User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Coriolis på Kickstarter!

Mon 08 Jun 2015, 16:26

Den procentuella rabatten är mkt bättre på Frihandlaren (100kr oavsett Early Bird) så ingen Bulkfraktare bör känna sig snuvad. Tror det främst är tekniska utmaningar som gör att vi inte kunnat uppgradera ännu!
Jag övervägde också att byta till Legionär, men jag är inte tillräckligt känslomässigt investerad för att förmå mig att gå emot affärsmässigheten! (Även om det rör sig om priset av en hushållsost! :))
 
Mattias H
Posts: 72
Joined: Sun 27 Apr 2014, 23:21

Re: Coriolis på Kickstarter!

Tue 09 Jun 2015, 21:08

Omg gnällspikar/snåljåpar ;).

Det är ingen miljoninbringande verksamhet vi snackar om här utan personer som säljer delar av sin själ för att producera det material vi så hett åtrår.

Vem bryr sig om en hundring hit eller dit. Om vi skulle betala vad det FAKTISKT kostade skulle priset mångdubblas (eftersom vi sysslar med en så liten hobby).

Så ös lite mer pengar över Fria Ligan säger jag. De av er som är early bidders borde av ren solidaritet betala in en hundring extra om ni frågar mig. ;)

Ja, detta inlägg är humoristiskt menat men med en ton av allvar. Det är ju en rent idéell verksamhet vi talar om här.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Coriolis på Kickstarter!

Wed 10 Jun 2015, 09:38

Jag förstår till fullo hur du tänker, om det var Mutant hade jag inte tvekat en sekund! :) I detta fall är själva köpet av Emissarien för min del av solidaritet i sig. Egentligen vill jag läsa spelet först och se om det blir något vi kommer spela. Gamla Coriolis har legat ospelat i en mörk låda där hemma och jag är en av få som inte klagat på regeldelen! :)
Det finns ju ett antal rollspel på marknaden och personligen har jag plöjt in femsiffrigt belopp i rollspels crowdfunding det senaste året. Allt på produkter jag inte kunde leva utan! :)

Jag tvivlar inte på att Fria Ligan skrivit och arbetat en hel del gratis, precis som många andra som vill arbeta med sin hobby. Aktiebolaget Fria Ligan ligger dock knappast på ruinens brant om man kollar resultatet för 2014, men inte heller lär de bli miljonärer på att sälja rollspel (även om jag verkligen hoppas på internationell succé och rikedomar åt dem!)
 
andersb80
Posts: 31
Joined: Mon 08 Jul 2013, 08:52

Re: Coriolis på Kickstarter!

Wed 10 Jun 2015, 10:00

Idéel verksamhet innebär väl ingen vinst alls och det är det ju inte tal om. 22 % vinstmarginal 2014 är en rätt bra siffra (bättre än snittet för svenska företag), vilket är hemskt roligt att se! Det är imponerande av Fria Ligan. Sedan går det ju förstås inte att leva på rollspel för omsättingen är alldeles för låg tyvärr.

Men tillbaka till Coriolis på Kickstarter. Nu är tärningarna upplåsta! Kan man få se en bild på hur de kommer att se ut på ett ungefär?
 
Mattias H
Posts: 72
Joined: Sun 27 Apr 2014, 23:21

Re: Coriolis på Kickstarter!

Wed 10 Jun 2015, 10:57

Fråga Fria Ligan hur mycket lön de tar ut.

Jag misstänker att marginalen/resultatet skulle se helt annorlunda ut om arbetet skulle avlönas på traditionellt sätt.
 
andersb80
Posts: 31
Joined: Mon 08 Jul 2013, 08:52

Re: Coriolis på Kickstarter!

Wed 10 Jun 2015, 11:07

Absolut. Jag misstänker att de inte tar ut löner (vilket är ganska vanligt att företagare tar ut ingen eller så liten lön som möjligt pga av att det är skattemässigt bättre). Men som ägare av ett företaget är man ägare av vinsten istället i så fall. Så det är ingen idéel verksamhet ville jag bara säga, vilket det verkligen inte ska vara heller. Fria Ligan ska tjäna pengar på sina underbara produkter, oavsett om de tar ut det i lön eller väntar med sin utdelning genom att behålla en vinst i sitt företag.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Coriolis på Kickstarter!

Wed 10 Jun 2015, 14:24

Lite info om Fria Ligans ekonomi - 2014 var ett bra år, det stämmer, och 2015 ser ut att bli ännu bättre. :)

Det betyder inte att vi blir rika tyvärr - det är först under de senaste månaderna som vi i Ligan har tagit ut någon ersättning alls för arbetet, och även nu är taxorna mycket låga - inget som går att leva på. Det mesta av vinsterna går rakt in i nya projekt.
Fria Ligan
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Coriolis på Kickstarter!

Wed 10 Jun 2015, 15:10

Jag är också sjukt nyfiken på tärningarna! Eftersom regelsystemet skiljer sig från M0's så blir det intressant att se om det handlar om t6:or i olika färger eller ej.
 
User avatar
SirBulle
Posts: 117
Joined: Tue 25 Feb 2014, 19:10

Re: Coriolis på Kickstarter!

Wed 10 Jun 2015, 15:27

Det skall väl vara ett likt regelsystem men med modifikationer för att stödja miljön i Coriolis?

Så jag tänker mig ett fortsatt T6-system (även om det inte är ett system jag själv är så förtjust i).
Men troligen får man inte några mutationspoäng i den tredje horisonten.
 
TheSpaceMan
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Coriolis på Kickstarter!

Wed 10 Jun 2015, 16:11

Det skall väl vara ett likt regelsystem men med modifikationer för att stödja miljön i Coriolis?

Så jag tänker mig ett fortsatt T6-system (även om det inte är ett system jag själv är så förtjust i).
Men troligen får man inte några mutationspoäng i den tredje horisonten.
Det nämns dock annorlunda och hintar till övernaturliga egenskaper antaligen kopplat till sjukdomen. Så är säkert något där inom det området. Men kan tolkat fel.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 8 guests