User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: GE Styrka - dumpstat?

Fri 16 Sep 2016, 23:51

Vi har klurat hit och dit, men landat i att vi inte tycker att någon ändring behövs. STY är fortsatt en viktig grundegenskap.

Vill man husregla så går det förstås fint. :)
Fria Ligan
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: GE Styrka - dumpstat?

Sat 17 Sep 2016, 10:41

Vi har klurat hit och dit, men landat i att vi inte tycker att någon ändring behövs. STY är fortsatt en viktig grundegenskap.

Vill man husregla så går det förstås fint. :)
Ok!

Kraftprov har ju fått lite mer betydelse med de ändrade (från Mutant) reglerna för bärförmåga, samt att färdigheten Kämpa på är borttagen. Men jag är inte helt övertygad att det är tillräckligt för att väga upp mot exempelvis Kyla, så jag är nog nödgad att husregla! :)

Det får nog bli för vår grupp att flytta in Rörlighet under Styrka.

Det är i mitt tycke både mer balanserat, mer naturligt och dessutom passar det så fint till Skeppsgasten! :)
 
User avatar
Karbonara
Posts: 313
Joined: Fri 05 Jun 2015, 10:42

Re: GE Styrka - dumpstat?

Sat 15 Oct 2016, 17:01

Den här typen av balansering är alltid klurig. Jag tycker oftast att karaktärerna ska göras intressanta ur ett rollspels-perspektiv, snarare än ett regel-perspektiv.

När SL har sin grupp framför sig så handlar en hel del av spelledandet om att skapa förutsättningar och vara lyhörd för spelarnas önskningar om att få skina.

Vi är just nu i karaktärsskapandet och även om det i Coriolis är viktigt att ge spelarna utrymme på sitt skepp (skeppspositionerna) så är övriga färdigheter och grundegenskaper snarare ett sätt att bli distinkta och intressanta.

That being said...
Jag tänker köra med M0s Bärförmåga-regler. :)
---------------------------------

Rollspelens andra guldålder är här!

---------------------------------
Spelutvecklare, skribent, och Fria Ligan hang-around. (Det bara blev så.)
 
User avatar
Krönikören
Topic Author
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: GE Styrka - dumpstat?

Mon 17 Oct 2016, 11:55

Den här typen av balansering är alltid klurig. Jag tycker oftast att karaktärerna ska göras intressanta ur ett rollspels-perspektiv, snarare än ett regel-perspektiv.

När SL har sin grupp framför sig så handlar en hel del av spelledandet om att skapa förutsättningar och vara lyhörd för spelarnas önskningar om att få skina.

Vi är just nu i karaktärsskapandet och även om det i Coriolis är viktigt att ge spelarna utrymme på sitt skepp (skeppspositionerna) så är övriga färdigheter och grundegenskaper snarare ett sätt att bli distinkta och intressanta.

That being said...
Jag tänker köra med M0s Bärförmåga-regler. :)
Jag minns inte om jag skrivit den själv eller funnit på Mutant-forumet, vi kör iaf med denna husregeln i Mutant:
Upp till Bärförmåga (STY*2) = OK
Bärförmåga (STY*2) till STY*3 = Kämpa på
STY*3 till STY*4 = Kämpa på -1
STY*4 till STY*5 = Kämpa på -2
STY*5 till STY*6 = Kämpa på -3
Över STY*6 = Kan ej röra sig
Själv kommer jag i Coriolis tillsvidare att köra på BF 5 för alla och Kraftprov vid överbelastning. Jag husregel-flyttade ju Rörlighet till Styrka och vill därför att Kraftprov ska få en tyngre position som styrka/uthållighet.
 
Jonis
Posts: 45
Joined: Mon 12 Sep 2011, 03:55

Re: GE Styrka - dumpstat?

Mon 23 Jan 2017, 02:06

Jag delar bilden av att rörlighet hör mer hemma under styrka än kyla. Nu är inte jag SL i min grupp, men hade jag varit det så hade jag nog flyttat in rörlighet där.



"STYRKA(STY) - Rå kroppsstyrka."


"KYLA(KYL) - Avgör hur kall och kontrollerad du är i livshotande situationer. "


"RÖRLIGHET (KYL) -  När du ska hoppa, klättra, röra dig snabbt eller utföra någon annan handling som kräver snabb- het eller kroppskontroll slår du för rörlighet. "



Rörlighet används också för att hantera EXO, vilket inte känns så mycket styrka, men det verkar finnas underlag för det redan i talangen exospecialist. (OBS: Jag har inte kollat erratan och har inte koll på exoreglerna och när/om en ska använda kraftprov istället för rörlighet.)

"EXOSPECIALIST - Du har +2 på rörlighet eller kraftprov för att hantera exon av alla de slag, från skal- och lastexon till rena stridsexon."




Dessutom känns namnet styrka väldigt klassiskt grundegenskap medan de andra GE inte längre är t.ex intelligens och karisma. Hade nog velat döpa om styrka till något annat, tillexempel kroppskontroll eller något.
 
Oddball_E8
Posts: 442
Joined: Sat 14 May 2016, 20:13

Re: GE Styrka - dumpstat?

Fri 31 Mar 2017, 12:35

Mja, min observation är väl snarare "varför finns styrka med i ett scifispel överhuvudtaget?"

Att råstyrka är hopplöst förlegat jämfört med tankeskärpa och reaktionssnabbhet gäller ju redan i dagens samhälle, så varför skulle styrka inte vara en dumpstat i ett spel med raketpistoler och rymdskepp?

Postapokalyps däremot är ju mycket mera likt fantasy - där är ju definitivt den starkes rätt tänkbar och trolig.

Då skulle jag hellre lösa problemet genom att fråga: om vi skulle döpa om (byta ut) styrka mot något annat beskrivande substantiv (som sedan kan associeras med flera färdigheter), vilket skulle det då vara? :)
Säg det till Amos i The Expanse. 

Råstyrka är fortfarande relevant i en sci-fi miljö. Det är inte alltid man sitter i ett rymdskepp eller har en raketpistol tillhanda. 
Intressant nog är det nog viktigare för en "våldsverkare" ju mer civiliserat samhället är, då vapen blir mer och mer förbjudna och knytnävar eller små, lättdolda, vapen blir det man använder i strider.
 
Bhrrrrr
Posts: 4
Joined: Thu 19 Jan 2017, 20:09

Re: GE Styrka - dumpstat?

Mon 29 May 2017, 17:36

Ser det som att de flesta i Horisonten sällan behöver använda sig av sin styrka men att det kan vara strategiskt att ha iaf en muskelknutte med sig i gruppen.

Dra en vän ur vraket efter en gravsvävar-olycka, klämma fast en farlig fiende mellan en vägg och en hög med lastpallar, tackla en svindlare på väg att skada en allierad, alla styrkebaserade lösningar på problem som vore svåra att hantera om alla i spelgruppen är vekarmade datadjinner och diplomater.

Det är även logiskt att ha minst lika många närstrider som avståndsstrider, åtminstone med en grupp som rör sig mycket inomhus på skepp, stationer och i städer där det tar lika lång tid att kasta sig över divanen med en kniv som att dra vulkansyrsan ur innerfickan. Då kan styrka + närstrid plötsligt bli livsviktigt.
 
Shudnawz
Posts: 1
Joined: Sun 20 Oct 2019, 23:11

Re: GE Styrka - dumpstat?

Sun 20 Oct 2019, 23:45

Vi ska precis till att börja spela Coriolis i vår grupp. En av oss reagerade snabbt på att Styrka kan ses som en dumpstat, som tidigare noterats i tråden.
Tänkte här återge våra funderingar kring det, och skulle gärna se kommentarer på vårt synsätt:

Första utkastet:
Styrka 1-2 - ingen förändring
Styrka 3 - Ökar förflyttning med 1m
Styrka 4 - Ökar förflyttning med 2m, samt +1 i skadebonus i melee
Styrka 5 - Ökar förflyttning med 3m, samt +2 i skadebonus i melee

Dessutom bör RÖRLIGHET flyttas in under Styrka (som döps om till FYSIK eller KROPP).

Vi hade funderingar på att STY 5 skulle ge en extra AP istället för ytterligare +1 skadebonus, men det kommer nog bryta resterande stridsmekanismer för hårt, så den skippas troligen.


EDIT:
Vid närmare eftertanke kommer vi istället ge STY 4 och STY 5 extra sexor att räkna om du kommer över KRIT-gränsen för vapnet.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests