Sultanen

Dagsransoner

Fri 30 Oct 2015, 09:01

Vi funderade lite angående dagsransoner i vår spelgrupp. Gruppen består av en gorilla och en björn, båda med STY 5 och djurförmågan Stor, samt två harar, med STY 2 respektive 3. Det känns lite märkligt att en dagsranson mat ska vara lika stor för alla. Hur har ni andra löst det, om ni funderat på det?

Fenhorn
Moderator

Re: Dagsransoner

Fri 30 Oct 2015, 12:17

Visst det går bara åt en ranson per dag i normala fall, men sen blir de stora grabbarna skadade och börjar äta en ur huset.
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore

Sultanen

Fri 30 Oct 2015, 16:33

Visst det går bara åt en ranson per dag i normala fall, men sen blir de stora grabbarna skadade och börjar äta en ur huset.
Fast jag tänker på det orimliga i att en dagsranson för en knatte på 50 pannor är lika stor som för bjässe på 200 kilo.

Krönikören

Sun 15 Nov 2015, 15:59

Det finns en talang i M:0 som heter "Liten i maten". Denna kanske kan vara något att välja för den som spelar en liten djurmutant och vill komma undan billigare på krubbsidan.

Lejonel

Fri 04 Dec 2015, 12:51

Generellt sett bryr jag mig inte om sådan detaljer. Det mesta brukar kunna lösa sig "i kulisserna" i spel ändå.

I detta fall så kan man dock tänka att en liten parvel nog packar mindre matlådor än en bjässe och att en "dagsranson" därför är olika stora beroende på vem som packat den. En stor person har ju också större möjlighet att bära tyngre matlådor än en liten person. Man kan resonera som så att en belastnings-rad kan bära aningen mer för en stor person än en liten - inte mer än att det kan anses försumbart men tillräckligt för att hantera sådana här variationer. Jag hade struntat i effekter av eventuella lån av dagsransoner mellan personer.

Och till vem som äter mest så beror ju det också på ämnesomsättning och förbränning. Ett exempel från verkliga livet är jag (70kg) som äter lika mycket som min vän på 120kg. Jag är stor i maten och han (förhållandevis) liten. I mutant hade jag alltså definitivt ätit lika stora dagsransoner som en person som är nästan dubbelt så stor som mig.

SCalvin

Fri 11 Dec 2015, 16:28

Grunddagsransonen är vad som krävs för att hålla en RP ovanför svältgränsen. Exakt vad den består av är mer stämning. Att definiera vad Arken har för diet genom att kolla vilken krubbnivå den har och vad ni byggt är nog skoj. Äter ni fortfarande av konserverad sörja, jagar ni råttor eller odlar ni muterade potatisar.

Twilight 2000 hade ett regelsystem för mat där du beräknar utefter ansträngande arbete, temperatur, typ av kost och dess balans. Fast då får du stå ut med en del räknande på varians i kosttyper.

Krönikören

Tue 15 Dec 2015, 14:40

Twilight 2000 låter sjukt kul! Kanske inte vid spelbordet, men att läsa.. :)

Jag har ett excelark liggande någonstans som jag använde när jag hade tid att träna seriöst. Du har hundratalet födoämnen med makronutrienter, samt beräkning av ditt behov utifrån vikt, fettfri massa, fettprocent, kön, aktivitet. Basalförbrukning + aktivitet alltså. Temperatur missade jag, men räknaren tar hänsyn till att protein kräver mer energi att omvandla till kcal m.m.

Om någon kan komplettera födolistan med konserver och dyl. (risk att äggen tar slut i mutant skandinavien annars) så kan jag dela det för framtida hardcore zonkompendium! ;)
GZIP: Off