Hej!
Bågmakare, Pälsjägare och Vapenmakare - förmodar att talangen inte gäller för att reparera några artefakter (t.ex. laserpistol eller skottsäker väst).
Jo, det är faktiskt tanken. Kruxet blir annars att det inte går att reparera sådana prylar alls i Paradisdalen, då det saknas skrotskallar där.
Stridsvana - Tycker inte initiativet borde påverkas av den här talangen. Initiativ handlar väl mer om snabbhet - stridsvana om hur bra man är i strid (t.ex. +1 modifikation vid alla angrepp).
Hm, talangen påverkade initiativet redan innan, ändringen gäller bara hur initiativet påverkas. Ser din poäng, men kan också känna att en stridsvan person reagerar snabbare i strid än andra. +1 på alla attacker känns lite väl kraftfullt, eller?
I allmänhet är jag inte helt positiv till att plocka bort KYL från initiativslaget så samtliga personer i en strid har en slumpmässig reaktionsförmåga. KYL gjorde en bra modifikation här. (men givetvis är det bara att husregla tillbaka den om man vill).
Tanken är att A) snabba upp initiativslaget och minska på bokföringen och B) att öka betydelsen av förmågor som Blixtsnabb och Hyperreflexer. Det vi upplevt under fortsatt internt spel är att Blixtsnabb sällan används, då RP som har den förmågan tenderar att redan ha hög KYL och ofta vinner initiativet ändå.
En generell trend som vi upptäckt är att spelare har svårt att hitta användning för vissa djurförmågor, vilket gör att VP samlas på hög. Det gäller särskilt om man väljer förmågor utan att plugga på dem så noga. Därför har vi nu försökt boosta vissa djurförmågor lite, så att de blir mer effektiva och att man kan bränna fler VP på dem.
