thartvigsson
Topic Author
Posts: 2
Joined: Fri 05 Aug 2016, 11:00

Mörkerpoäng för resor

Wed 16 Nov 2016, 15:38

Vår spelgrupp reste nyligen runt lite i gränsrymden (från djachorum till surha tror jag det var). Enligt reglerna skulle vi fått någonstans runt 16 mörkerpoäng (4x antal spelare?). Som jag uppfattar mörkerpoäng kan de spenderas enligt följande skala
1. något lite jobbigt händer (fienden laddar om, pressar ett slag, du ser en bekant du inte vill undvika, en enkelt mutbar vakt stannar dig)
2. något farligt/utmanande händer (en alien har tagit sig ombord på ert rymdskepp)
3. allt går åt helvete (explosiv dekopression, ni är de mest efterlysta på rymdstationen just nu och alla skärmar visar era nunor)

tre mörkerpoäng är alltså väldigt mycket. med 15 mörkerpoäng kan alltså allt gå åt helvete fem gånger. Det är väldigt många gånger och en gång är jobbigt nog. Vi bestämde oss för att bara ta antalet mörkerpoäng som en spelare skulle genererat. Vår spelledare är ganska bra på att bränna mörkerpoäng men när han han har 5-6 så blir det farligt.

Hur gör ni andra med mörkerpoäng? har er spelledare alltid några på lager eller bränner han slut på dem på löpande band? Är det rimligt gruppen ska stryka med ca 5 gånger bara för att man är ute och åker runt i gränsrymden? (nog för att den ska vara läskig men fyra poäng fixar det ganska bra)
 
Gurvon
Posts: 15
Joined: Tue 24 Nov 2015, 00:06

Re: Mörkerpoäng för resor

Thu 17 Nov 2016, 14:34

Har agerat spelledare för en grupp i 5 månader nu och kände direkt i början att det blev en himla massa mörkerpoäng med just rymdresor.
Vi kom överens i gruppen efter ett tag att helt slopa mörkerpoängen som genereras för rymdresor då spelarna själva är duktiga på generera en hel del mörkerpoäng, annars skulle jag antagligen ha en "oändlig" pool av mörkerpoäng att dra från då jag inte känner att det blir jätteroligt om det konstant måste hända massa saker bara för att jag har mörkerpoäng.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Mörkerpoäng för resor

Thu 17 Nov 2016, 18:57

I boken Horisontens hemligheter tillkommer lite regler för rymdresor, med missöden och möten. Jag kan inte minnas att det står något om att dessa kostar SL några MP att låta RP råka ut för, men det vore helt klart lämpligt! 1-3 MP kanske, beroende på typ/nivå av missöde.

Nu har min spelgrupp inte lämnat Kua-systemet när vi spelat och jag (SL) har inte fått ett enda MP den vägen. Det låter dock som att era iakttagelser är rimliga och man vill ju inte skrämma spelarna från långturer! :D
 
Tobiasekwall
Posts: 47
Joined: Tue 23 Aug 2016, 09:06

Re: Mörkerpoäng för resor

Thu 24 Nov 2016, 09:24

 Vi upplever precis samma sak och har slopat mörkerpoäng på grund av långa resor i rymden. Det skaffar sig spelarana ändå. Vi använder en egenknåpad Händelstabell för händelser i rymden, på så vis är det fortfarande farligt att vara ute och resa långt ute i mörkret.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests