User avatar
Lokim
Topic Author
Posts: 13
Joined: Mon 29 Aug 2016, 18:03

ICKE-TYPISKA KRITISKA SKADOR

Fri 11 Nov 2016, 14:08

Någon som kan hjälpa mig på traven här: [s.111 Regelboken] "När en icke-typisk skada ger en kritisk skada slås som regel inte det vanliga T66-slaget för kritiska skador. Istället har alla icke-typiska skador en fastslagen kritisk skada i tabellen. Ingen tärning rullas."

Vart hittar jag dessa fastslagna kritiska skador? Fredagströg....
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: ICKE-TYPISKA KRITISKA SKADOR

Fri 11 Nov 2016, 17:51

Någon som kan hjälpa mig på traven här: [s.111 Regelboken] "När en icke-typisk skada ger en kritisk skada slås som regel inte det vanliga T66-slaget för kritiska skador. Istället har alla icke-typiska skador en fastslagen kritisk skada i tabellen. Ingen tärning rullas."

Vart hittar jag dessa fastslagna kritiska skador? Fredagströg....
Sist i tabellen över kritiska skador på sidan 109 i Regelboken! :)
 
User avatar
Lokim
Topic Author
Posts: 13
Joined: Mon 29 Aug 2016, 18:03

Re: ICKE-TYPISKA KRITISKA SKADOR

Fri 11 Nov 2016, 21:41

Hahaha jag dör - total trög - mitt framför mig - den berömda skogen och träden som sagt. Jag fick uppfattningen om att det var OLIKA beroende på om man drabbats av fantastiska brännskador eller om man drunknar men så var inte fallet. TACK för hjälpen för att få klarhet i det självklara.
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: ICKE-TYPISKA KRITISKA SKADOR

Sun 13 Nov 2016, 10:21

Sitter och matar in lite errata och förtydlingar för icke-typisk skada i min regelbok och inser följande:

Vid drunking, eld, köld m fl, då spelaren når 0 KP, så antas "döden" komma genom den KRIT som utdelas.

Men, icke-typisk KRIT är "medvetslös T6 dagar", och det finns inget koncept av "insta-död", så som den vanliga KRIT-tabellen har på resultat 65, 66.

Jag skriver just nu därför in att icke-typisk dödlig skada har en varierande tidsgräns definierad av skadetypen.
Exempelvis:
  • * Eld, medvetslös T6 rundor innan död
    * Drunking, medvetslös T6 minuter innan död
    * Köld, medvetslös T6 timmar innan död
Om ingen annan tidsenhet anges så antas skadan vara i tabellens bas: dagar.

Det är ju naturligtvis alltid så att SL kan bestämma att "om du blir medvetslös här så dör du", men det kan ändå vara bra att ha en bas som indikerar skillnaden mellan de olika skadorna.

Dessutom, då det inte finns flera KRIT-skador för icke-typisk skada, så betyder överskjutande sexor utöver första KRIT ingenting. "Grad av kritisk skada" finns helt enkelt inte utan övriga sexor sakas.

Här kan ju en SL naturligtvis välja att spela så att om flera KRIT-skador KAN ges så slås Tidsgränsen flera gånger och lägsta resultat används.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: ICKE-TYPISKA KRITISKA SKADOR

Sun 13 Nov 2016, 19:02

Sitter och matar in lite errata och förtydlingar för icke-typisk skada i min regelbok och inser följande:

Vid drunking, eld, köld m fl, då spelaren når 0 KP, så antas "döden" komma genom den KRIT som utdelas.

Men, icke-typisk KRIT är "medvetslös T6 dagar", och det finns inget koncept av "insta-död", så som den vanliga KRIT-tabellen har på resultat 65, 66.

Jag skriver just nu därför in att icke-typisk dödlig skada har en varierande tidsgräns definierad av skadetypen.
Exempelvis:
  • * Eld, medvetslös T6 rundor innan död* Drunking, medvetslös T6 minuter innan död* Köld, medvetslös T6 timmar innan död
Om ingen annan tidsenhet anges så antas skadan vara i tabellens bas: dagar.

Det är ju naturligtvis alltid så att SL kan bestämma att "om du blir medvetslös här så dör du", men det kan ändå vara bra att ha en bas som indikerar skillnaden mellan de olika skadorna.

Dessutom, då det inte finns flera KRIT-skador för icke-typisk skada, så betyder överskjutande sexor utöver första KRIT ingenting. "Grad av kritisk skada" finns helt enkelt inte utan övriga sexor sakas.

Här kan ju en SL naturligtvis välja att spela så att om flera KRIT-skador KAN ges så slås Tidsgränsen flera gånger och lägsta resultat används.
Vettiga husregler. Som reglerna nu står inträder döden efter T6 dagar oavsett skadetyp, det är en medveten förenkling. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: ICKE-TYPISKA KRITISKA SKADOR

Sun 13 Nov 2016, 23:48

Vettiga husregler. Som reglerna nu står inträder döden efter T6 dagar oavsett skadetyp, det är en medveten förenkling. :)
Förståeligt, och en väldrillad SL kommer ändå gör modifikationer av regler baserat på situationen.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests