User avatar
Pasiap
Posts: 14
Joined: Tue 04 Mar 2014, 12:23

Granatkastare

Mon 01 Aug 2016, 23:39

Enligt reglerna som dom är skrivna just nu gör vapnet granatkastare ingenting. Den har ingen träffbonus eller initiativbonus och vapenskadan är detsamma som granaterna som används. Räckvidden är kort, samma som för en kastad granat. Och eftersom det är ett enkelskottsvapen så har sämre eldhastighet än kastade granater (Det tar 2 handlingspoäng att ladda om men bara 1 handlingspoäng att dra fram en ny granat ur packningen). Dessutom borde väl krit värdet också bero på vilken granat som används va?

Vad kan vi ändra för att göra detta vapen värt att köpa för 1200birr? Jag ser följande möjligheter:
1. Öka räckvidden till lång och därmed öka räckvidden gentemot dom vanliga kastade granaterna.
2. Öka träffbonusen så den är lättare att träffa med än kastade granater.
3. Ta bort termen enkelskottsvapen och låta granaterna regna över slagfältet.
 
User avatar
baylox
Posts: 173
Joined: Fri 28 Feb 2014, 13:15

Re: Granatkastare

Tue 02 Aug 2016, 07:35

Håller med om att granatkastare verkar för dålig nu. Tycker absolut att räckvidden ska ökas till Långt och antingen att ge den en Bonus på +1 eller kanske ändra så att handkastning av granater använder Styrka (och Närkamp snarare än Skjutvapen? Detta skulle iofs kunna gälla alla kastvapen), snarare än Kyla (men granatkastaren fortfarande använder Kyla). Då kan de tilltala lite olika typer av rollpersoner, medan kastaren ändå har en viss fördel. Det första alternativet är kanske dock det bästa (och enklaste). 
Kan dock tycka att granatkastare ska fortsätta vara enkelskottsvapen.
Titta vad jag gjort! / Things I've created:
Coriolis - talanger och referensmaterial
Symbaroum - Unsung Heroes of the Abomitorium
Ur Varselklotet/TftL - mysterier & spelböcker
 
User avatar
Pasiap
Posts: 14
Joined: Tue 04 Mar 2014, 12:23

Re: Granatkastare

Tue 02 Aug 2016, 10:41

Kan dock tycka att granatkastare ska fortsätta vara enkelskottsvapen.
Jo, tanken på att någon springer runt och snabbskjuter tre granater i rundan är rätt skrämmande.
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1513
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Granatkastare

Tue 02 Aug 2016, 11:54

Enligt reglerna som dom är skrivna just nu gör vapnet granatkastare ingenting. Den har ingen träffbonus eller initiativbonus och vapenskadan är detsamma som granaterna som används. Räckvidden är kort, samma som för en kastad granat. Och eftersom det är ett enkelskottsvapen så har sämre eldhastighet än kastade granater (Det tar 2 handlingspoäng att ladda om men bara 1 handlingspoäng att dra fram en ny granat ur packningen). Dessutom borde väl krit värdet också bero på vilken granat som används va?

Vad kan vi ändra för att göra detta vapen värt att köpa för 1200birr? Jag ser följande möjligheter:
1. Öka räckvidden till lång och därmed öka räckvidden gentemot dom vanliga kastade granaterna.
2. Öka träffbonusen så den är lättare att träffa med än kastade granater.
3. Ta bort termen enkelskottsvapen och låta granaterna regna över slagfältet.
Granatkastaren ska ha räckvidd Långt och KRIT ska ersättas av granatens KRIT. Det går att skjuta mycket granater, men då får man införskaffa sig en 8000 birr för en Ack-kastare som inte har Enkelskott.
Fria Ligan
 
User avatar
Krönikören
Posts: 800
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Granatkastare

Wed 05 Oct 2016, 17:17

Enligt reglerna som dom är skrivna just nu gör vapnet granatkastare ingenting. Den har ingen träffbonus eller initiativbonus och vapenskadan är detsamma som granaterna som används. Räckvidden är kort, samma som för en kastad granat. Och eftersom det är ett enkelskottsvapen så har sämre eldhastighet än kastade granater (Det tar 2 handlingspoäng att ladda om men bara 1 handlingspoäng att dra fram en ny granat ur packningen). Dessutom borde väl krit värdet också bero på vilken granat som används va?

Vad kan vi ändra för att göra detta vapen värt att köpa för 1200birr? Jag ser följande möjligheter:
1. Öka räckvidden till lång och därmed öka räckvidden gentemot dom vanliga kastade granaterna.
2. Öka träffbonusen så den är lättare att träffa med än kastade granater.
3. Ta bort termen enkelskottsvapen och låta granaterna regna över slagfältet.
Granatkastaren ska ha räckvidd Långt och KRIT ska ersättas av granatens KRIT. Det går att skjuta mycket granater, men då får man införskaffa sig en 8000 birr för en Ack-kastare som inte har Enkelskott.
Dessutom antar jag att man betalar per granat även med Acceleratorkastaren?
Har man klass och laddar med termobariska granater kan man alltså vaska 4.000 birr x3 per runda!  :lol:
GZIP: Off