User avatar
Karbonara
Topic Author
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Torpeder och motmedel

Sat 05 Nov 2016, 13:39

Sitter och skriver in erratan i mina böcker och kom då att tänka på en sak.

Nu är reglerna för torpeder som följer:
Torped avfyras med attackslag, modifierat av vapensystemets bonus och målsökningsvärdet. Sikte måste vara låst för att avfyra torped. Attackslaget görs vid avfyrning.
Motmedel kan avfyras innan torpeden träffar. Slaget modifieras av det avfyrande skeppets målsökningsvärde. En lyckad tärning innebär att torpeden missar.
Jag skulle istället föreslå detta som ett MOTSTÅNDSSLAG (som ett rustningsslag). Speciellt då torpeden borde ha sin egen mållåsning när den är avfyrad, och därmed är "fire and forget" för avfyrande skepp.

Så. FÖRSLAGET:
Torped avfyras som ovan.
Motmedel måste få lika många, eller fler sexor på sitt slag. Torpeder har signatur -2 och skjuta utan låsning är också -2, så där skulle jag hävda följande:
  • *) Motmedel KRÄVER, liksom torpeder, en mållåsning
    *) Slaget görs oberoende av fiendeskeppets mållåsningsvärde (då det redan är inräknat i attackslaget)
    *) Motmedelsslagets sexor minskar skadan av torpeden
Så. Det kan ta bort torpedens träff helt, eller bara få lite skada vilket i berättelsen blir att motmedlen drog bort torpeden, men den exploderade för nära skeppet.

Vad tror ni andra (ligan/forumister)?
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
Beguiled
Posts: 136
Joined: Sat 30 Jan 2016, 21:57

Re: Torpeder och motmedel

Sat 19 Nov 2016, 15:44

På sätt och vis ogillar jag att Motmedel är en helt separat modul. Hade varit coolare om man använde vilken kanon som helst, med olika modifikationer baserat på typen av kanon. Men så är jag inget fan av modulerna för datamem eller datapuls heller, eftersom de någonstans representerar hacking och därför borde ske på något mer digitalt vis kopplat till antingen en manuellt insatt kabel och en tabula eller med hjälp av någon sorts zenitisk döds-WiFi... Men så kanske det är just det modulerna på något sätt är tänkta att representera.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests