johan.almsen
Topic Author
Posts: 73
Joined: Tue 24 Nov 2015, 00:49

Närstrid vs avstånd

Tue 19 Jul 2016, 13:37

Hur funkar det att skjuta in i en närstrid? Om en RP befinner sig i närstrid, och en annan RP är tio meter bort och skjuter in i närstriden, gäller -3 på slaget då? Och utan risk att träffa sin kompis?
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Närstrid vs avstånd

Tue 19 Jul 2016, 17:44

Jag hittar inga regler alls om detta, och vill därför fråga dig: varifrån kommer din -3:a?

(Att ge -3 om du inte vill riskera träffa din vän är väl ingen dum idé, men jag undrar om du tagit siffran från spelet eller om du hittat på den själv)

Tack på förhand
 
johan.almsen
Topic Author
Posts: 73
Joined: Tue 24 Nov 2015, 00:49

Re: Närstrid vs avstånd

Tue 19 Jul 2016, 19:14

Om man är inbegripen i närstrid och vill skjuta på sin motståndare, så är det -3. Jag tänkte att det kunde vara samma för den som skjuter in i en närstrid, men att man slipper risken att träffa sin kamrat.
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Närstrid vs avstånd

Tue 19 Jul 2016, 23:10

Om jag inte missat någonting säger reglerna vare sig bu eller bä - det finns ingenting om att det skulle vara svårare men heller ingen definierad risk träffa sin kompis.

Om Mutant eller andra spel med T6-pölar har relevanta regler kanske de kan lyftas in? (Nu tänker jag på att många rollspel har antingen en "Gisslanregel" eller en "Wilhelm Tell" regel som hanterar liknande scenarion)
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Närstrid vs avstånd

Tue 19 Jul 2016, 23:34

Det som står i reglerna är detta:
MODIFIKATION
När du skjuter mot någon är det svårare att träffa ju längre bort målet befinner sig. På långt avstånd får du modifikation -1 och på extremt får du -2. På nära avstånd för du -3 om du är engagerad i närstrid (eftersom det är svårt att få korn på fienden), annars +3.
Dvs står nån och hugger på dig med ett mercuriumsvärd får du -3 på att skjuta honom med din vulkanpistol. Men står en vän bredvid kan hon skjuta med + 3 på slaget. Står en annan vän på långt avstånd får de -1 att träffa SLPn med mercuriumsvärdet.
Fria Ligan
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Närstrid vs avstånd

Wed 20 Jul 2016, 10:12

Ok, tack Kosta. Du har nu förklarat vad som står i reglerna.

Men om jag fattat Johan rätt efterlyser han en regel som gör det svårare att skjuta in i närstrid, alltså om jag, på avståndet "Kort", ska skjuta på en bov som svärdsduellerar min kompis Sonja.

Ni har fokuserat på "om någon viftar med ett svärd i ditt ansikte får du -3 på att lyckas sikta din karbin rätt", eller annorlunda uttryckt, att om du lyckas komma tätt inpå din beväpnade motståndare så borde ditt tillhygge kunna hjälpa dig att avvärja att bli skjuten. Så långt nemas problemas.

Att ni sedan sagt "men om boven inte aktivt viftar med svärdet i MITT ansikte, eftersom han viftar det i min broders ansikte precis bredvid, då borde det inte vara några minusar, tvärtom på det avståndet kan du ju knappast missa, så: +3". Fair enough - ett kanske mindre vanligt specialfall, men okej.

Men fortfarande finns där inget av resonemanget "jag försöker skjuta boven från typ tio meters avstånd, men han och Sonja svärdsduellerar så intensivt, med parader och riposter och att de cirklar varandra att jag riskerar råka träffa henne av misstag när hon stiger in i exakt den plats boven var i förra sekunden; kan jag ta en minusmodifikation för att slippa den risken. Och vad ÄR risken för att träffa en kompis förresten?"

Det är de sista paret meningar jag fortfarande inte ser något svar på, inte ens ett enkelt "nej, några sådana regler har vi inte". 

Hoppas du inte tycker jag är jobbig nu Kosta :)
Last edited by Zapp on Wed 20 Jul 2016, 23:01, edited 1 time in total.
 
johan.almsen
Topic Author
Posts: 73
Joined: Tue 24 Nov 2015, 00:49

Re: Närstrid vs avstånd

Wed 20 Jul 2016, 10:24

Det var vad jag var ute efter. Men jag husreglar just nu ett -3 för den som vill skjuta in i nån annans närstrid, som en negativ modifikation på kaoset och för att slippa träffa sin kompis!
 
User avatar
Corporal Clegg
Posts: 41
Joined: Fri 16 May 2014, 13:23

Re: Närstrid vs avstånd

Wed 20 Jul 2016, 17:44

Jag har uppfattat det som att om man står nära en aktiv och medveten fiende så har man minus 3 på att skjuta denne. Att det krävs att en fiende nära alltså i princip skall vara omedveten om en eller kanske ignorera en för att få plus 3. Reglerna specificerar detta, att man inte ens behöver ha anfallit i närstrid än. Var det svar på frågan om att vara engagerad med flera opponenter ovan? Om jag kastar mig in i en närstrid mot två fiender, får den ena plus 3 och den andra minus 3 på att skjuta mig? Eller kan man engagera två om man är medveten om dem?
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Närstrid vs avstånd

Wed 20 Jul 2016, 23:07

Jag har uppfattat det som att om man står nära en aktiv och medveten fiende så har man minus 3 på att skjuta denne. Att det krävs att en fiende nära alltså i princip skall vara omedveten om en eller kanske ignorera en för att få plus 3. Reglerna specificerar detta, att man inte ens behöver ha anfallit i närstrid än. Var det svar på frågan om att vara engagerad med flera opponenter ovan? Om jag kastar mig in i en närstrid mot två fiender, får den ena plus 3 och den andra minus 3 på att skjuta mig? Eller kan man engagera två om man är medveten om dem?
Om jag har förstått dig rätt är följande svar på din fråga:
Om du vill använda skjutvapen på närstridsavstånd får du
-3 om du själv är inblandad i närstrid, alltså att fienden hugger mot dig
+3 om du själv är oberörd, alltså att ingen fiende slåss *med dig* i närstriden
Exempel: Ackbar och Beoman med varsin pistol i näven går bredvid varandra och det plötsligt hoppar ner en rövare framför deras näsor.
Om rövaren väljer hugga mot Beoman, och struntar i Ackbar, har Ackbar +3 och Beoman -3 på sina skott. De är bägge i närstrid men bara en av dem (Beoman) är aktivt engagerad av en närstridsfiende.
 
User avatar
Zapp
Posts: 462
Joined: Sat 09 Apr 2011, 17:45

Re: Närstrid vs avstånd

Wed 20 Jul 2016, 23:09

Det var vad jag var ute efter. Men jag husreglar just nu ett -3 för den som vill skjuta in i nån annans närstrid, som en negativ modifikation på kaoset och för att slippa träffa sin kompis!
Vi får väl se om Fria Ligan väljer att kommentera vidare :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests