Jonis
Posts: 45
Joined: Mon 12 Sep 2011, 03:55

Re: CORIOLIS - ERRATA

Fri 07 Jul 2017, 19:10

Finns det planer att ge ut en reviderad utgåva som innefattar alla korrigeringar?
Bra fråga. Gör det det?
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4895
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: CORIOLIS - ERRATA

Tue 11 Jul 2017, 17:11

Finns det planer att ge ut en reviderad utgåva som innefattar alla korrigeringar?
Bra fråga. Gör det det?
Inte för tillfället, men vi kommer att sammanställa den utlovade erratan. Beklagar att det dröjer! Och alla backers har även fått tillgång till PDF:en av engelska Coriolis.
Fria Ligan
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: CORIOLIS - ERRATA

Wed 26 Jul 2017, 09:19

Det här hör kanske mer hemma i egen tråd, men — i den engelska G+ gruppen hade vi precis en diskussion för att klargöra regler för användandet av "Sårvårdande skarabéer".

De sades vara nämnda i engelska bokens lista för medikurgi-utrustning, (vilket jag tror är ett missförstånd med "spindeldoktorn") men finns beskriven i detalj i Horisontens Hemligheter (sid 21 tror jag).

Jag har gjort EN tolkning av reglerna och dessutom "bad-ass'at" skarabéerna lite för att de ska upplevas som riktigt bra då man använder flera. De är snabba, fixar brutna ben och andra skador (tänk X-mens Wolverine), och hjälper dessutom till med stresspoäng och gifter.

Se addendum här:
https://www.dropbox.com/s/oklelx9go8cbg ... r.pdf?dl=0

Den är skriven så att den kan printas och användas på sid 132 i svenska regelboken.
Last edited by Karbonara on Sun 30 Jul 2017, 14:32, edited 1 time in total.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
abel_set
Posts: 4
Joined: Sun 30 Jul 2017, 14:04

Re: CORIOLIS - ERRATA

Sun 30 Jul 2017, 14:24

Ang skeppsbesättning:

I exempelskeppen så anges min och normalbesättning. innebär det att om man tre pers ombord på scaraben som har normalbesättning (4), råkar man då ut för "förlorad besättning"-regeln?
En annan sak som är förvirrande är just vad min-besättning har för inverkan? I exemplet på förlorad besättning kan man ju, trots minus, uppenbarligen vara ensam och ratta en skuta?
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: CORIOLIS - ERRATA

Sun 30 Jul 2017, 14:39

Ang skeppsbesättning:

I exempelskeppen så anges min och normalbesättning. innebär det att om man tre pers ombord på scaraben som har normalbesättning (4), råkar man då ut för "förlorad besättning"-regeln?
En annan sak som är förvirrande är just vad min-besättning har för inverkan? I exemplet på förlorad besättning kan man ju, trots minus, uppenbarligen vara ensam och ratta en skuta?
Jag skulle nog tolka det som att min är vad du behöver för att bara köra skeppet (men med minus för saknad besättnign) och normal är vad skeppet är byggt för (enligt reglerna för små besättnignar på sid 204), vilket i det fallet (4) går lite emot vad ett klass III-skepp behöver (de kräver ju fem). 
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
abel_set
Posts: 4
Joined: Sun 30 Jul 2017, 14:04

Re: CORIOLIS - ERRATA

Sun 30 Jul 2017, 15:14

Ang skeppsbesättning:

I exempelskeppen så anges min och normalbesättning. innebär det att om man tre pers ombord på scaraben som har normalbesättning (4), råkar man då ut för "förlorad besättning"-regeln?
En annan sak som är förvirrande är just vad min-besättning har för inverkan? I exemplet på förlorad besättning kan man ju, trots minus, uppenbarligen vara ensam och ratta en skuta?
Jag skulle nog tolka det som att min är vad du behöver för att bara köra skeppet (men med minus för saknad besättnign) och normal är vad skeppet är byggt för (enligt reglerna för små besättnignar på sid 204), vilket i det fallet (4) går lite emot vad ett klass III-skepp behöver (de kräver ju fem). 
Men i så fall är det ju konstigt att det finns ett exempel på en ensam RP som styr ett skepp för fem pers själv?
Det är lite luddigt. :)
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: CORIOLIS - ERRATA

Sun 30 Jul 2017, 15:54

Å andra sidan - ingen normalt funtad människa tar kontroll över ett klass III-skepp själv. Endast en hjälte, eller en galning — med ikonerna på sin sida — skulle klara en sådan handling.

...även om det regeltekniskt går.

Tror de är för flavör. Min är vad som går att köra med lagom mycket minus. Normal är väl att köra utan beväpning.

Skulle anta (har inte boken framför mig nu) att ett klass III stridsskepp har en normalbesättning på fem och en fraktare ur samma klass har fyra, eftersom skytten inte behövs.

Klass IV och V skepp är dock spännande då de egentligen, rent regeltekniskt behöver fler i besättningen. Även där är värdena nog mer för narrativet än för reglerna.
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
abel_set
Posts: 4
Joined: Sun 30 Jul 2017, 14:04

Re: CORIOLIS - ERRATA

Sun 30 Jul 2017, 16:19

Å andra sidan - ingen normalt funtad människa tar kontroll över ett klass III-skepp själv. Endast en hjälte, eller en galning — med ikonerna på sin sida — skulle klara en sådan handling.

...även om det regeltekniskt går.

Tror de är för flavör. Min är vad som går att köra med lagom mycket minus. Normal är väl att köra utan beväpning.

Skulle anta (har inte boken framför mig nu) att ett klass III stridsskepp har en normalbesättning på fem och en fraktare ur samma klass har fyra, eftersom skytten inte behövs.

Klass IV och V skepp är dock spännande då de egentligen, rent regeltekniskt behöver fler i besättningen. Även där är värdena nog mer för narrativet än för reglerna.
Nej det är kart, men nu var det ju regler det var fråga om. ;)
Jag tycker mest de är lite oklara. Men jag kommer nog också köra på att normalbelastningen är den man måste fylla för att inte få avdrag.
Men om nu inte skytten behövs på ett klass 3 handelsskepp som har (4) i normal besättning, innebär det då att man måste ha en kapten tex?
Borde inte piloten kunna ta den rollen? Eller kan han ta den rollen men får då avdrag? Jag kanske övertänker det hela men det finns så många kombinationer av detta så jag blir snurrig. :D
 
abel_set
Posts: 4
Joined: Sun 30 Jul 2017, 14:04

Re: CORIOLIS - ERRATA

Sun 30 Jul 2017, 16:28

Och varför anges bara klass I och klass II skepp inom parentes i kapitet om små besättningar? vissa klass 3 skepp är ju också gjorda för 4 pers?
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: CORIOLIS - ERRATA

Thu 10 Aug 2017, 08:13

DIN ROLLPERSON - SPELARKONCEPT
Jag har inför min egna kampanjuppstart gjort printervänliga (och inte så printervänliga) blad för spelarkoncepten.
Dessa har dessutom Errata-ändringarna samt sidhänvisningar till relevant plats i regelboken för samtliga utrustnings-objekt.

Jag länkar in dem här om någon mer önskar använda dem:
(Med vit bakgrund - "printervänlig")
https://www.dropbox.com/s/m89bxjdalrebu ... t.pdf?dl=0
(Med stjärnbakgrund)
https://www.dropbox.com/s/klevy9y51d044 ... t.pdf?dl=0

Det finns en referens till sårskarabéer där jag har limmat in uppdaterade regler från Horisontens Hemligheter i min regelbok.
Den utrustningslistan hänvisar därmed till sidan 132, utan att något regeltekniskt finns gällande skarabéer där. Kan åtgärdas med den här erratan/addendumet:
https://www.dropbox.com/s/oklelx9go8cbg ... r.pdf?dl=0

Hittar ni några problem eller korrfel i dem, hojta till.

Ut i den Tredje horisonten...
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests