User avatar
DrDryg
Posts: 40
Joined: Mon 08 Feb 2016, 09:59
Location: Karlskrona

Re: Erfarenhet och ERF-utdelning

Mon 12 Dec 2016, 09:43

Bra tillägg - gillar verkligen schizofren! Många av de andra riktigt bra också (fanatisk och otålig gillar jag väldigt mycket). Kan möjligen tycka att Överväldigad är väldigt lik Obeslutsam eller hur har du tänkt skillnaden där?
Gott folk! Tänkte bara komma med ett drygt påpekande som vanligt för att förtydliga. Vad menas med schizofreni? Är det så att ni är ute efter multipla personligheter så är det inte det som schizofreni är utan kallas för dissociativ personlighetsstörning, multipel personlighetsstörning eller personlighetsklyvning. Schizofreni innebär att man har en störd verklighetsuppfattning med perceptionsstörningar, vanföreställningar o.s.v. samlat kallat psykos. I det kan förekomma persekutoriska vanföreställningar, d.v.s. att man tror sig vara förföljd, bevakad.
Jag köper att multipla personligheter och persekutoriska vanföreställningar kan vara "underhållande" att ha med i rollspel om man spelar en mycket lindrig störning men just schizofreni gör det nog svårt för en RP att fungera.
Med vänlig hälsning / En tråkmåns
Semper in angulus irritans
 
User avatar
baylox
Posts: 176
Joined: Fri 28 Feb 2014, 13:15

Re: Erfarenhet och ERF-utdelning

Mon 12 Dec 2016, 10:37

Rätt ska vara rätt! Som du beskriver det är det nog snarare multipel personlighetsstörning vi är ute efter, även om det givetvis inte är så fängslande namn.  Kan vi kalla det bara personlighetsstörning lite för enkelhetsskull eller för det tankarna till något annat?
Titta vad jag gjort! / Things I've created:
Coriolis - talanger och referensmaterial
Symbaroum - Unsung Heroes of the Abomitorium
Ur Varselklotet/TftL - mysterier & spelböcker
 
User avatar
Karbonara
Topic Author
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Erfarenhet och ERF-utdelning

Mon 12 Dec 2016, 18:39

Personlighetsstörning funkar ju.

Fast nu är jag iofs sugen på att ha schizofreni, eller vanföreställningar också (om vi inte redan hade det).
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
Corporal Clegg
Posts: 41
Joined: Fri 16 May 2014, 13:23

Re: Erfarenhet och ERF-utdelning

Wed 04 Jan 2017, 10:17

Nja, personlighetsstörning är nåt annat. Jag skulle dela upp det i flera lite mer lättfattliga delar, trauma är också svårt att sätta fingret på. Ex kanske.
Personlighetsklyvning (dr Jekyll/mr Hyde, green goblin, Gollum mm)
Sadist
Paranoid
Flashbacks
Deprimerad
Deprimerande
Panikångestattacker
mm
 
User avatar
Karbonara
Topic Author
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Erfarenhet och ERF-utdelning

Wed 04 Jan 2017, 10:27

Det är ju trevligt.
Alltså att få in det som flera olika poster alltså.

Jag tänker att en rätt så mångfacetterad tabell ger spännande och framförallt just variation mellan karaktärerna.

Dessutom kan då SL använda den för att slumpa fram milda eller kraftfulla problem som SLPs får dras med också.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
Corporal Clegg
Posts: 41
Joined: Fri 16 May 2014, 13:23

Re: Erfarenhet och ERF-utdelning

Wed 04 Jan 2017, 10:50

Den trevligaste modifikationen vår spelgrupp tillförde exp-reglerna var att vi valde att rollpersonerna skulle ha två personliga problem (som ju är så roliga). Det ena problemet rörde främst personlighet, som Impulsiv, Mån om anseende, Talar dålig zeni, Försiktig, Pyroman, Blyg osv. Det andra rörde mer omvärld, som Efterlyst, Protegé, Jagad, Familjeproblem, Klanfejd osv.
Man får då ett problem som SL kan introducera i intrigen och ett som mer handlar om "rollspel", även om SL även kan aktivera personlighetsdragen och RP spela på sitt omvärldsproblem.
 
User avatar
Karbonara
Topic Author
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Erfarenhet och ERF-utdelning

Wed 04 Jan 2017, 10:57

Ser nu att vi redan har många av de där i listan.
Ibland med annan namngivning, som t ex:

Dödslängtan
Du har ibland djupa depressioner eller tvångstankar som gör dig självmordsbenägen i tider då ikonerna verkar vara emot dig.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
Corporal Clegg
Posts: 41
Joined: Fri 16 May 2014, 13:23

Re: Erfarenhet och ERF-utdelning

Wed 04 Jan 2017, 11:19

Ja, det var inte så mycket förslag som resonemang.
 
User avatar
baylox
Posts: 176
Joined: Fri 28 Feb 2014, 13:15

Re: Erfarenhet och ERF-utdelning

Wed 04 Jan 2017, 11:30

Bra idéer, har lagt till ytterligare några rader i dokumentet. Har kvar Dödslängtan förutom den nya Deprimerad då de yttrar sig på olika sätt, även om båda egentligen är baserade i depression.
Titta vad jag gjort! / Things I've created:
Coriolis - talanger och referensmaterial
Symbaroum - Unsung Heroes of the Abomitorium
Ur Varselklotet/TftL - mysterier & spelböcker

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests