TheSpaceMan
Topic Author
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Grovt om nya yrken/besättning?

Sat 06 Jun 2015, 23:04

Är tanken att alla karaktärer kommer vara nog bemästrade att kontrollera rymdskepp, kommer det vara tänkt runt olika roller och yrken man måste fylla, eller är tanken att utöver spelarnas finns det även övrig besättning? Lite som det fanns flera mutanter i arken i år noll?

Dvs, jag kan se framför mig att precis som det fanns en "Zonstrykare" i mutant så finns det "Pilot" i Corialis, med lite special fokus på navigation, eller rymdstrider. ( Vad vet jag?!?!?!? :D )

Anledningen att jag frågar är, att i väldigt många spel jag kört (främst starwars) så var pilotrollen lite den som blev mest menlös, oftast var det någon annan som dumpade några poäng för att i grova drag flytta rymdskeppet, sedan var övrigt äventyrande 99% på planetytor. Vilket gjorde att pilotens färdigheter och inflytande var noll.

Helt enkelt, är det en del roller som måste fyllas upp för att ta sig runt i Tredje Horizonten, går dessa roller vid avsaknad av intresse hos spelarna logiskt fyllas upp av npc/slp karaktärer.

Kanske pilotfärdighet är en mer lös färdighet som flera kan ta och använda men en specifik pilot har för andra otillgängliga bonusar och möjlighet till högre GE.

Jag är bara nyfiken, ett svar i stilen, svar på detta kommer täckas framöver är också helt ok. :D
 
User avatar
Kosta
Site Admin
Posts: 1532
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:04

Re: Grovt om nya yrken/besättning?

Sat 06 Jun 2015, 23:23

Du har en bra poäng - ofta kan pilotens "flagga" i spel bli smal - det är ju ofta man är på planetytor. Vi tar med dina tankar till den delen helt enkelt. För just rymdresor och strid så är det tänkt att besättningsposition är viktig.
Fria Ligan
 
Ifrit
Posts: 52
Joined: Sat 16 Apr 2011, 01:57

Re: Grovt om nya yrken/besättning?

Sun 07 Jun 2015, 02:04

Har en vag aning om att vi kommer få se just arkbyggande omstöpt som skepps-och-besättningsbyggande i Coriolis, lite som i Rogue Trader. Garanterat så jag kommer lösa alla trista och nischade skeppsroller ivarjefall, vart skepp behöver sina gastar!
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Grovt om nya yrken/besättning?

Sun 07 Jun 2015, 02:15

Nu är jag inte jätteinsatt i just Coriolis (vi spelade bara en gång..) men jag känner igen problemet från Scifi-spel!
Dock, om det är M:0's regelgrund som gäller så antar jag att vi talar rätt smalt med (allmäna) färdigheter och att "Pilot" därmed kanske kommer innefatta alla former av fordon? Alternativt att vi får en "Syssla specifik specialfärdighet" som kan innefatta allehanda schyssta Pilot-relaterade göromål och bonusar kring detta? En annan väg är ju att introäventyr, "rymdsektorer" etc. kryllar av exempel på när en Pilot är ypperligt värdefull för gruppen (och inte bara en chaufför)!
Det är så gött att det äntligen är påväg ett lovande rymd-Scifi rollspel på svenska! :)

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests