Page 1 of 1

Initiativvärde i strid

Posted: Thu 07 Jul 2016, 07:04
by Guran89
Jag kommer in i Coriolis från att ha spelat en del Mutant: År 0 sen senaste tiden. De flesta skillnader jag upptäckt hittills upplever jag vara förbättringar från Mutant, men jag har en fåga gällande initiativvärde i Coriolis. Hur kommer det sig att det är ett omodifierat tärningsslag, snarare än att man använder en GE i grund (i Mutant rullar man Kyla + 1T6 om jag inte minns fel)? Upplever att initiativordning tenderar vara rätt viktigt, och det känns att lämna det helt åt slumpen.

Re: Initiativvärde i strid

Posted: Thu 07 Jul 2016, 11:04
by Tomas
Hej!

Denna förändring är faktiskt gjord även i Mutant (införd i Startboxen och Maskinarium). Motivet är främst att A) snabba upp processen, (viktigare) B) att öka effekten av förmågor och talanger som boostar initiativ, och C) att KYL blev overpowered som grundegenskap. 

Re: Initiativvärde i strid

Posted: Thu 07 Jul 2016, 11:07
by Guran89
Sedär! Tack för svar. Med det i åtanke låter jag troligtvis bli att husregla den.