Guran89
Posts: 22
Joined: Sat 09 Jan 2016, 23:12

Mer granularitet i tärningsslagen

Wed 02 Nov 2016, 13:10

Jag ska snart börja spelleda min första lilla kampanj i Coriolis, och har en fundering kring tärningsslagen. I Coiolis är 1-2 lyckade en knapp framgång, medan 3 lyckade är en stor framgång. Ett spel jag själv skriver på använder en liknande skala, men med möjlighet till något mer varierande resultat, där 1 lyckad är en knapp framgång, 2 lyckade är måttlig framgång, och 3+ är en god framgång. Regeln kan sammanfattas med följande:
0 lyckade - Du misslyckas.
1 lyckad - Du lyckas, men någonting oförutsett negativt händer.
2 lyckade - Du lyckas.
3+ lyckade - Du lyckas, och någonting förutsett positivt händer.

I korthet kallar jag systemet för "Ja, men..., Ja, Ja, och...". Tror ni att det är ett system värt att ta med in i Coriolis? Eller är det bättre att hålla sig till att rollpersonerna antingen klarar sig med nöd och näppe eller stor framgång?
 
User avatar
Karbonara
Posts: 301
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: Mer granularitet i tärningsslagen

Thu 03 Nov 2016, 21:10

Iom att du har massor av saker (extra effekter) som du kan köpa för dina ytterligare träffar, så finns det redan med i systemet.
Coriolis tillåter t ex dig att manipulera initiativet betydligt mer än M0, men sen har du ju KRIT och andra saker också
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
GZIP: Off