Page 1 of 1

Fler muterade djur

Posted: Fri 14 Dec 2018, 13:04
by Watson
Det hade varit kul med officiella regler för fler muterade djur, speciellt med tanke på det nyligen släppta datorspelet (där man kan spela muterad anka och muterat vildsvin), kanske som en kort PDF med Djurförmågor och sätt att läka trauma mot Instinkt.

Re: Fler muterade djur

Posted: Fri 14 Dec 2018, 13:44
by BrotherB
Ankor - ruggafjädrar.
Vildsvin - böka i marken.

Re: Fler muterade djur

Posted: Wed 19 Dec 2018, 11:44
by Krinox
Hade gärna också sett en officiell pdf, typ:
Genlabbens överlevare.
En samling med djurmutanter, deras djurkrafter osv.

Re: Fler muterade djur

Posted: Wed 19 Dec 2018, 12:54
by BrotherB
Kanske ett framtida zonkompendie där frialigan introducerar nya arter med regler för dem. Som med Älgarna.

Re: Fler muterade djur

Posted: Sun 28 Apr 2019, 23:01
by Nibbleberget
Senaste zonkompendiumet innehöll regler för vildsvin

Re: Fler muterade djur

Posted: Sat 15 Jun 2019, 19:23
by Shads
TLDR: Titta i genlab alfa, står en lista på vad du behöver för att göra ditt egna djur.

Det sagt gör ju Fria Ligan det väldigt enkelt att skapa egna djur.

Jag kommer inte ihåg vart i genlab alfa, men där står en uppsättning på vad du behöver göra, och jag drar ifrån minnet nu meeeen.
Du behöver.

1. sätt att få tillbaka instikt relaterat till ditt djur (regelmesigt betyder det bara, du är upptagnen i ett par timmar) 
Fågel: Tvätta fjädrarna.
Gris: Rulla i gytja osv osv. 
2. Välj den bästa grundegenskapen rasen har "Den du kan ha 5 i " relativt till det djur du är
3.  Välj "om det går" vilket ART TYP din ras tillhör, tex (har dem vassa klor och tänder, kan dem äta växter osv osv)
kan dem logist sättas in under någon exiterande djurtyp i genlab alfa använd den.
NOTERING: lås dig inte fast vid vad som står i boken, hittar du inte något som logiskt täcker djurförmågorna, plock  och välj vilka dem kan ta för hand.
4. Vildsinnes förmågor: finns det inte i boken, HITT  PÅ NÅT :D, ett bra tips är tex att jämnföra andra förmågor/Mutationer, 

ta insekts vingar tex.
om du är en fågel använd dem reglerna för MP (översatt till VP såklart) samt ta bort förmågan att attackera med vingarna (Dem kunde surra eller liknande) 
OCH BOOM, perfekt likelse till att flyga och vad det kostar ,vad det har för effekt osv.
 
En skillnad jag märkt med Mutationer vs djur förmågor. är att Mutationer har ofta 2-3 applikationer, varav Djurförmågor ofta bara har 1-2 (oftast?) 
detta ser jag som en balansgång pga Mutanter, faktiskt förlorar en GE, när dem utväcklar nya mutationer, till skillnad ifrån Djur, när dem utväcklar nya djurförmågor då dem inte får permanent stryk i GE (Sen att dem kan bli förvildade och virra ut i skogen för att för evigt vara vilda är en annan sak i sig :P


så Mutationer är lite mer kraftullare, men dem betalar ett högre pris.
Tänk på denna skillnaden när du modiferar mutationer till djurförmågor.

Eller hitta på helt egna! 
Allt du behöver göra är att ettablera hur mycket VP/MP/IP/ osv, det kostar att använda, om det är en Förhöjande Djurförmåga/mutation, Reaktiv, eller ingetdera. och sen såklart detaljerna i dess effekt och räckvidd.

Ingen hanväsa till liknande redan existerande mutationer/förmågor, för att få ett bra hum :3

SÅ nu har jag ordbajsat färdigt , blev lite mer!