortsatte det med korrigeringar och tillägg medan jag förberedde min kampanj.

Förutom de mindre korrigeringarna som jag gjort manuellt i regelboken, så bidrog detta till ett antal sidkorrigeringar.
Dessa sidor är layoutade i PDFer, redo att skrivas ut, skäras till och limmas in, eller sparas vid sidan om, regelboken.
Jag tänker att fler kan ha nöjet av dem:
Coriolis - Karbonaras Errata och Addendum - PDF.zip (111,5Mb, pga bilder)

ZIP-filens innehåll...

Fristående dokument:
Coriolis_SkapaSkepp-Kort_Moduler-Tillval.pdf
- Skeppsmoduler och Tillval i form av spelkort (kan skäras ut och användas i plastfickor vid skeppsbygge)
Formulär_Coriolis_Antroia_4F-SV_6sidor.pdf
- Formulär för rollpersoner med mer karaktärsbakgrund och mer plats för Talanger. Skeppsformulär med tydligare modul/tillval-slayout, yta för hur modulerna är sammankopplade, samt mer plats för skuld, fodringsägare, varv mm.
Formulär-SLP_Coriolis_Antroia_SV.pdf
- A4 med fyra enkla formulär för SLPs.

Regelboken:
Addendum 32 - ERF.pdf
- Andra ERF-urvalskriterier: Koncept, Ikon, Problem, Närstående, Horisonten + Bonus (välj en spelare som utmärkte sig).
Errata 110,111,112,113 Skador.pdf
- Förtydligande kring skador och läkning, samt omskrivning av icke-typiska skador och tillägg av förtydligade Gift-regler, samt information och regler om Explosiv Dekompression. Fordon är nu på en sida, med viss förtydling i tabellen.
Errata 132,175 - Skeppsreservdelar och bärgning.pdf
- Tilläggsregler för Skeppsreservdelar (för modulreparationer), samt nya regler för bärgning och plundring av skeppsvrak.
Errata 153 - Närstridsvapen.pdf
- Tydligare layout, och errata-ändringar för energivapen.
Errata 158-159 - Funktioner.pdf
- Rustnings- och vapenfunktioner i alfabetisk ordning. Förtydlingar och errata. Inskrivna funktioner från tabellerna som inte fanns med. Förtydligande kring energiceller och omladdning.
Errata Addendum - Kap7 Moduler.pdf
- Korrigerade moduler och tillval (delvis från errata). Smuggelutrymme är nu ett tillval istället. Torpeder och minor är dyrare styckpris och deras signatur är inskriven. Minor har nu -4 i signatur när de är oupptäckta, och -1 när de är upptäckta. Nödkapslar finns i 3 varianter. Autoreparatör är borttagen och ersatt av Skeppssystem. Antimateriaraketer är omdöpt till Antimateriadrift. Förtydligande i tillvalstabell om teknologisk nivå och max antal nivåer. Tydligare uppdelning av olika vapensystem (tre tabeller istället för en: Kanoner & missiler, Torpeder & minor, samt Motmedel). Dessutom innehåller STASMODULEN regler för vad som händer om man portalhoppar utan att gå i stas.
Errata 178.5 - Torpeder och Vapensystem.pdf
- Ny text och beskrivning för modulerna: Torpedsystem och Vapensystem. Pulssystem ingår i Vapensystem och Torpedrum ersätts av modulen Torpedsystem. Torpedsystem köps nu i tre kategorier ( Ordinarie, Avancerad, Fraktion) vilket avgör vilka torpeder och minor som kan avfyras och lagras där.
Errata 179 - Vapen- och Pulssystem.pdf
- Errata för tabell 7.8 VAPEN- och PULSSYSTEM
Errata Addendum 204 - Attackfas.pdf
- Errata för attackfasen, med nya regler för motmedel (de fungerar som ett rustningsslag mot inkommande torped, eller närliggande mina). Slaget påverkas dock ej av inkommande måls signatur eller fiendens målsökningsvärde. Motmedel kan avfyras utan minus mot icke mållåsta torpeder och minor (till skillnad från vanliga vapensystem). Innehåller även förtydligande av mindre besättning än skeppets standard.
Addendum 208.5 Skeppsskador.pdf
- Nya, lite mer avancerade, och tydliga regler för skeppsskador och hur de repareras. Ny T66 Krit-tabell för skepp med skadekategorierna: Skrovskada, Slitage, Systemskada, Dekompression, Utslagen modul och Kollapsad modul. Kollapsad modul motsvarar dödlig skada i människors KRIT-tabell. Dessa skador tar också längre tid att reparera än en runda, och riskerar att totalförstöras om de inte blir reparerade inom T6 veckor. SkeppsKRIT-tabellen har nu istället en serie "effekter" (likt vapens och rustningars funktioner), vars effekt beskrivs på sista sidan.

Hoppas det här kan komma till användning för fler därute i den Tredje Horisonten.

Tips!
Skriv in sidhänvisningar på all startutrustning för koncepten - och gör de korrigeringar som är nämnda i Errata-tråden, eftersom de kan vara ganska förvirrande annars.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
Prisoner13
Posts: 68
Joined: Fri 02 Jan 2015, 11:54

Re: Karbonaras Ihopknåpade Addendum och Errata (PDF)

Mon 28 Nov 2016, 10:08

Tackar ödmjukast!
Se dig själv som hedersmedlem i vår rollspelsgrupp!

Jag gissar att sidorna är i rätt storlek om jag skriver ut i storlek "verklig storlek". Stämmer det?

Åter ett stort tack
 
User avatar
Karbonara
Topic Author
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Karbonaras Ihopknåpade Addendum och Errata (PDF)

Mon 28 Nov 2016, 10:19

De är inte fullsidor, utan precis så stora att de kan limmas in över textrutorna, och passas in med ramarna.

Om de hade varit fulla sidformat hade inpassning varit supersvårt.

Extrasidor rekommenderas att man skär ut så att det finns en 1,5 cm vit flik "inåt" som kan limmas in mot mitten av uppslaget.

Jag kan ta lite foton ur min regelbok och visa. :)
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
Karbonara
Topic Author
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Karbonaras Ihopknåpade Addendum och Errata (PDF)

Tue 29 Nov 2016, 08:42

Här är exempel på hur min regelbok ser ut nu, med regeländringar utskrivna och inmonterade.
Image

Här i botten ses exempel på "extrasidor" med lite vit kant, som är inlimmade mellan faktiska sidor.
I mitten till vänster kan ett enskilt stycke ses (ERF), och flera av de andra är fulla sidor, eller halvsidespalter.

PS. Det här är varför jag har två regelböcker - en icke-editerad, och en med errata och husregler.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
Prisoner13
Posts: 68
Joined: Fri 02 Jan 2015, 11:54

Re: Karbonaras Ihopknåpade Addendum och Errata (PDF)

Tue 29 Nov 2016, 09:19

Karbonara. Din regelbok är en jävla muterad best. Som hulken.
Jag ska sätta mig och våldföra mig på min nästa vecka när jag provspelat lite mer och testat dina husregler volka jag tror kommer bli utmärkta.
 
User avatar
Karbonara
Topic Author
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Karbonaras Ihopknåpade Addendum och Errata (PDF)

Thu 08 Dec 2016, 04:38

Regelfel har hittats och jag har uppdaterat följande dokument:
Coriolis Errata 158-159 - Funktioner.pdf
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
Pandan
Posts: 6
Joined: Sun 03 Jun 2018, 20:11

Re: Karbonaras Ihopknåpade Addendum och Errata (PDF)

Mon 22 Jul 2019, 18:29

Hej Karbonara! 
Först vill jag bara säga att super vilket jobb du gjort! Är väldigt wowad! 

Jag har en fråga kring hyttmodulen dock, jag har kanske missat det på annat ställe men i alla fall...
 
Hur kommer det sig att du valt att det ska vara 4 hytter i en vanlig hyttmodul för ett klass III skepp när det står 5 hytter i originalet och att skeppsreglerna lite förutsätter 5 spelare? 
Bara undrar hur du tänkt :)
 
User avatar
Karbonara
Topic Author
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Karbonaras Ihopknåpade Addendum och Errata (PDF)

Tue 23 Jul 2019, 14:38

Jag kan ha tänkt fel 😆

Tänkte multiplar om 4 och kanske att folk som vill ha hög kapacitet på folk utan att ha flera moduler istället får sikta på modell av typen ”kisthotell”.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
Pandan
Posts: 6
Joined: Sun 03 Jun 2018, 20:11

Re: Karbonaras Ihopknåpade Addendum och Errata (PDF)

Tue 23 Jul 2019, 14:55

Ahh okej, vi använde det för att bygga skeppet och det blev lite snörpligt när en rollfigur fick vara utan hytt :P

Men, igen tack för ett awesome jobb! 
 
User avatar
Telephalsion
Posts: 30
Joined: Thu 23 Oct 2014, 21:48

Re: Karbonaras Ihopknåpade Addendum och Errata (PDF)

Thu 09 Apr 2020, 21:48

Fantastiska justeringar! Vilket hästjobb! Ska se till att skriva ut och lägga in i min regelbok.

Är du fortfarande aktiv vore det fantastiskt att få del av de redigerbara filerna, skulle nämligen vilja lägga till de saker som ändrades till den engelska tryckningen och i den "officiella erratan". Som att hytter och stasbäddar är 1/5/20/80/320 istället för det gamla 1/4/16/64/256.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests