Tarostar

M0 eller Genlab Alfa

Sun 31 Jan 2016, 13:28

Hei,

M0 skøt i været i 2015 som en av mine favoritt rollespill. Jeg elsker at GM og spillere utforsker zonen sammen, og at spillerne styrer utviklingen av arken. Jeg elsker den desperate stemningen hvor døden puster en hver mutant og hele arken i nakken. Jeg elsker settingen!

Nå har jeg også lest halveis i Genlab Alfa og det er også veldig kult, og når jeg nå om en uke skal gi min pitch for spillerne vet jeg at Genlab Alfa antagelig er lettere å selge. Jeg vet at spillerne vil elske å spille dyr.

Tanken var derfor at vi kanskje begynner med Genlab Alfa, for deretter å gå over til M0. MEN, jeg frykter at mutantenes dystre kamp mot skjebnen etter som de kommer stadig nærmere døden i form av permanent trauma vil miste dramatikken. For det er ingen slik "doomsday clock" for dyrene fra dalen (om de ikke er mutanter). Jeg er litt redd at ved å spille Genlab Alfa først så forsvinner noe av den vakkert dystre mystikken fra M0 om verden der ute og om det finnes liv og håp i framtiden.

Er det andre her som har tanker eller erfaringer rundt dette, og som har gode tips for hvordan jeg kan bevare usikkerheten, mystikken og desperasjonen i M0 hvis spillerne har spilt Genlab Alfa først?

Takk!
Last edited by Tarostar on Sun 31 Jan 2016, 14:21, edited 1 time in total.

Fenhorn
Moderator

Re: M0 eller Genlab Alfa

Sun 31 Jan 2016, 14:12

Själva kampanjen i MGA är ju en mörk historia och djurens fiender är fruktansvärt överlägsna. Det är en mycket ojämn kamp där risken för att bli "hämtad" är stor och risken ökar allt eftersom kampanjen fortgår då Genlab Alfa är styrt av en fiende(grupp) och inte är olika aktörer på olika ställen.

Om man pratar om att spela djurmutanter och mutanter i M0 så har ju djuren en kraftig fördel då de inte muterar sönder (om de inte är befläckade) men de har också en kraftig nackdel, de har inte Manipulera. Detta är en nackdel. Djur kan visserligen Dominera men dominera är inte Manipulera och de flesta fiender i M0 är mutanter som man kan förhandla med. Dominera kan visserligen vara kul men det är inget bra sätt att förhandla på.

Djuren har dock en kraftig nackdel till, oavsett om vi pratar om spel i Zonen eller om spel i Paradisdalen. I stället för att få en permanent skada så tar djuret inom djurmutanten över i T6 timmar och tvingar rollpersonen att "springa till skogs". Med andra ord, djuret under denna tid beter sig som det djur som han de facto är. Detta kan ställa till ett förtret i MGA och kan vara katastrof i en Zon.

Visst, det finns ingen "bortre parentes" för djuren som det finns för de mänskliga mutanterna men det finns en osäkerhet i att om man använder djurförmågor så kan det hända att man blir ett djur och springer in en sektorer som man kanske inte ska springa in i. Vi har alldeles nyss börjat spela M0 med djur (då vi redan har spelat MGA kampanjen) och de som spelar djur har inte slagit BioHazard på Vildsinneseffekttabellen än.
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore

Tarostar

Sun 31 Jan 2016, 16:21

Gode poeng, Fenhorn.

Du har jo helt rett at effektene på Vildsinneseffekttabellen kan være veldig uheldige i zonen. Har du noen planer om hvordan du vil håndtere det? Dvs. hvor de springer (tilbake til Arken eller dypere inn i det ukjente), og hvilke konsekvenser det kan få. Kanskje må man slå en ferdighet for å se hva som skjer, og jeg tenker at man kanskje ikke husker alt når man kommer tilbake.

Fenhorn
Moderator

Sun 31 Jan 2016, 16:43

Min plan är, när det händer att karaktären kommer att bete sig som det djur han är och kommer att söka sig till den "natur" som han känner sig bekväm med.

Det betyder att karaktären kommer att fly situationen till närmaste plats som är naturlig för honom. Så är det ett djur som gillar stora skogar och träd så kommer djuret att ta sig till närmaste sektor som har träd. Finns det en sådan plats i närheten som karaktären känner till så tar han sig dit (jag tror nog att det finns i karaktärens undermedvetna). Finns det ingen sådan plats så får vi gå på vad karaktären kan se/höra/lukta.

Vad som händer i den sektorn dit karaktären tar sig, får vi se, men han kan få försvara sig eller gömma sig. Eftersom karaktären verkligen nu är djur så får han använda sina djurförmågor för att slåss/gömma sig. Men jag kommer bara spela ut händelsen om det finns hot på plats. Om det inte finns hot så kommer jag bara tala om för spelaren att han har betet sig som ett djur i x antal timmar.

Problemet blir ju sedan att få ihop gruppen igen. I min spelgrupp blir det inga problem då en av spelarna är en Mutant med Hund så då kan spåra. Även när vi körde MGA så hade gruppen en spårare med sig. Kan ju bli problematiskt om man inte har det. Kanske får komma överens om säkra lättillgängliga platser som alla går till om man kommer bort.

Som sagt, det har inte hänt än så jag får se vad jag höftar till. Den enda i min grupp som är djur, spelar katt. Katter brukar ju gå på stråk. Det kräver ju ingen natur precis :?
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore
GZIP: Off