Krönikören
Topic Author

GE Styrka - dumpstat?

Thu 21 Jul 2016, 17:22

Jag ser att Styrka verkar vara betydligt sämre än övriga grundegenskaper. Särskilt obalanserad i förhållande till Kyla.
Kroppspoäng baseras på KYL + STY.
Styrka har endast två färdigheter, Kyla har hela fyra!

Är det någon färdighet som hamnat fel och skulle gått under Styrka? (Överlevnad? Liknande "Kämpa på" i M:0..) Missar jag någon sekundär egenskap som baseras på Styrka?

Kanske Rörlighet skulle känts passande under Styrka. Allt där under underlättas ju i regel av att man är fysiskt vältränad). En stor del av "styrka" sitter dessutom trots allt i "kroppskontroll" genom det Centrala Nervsystemet..
Sett till Coriolis specifikt är ju även Rörlighet en viktig färdighet för Gasten, som ju har STY som sin primära GE!

Corporal Clegg

Re: GE Styrka - dumpstat?

Thu 21 Jul 2016, 21:35

Jag tycker i alla fall att bärförmåga borde vara en funktion av styrka.

Krönikören
Topic Author

Thu 21 Jul 2016, 22:36

Jag tycker i alla fall att bärförmåga borde vara en funktion av styrka.
Sant! I M:0 är det ju STY x2, men i Coriolis är det 5 för alla (med chans att öka genom talanger... Samt slag mot Kraftprov vid överbelastning)
Alltså ytterligare en regeländring som bidragit till att Styrka tappat balans.

Som det är nu uppfattar jag STY som astrodistanser sämre än övriga GE. Vilket är väldigt synd, var grupp förtjänar ju sin "Tank"! :)

daflum

Fri 22 Jul 2016, 09:08

Kanske även skall prata om att Skärpa är fett OP i och med att den är bra i sex färdigheter?(ursäkta småkapning av tråd på förhand) Kanske flyta spaning på Kyla(hålla huvudet kallt och uppfatta saker?) och som sas flytta STY till Rörlighet eller tolka överlevnad lite mer som uthärda, ergo styrka?

I år noll var även styrka viktigt då ens KP helt baserades på det med så det är ännu en liten nerf till det helt klart.

Zapp

Fri 22 Jul 2016, 12:11

Mja, min observation är väl snarare "varför finns styrka med i ett scifispel överhuvudtaget?"

Att råstyrka är hopplöst förlegat jämfört med tankeskärpa och reaktionssnabbhet gäller ju redan i dagens samhälle, så varför skulle styrka inte vara en dumpstat i ett spel med raketpistoler och rymdskepp?

Postapokalyps däremot är ju mycket mera likt fantasy - där är ju definitivt den starkes rätt tänkbar och trolig.

Då skulle jag hellre lösa problemet genom att fråga: om vi skulle döpa om (byta ut) styrka mot något annat beskrivande substantiv (som sedan kan associeras med flera färdigheter), vilket skulle det då vara? :)

Krönikören
Topic Author

Fri 22 Jul 2016, 13:31

Mja, min observation är väl snarare "varför finns styrka med i ett scifispel överhuvudtaget?"

Att råstyrka är hopplöst förlegat jämfört med tankeskärpa och reaktionssnabbhet gäller ju redan i dagens samhälle, så varför skulle styrka inte vara en dumpstat i ett spel med raketpistoler och rymdskepp?

Postapokalyps däremot är ju mycket mera likt fantasy - där är ju definitivt den starkes rätt tänkbar och trolig.

Då skulle jag hellre lösa problemet genom att fråga: om vi skulle döpa om (byta ut) styrka mot något annat beskrivande substantiv (som sedan kan associeras med flera färdigheter), vilket skulle det då vara? :)
Nja, isf är det ju färdigheter som hanterar att man rör sig som helt enkelt används mindre. RP löser alla uppdrag sängliggandes med ett datorinteface direktkopplat till hjärnan.. :)

Jag tycker att en egenskap (av fyra!) som representerar fysisk förmåga ändå känns rätt relevant.

Corporal Clegg

Fri 22 Jul 2016, 14:33

Det är fler ju faktorer som spelar in i om en grundegenskaper är bra/overpowered. Till exempel hur ofta man använder färdigheterna under den. Känns då fortfarande som Kyl eller Skp är overpowered kanske. I Coriolis får man dock inte glömma att att talanger kan tweaka användbarheten av en GE (som med Hotfull, vilket också ökar frekvens användning av Sty). Samtidigt har man inte de avancerade färdigheterna förrän man köpt dem. Man skulle lika gärna säga att Kns är en dumpstat OM man inte tänker köpa de avancerade färdigheterna kopplat till den. Då är det bara en skill kopplat till den.

Jag tycker det känns rätt fint som det är.

Krönikören
Topic Author

Fri 22 Jul 2016, 16:05

Det är fler ju faktorer som spelar in i om en grundegenskaper är bra/overpowered. Till exempel hur ofta man använder färdigheterna under den. Känns då fortfarande som Kyl eller Skp är overpowered kanske. I Coriolis får man dock inte glömma att att talanger kan tweaka användbarheten av en GE (som med Hotfull, vilket också ökar frekvens användning av Sty). Samtidigt har man inte de avancerade färdigheterna förrän man köpt dem. Man skulle lika gärna säga att Kns är en dumpstat OM man inte tänker köpa de avancerade färdigheterna kopplat till den. Då är det bara en skill kopplat till den.

Jag tycker det känns rätt fint som det är.
Jag har vridit och vänt på det även med de aspekterna men finner ändå STY omotiverat mkt svagare än övriga, tyvärr. (Ex. är väl talangen Hotfull det enda exemplet..)

KNS har Manipulera (en väldigt frekvent och användbar färdighet för att undvika våld, få information, samt köpslå..), och Horisontens kulturer som är regelbundet användbara. Befäl om man är en större grupp, och Mystiska krafter såklart endast om man är lagd åt det hållet (talanger..)

Corporal Clegg

Fri 22 Jul 2016, 16:47

Jag kan se obalansen, men inte riktigt problemet. Låt folk dumpa den, Sty kanske inte står så högt i kurs som nämnts. Eller gör rollpersoner som man visualiserar dem och inte efter vad som är bäst. Eller husregla, eller använd lite kreativitet för att göra din "tank" till någon som räknas.

Jag tänker mig en skeppsarbetare av något slag, maxa Sty, dumpa Kns, skaffa hotfull. Du kompenserar Kns litegrann med Hotfull och blir en auktoritet i Närstrid och Kraftprov. Det kanske inte går så många sådana killar på dussinet, men nog kan det bli en cool och användbar karaktär? Legofolk, Sty5, Kyl4, Skp4, Kns2, känn magin.

Corporal Clegg

Fri 22 Jul 2016, 17:47

Och talanger skall vi väl göra mer av? Fanns väl en krossartalang i Mutant som lät en Fly med Sty? Något liknande kan väl göras. En värd aspekt av Sty/Kraftprov är att tåla dekompression. Man kan vara körd rätt kvickt utan.