Akhôrahil
Topic Author
Posts: 66
Joined: Tue 28 Jan 2014, 13:58

Pälsjägare

Tue 24 Mar 2015, 23:38

En pälsjägare kan flå ett monster med päls (men inga andra varelser).

Inget monster i Genlab Alfa-boken har päls...
"Those who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night."
―Edgar Allan Poe, Eleanora
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Pälsjägare

Wed 25 Mar 2015, 10:19

Då kan dom väl antagligen utvinna hudar av djur och göra läderliknande "pälsar"?
Är rätt säker på att några av betesdjuren har päls, färgglada fjäderskrudar osv.
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4439
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Pälsjägare

Wed 25 Mar 2015, 10:33

Det är väl ett val av ord som passar bra med tanke på referensen till just pälsjägare.

På rollformuläret så står det också päls. I båda fallen så gäller det päls/skinn (eller vad det nu månde kallas det du är täckt med), men man har valt att bara skriva päls, av bekvämlighets- och utseende-skäl (rollformuläret blir inte lika kluddigt) kan man tänka.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Pälsjägare

Wed 25 Mar 2015, 11:15

Jag noterade också detta när jag läste, men drog slutsatsen/tog SL beslutet att förmågan gäller pälsar, skinn och skal från alla levande bestar (dvs. exkl. maskinvarelser, svärmar, etc.)

Det är få varelser med högre pansar än vad en skicklig skrotskalle redan kan bygga, och då får man ju vikta in att jägaren dels ska fälla bytet först, men även spåra den och att SL kan styra helt fritt hur vanlig besten är, om den väljer att fly när den är svårt skadad, osv.. :)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4897
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Pälsjägare

Wed 25 Mar 2015, 13:51

En pälsjägare kan flå ett monster med päls (men inga andra varelser).

Inget monster i Genlab Alfa-boken har päls...
Bra poäng - talangen borde gälla alla (levande) monster. Något för erratan!
Fria Ligan
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Pälsjägare

Wed 25 Mar 2015, 15:43

Nu vill jag se bilder på mutanter i Ekoxerustning!
 
putte
Posts: 25
Joined: Sat 02 May 2015, 15:56

Re: Pälsjägare

Sat 02 May 2015, 19:07

En pälsjägare kan flå ett monster med päls (men inga andra varelser).

Inget monster i Genlab Alfa-boken har päls...
Bra poäng - talangen borde gälla alla (levande) monster. Något för erratan!
Inte bara monster, alla varelser.
När vi kan ha kannibalism & alla spelar ju inte "the good guy" spelar gruppen så borde det ju funka att använda den på sina döda vänner & fiender.....

:evil: :twisted: :twisted:
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Pälsjägare

Sat 02 May 2015, 21:13

Inte bara monster, alla varelser.
När vi kan ha kannibalism & alla spelar ju inte "the good guy" spelar gruppen så borde det ju funka att använda den på sina döda vänner & fiender.....

:evil: :twisted: :twisted:
Inte så dumt faktiskt.. Kanske skulle låta mina stackars spelare stöta på en grupp jägare när de vandrar ut ur dalen. Tack för idén! :twisted:

Djurmutant med djurförmågan lurvig = kanske ger en päls med pryltärning kämpa på mot kyla och kanske en tärnings pansar.. ? :)
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Pälsjägare

Sun 10 May 2015, 02:45

Nu vill jag se bilder på mutanter i Ekoxerustning!
Detta inträffade ikväll när vi spelade.. RP fällde en Ekoxe och stoltserar nu i varsina skalrustningar med pansarvärde XX.

Nu är ju reglerna för skyddsvärde rätt så finurliga i Mutant och man är inte totalt odödlig i en bra rustning.. Men det är såklart skillnad på 3 och 10 (finns ju inte ens artefakter som kommer i närheten). Funderar nu på om jag kan behöva begränsa rustningarna på ett snyggt sätt. Kanske går de inte att reparera? Väger de mer än andra rustningar? (Tungt föremål)
Är detta ens nödvändigt eller kan jag låta det vara.. :)
Ideér och tankar välkomnas!
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4439
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Pälsjägare

Sun 10 May 2015, 10:46

I våran (som ligger på is) M:0 kampanj så har jag tre kategorier utav rustningar, lätta, medeltunga (i.e. standard) och tunga. När en skrotskalle tillverkar en rustning så väljer han hur tung den skall bli och sedan så gör han som vanligt men baspansar är 1 om den är lätt, 3 om den är medeltung och 5 om den är tung.

I M:GA är det ju inte samma sak men man kan ju köra med att en rustning som har ett pansar under 3 är lätt och om den har över 6 så är den tung. Detta kan ju dessutom bli dynamiskt så om en rustning går sönder så kan den till slut bli lättare (den går ju trots allt sönder).

Vad gäller att reparera rustningar (går det i M:GA?) så i våran M:0 kampanj så kör jag med att ska man reparera en sak så måste man ha lämpliga reservdelar, det är inte bara och reparera, så om jag tillåter någon i M:GA att reparera en rustning kommer jag att köra med samma sak. Så gruppen får antingen hitta metallskrot att reparera ekoxerustningen med eller släpa omkring (eller lägga i sin lya) lite extra ekoxedelar som de kan reparera med.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests