Ötzi

Husregel: djurs dieter

Thu 22 Oct 2015, 08:38

Jag håller på att snickra på en husregel för att reglera vad de olika djurtyperna kan och inte kan äta. Tidigare har jag provat att låta växtätare och köttätare vara oförmögna att ta upp näring från varandras mat. Det känndes lite stelbent och hårt så nu tästar jag en ny metod. där jag delar in djuren i grupperna växätare, allätare och köttätare med regler beroende på typ.

Växtätare
När en växtätare tvingas äta köttär det sannolikt att de kommer må dåligt. I kött finns många bakterier som inte förekommer i växter vilket leder till infektioner och annat otrevligt i matspjälkningssyrtemet. Växtätaren får de fördelar som hen vanligtvis får av att äta växter men köttet räknas som rötsmittat och ger en rötpoäng per portion.

Köttätare
Köttätarens kropp är anpassad för att bryta ned föda rik på fett och protein. En köttätare kan överleva på växter korta perioder med nackdelen att det krävs dubbelt så mycket mat för att ta in den näring de i vanliga fall får från kött. Dessutom måste köttätaren lyckas med ett slag för kämpa på varje dag hen lever på växtbaserad kost för att inte bli utsvulten. Om köttätaren blir utsvulten är det bara kött som kan bota det negativa tillståndet.

Allätare
Allätaren kan äta lite vad som helst. Det finns nästan alltid någon form av föda tillgänglig. Nackdelen är att allätaren måste äta en varierad kost för att må bra. När en allätare försätts i utsvultet tillstånd krävs det både en ranson kött och en ranson växter för att hen ska kunna återhämta sig.

Jag delar in djuren såhär:
Växtätare:
Hardjuroch hjortdjur

Köttätare:
Kattdjur, hunddjur, mårddjur och de flesta reptilerna.

Alätare:
Björnar och gnagare
Ingen röta utan artefakter.
GZIP: Off