• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Nu är det klart!

Mon 16 Feb 2015, 19:09

Äntligen!

Det har varit en intensiv slutspurt, men nu är Mutant: Genlab Alfa 99% klart. De två böckerna går till tryck nu i veckan, och PDF-versionen är på väg ut till alla backers i detta nu. Den fysiska boxen kommer lagom till Gothcon i påsk!

Innehållet är det för sent att påverka nu, men om ni hittar korrfel i PDF:en är ni välkomna att rapportera dem här i denna tråd. Men kom ihåg, tiden är knapp. :)

Det ska bli enormt kul att se hur ni tar emot Genlab Alfa. De muterade djuren har en särskild ställning i Mutant och vi har valt att skildra dem på ett lite nytt sätt, där det faktiskt spelar roll vilken djurart du väljer att spela.

Kampanjen Flykten från Paradiset som ingår i boxen är mer klassiskt upplagd än tidigare äventyrsmaterial till Mutant: År Noll. Det är inte en fri kampanjram som i grundspelet utan en komplett och detaljerad kampanj med början, mitt och slut. Bra eller dåligt? Tveka inte att tycka till i denna tråd.

Djuren är tillbaka!

PS. Ni glömmer väl inte att rösta (gärna på Mutant!) i speltidningen Fenix omröstning om Årets Rollspel 2014?
Fria Ligan
 
User avatar
ekofest
Posts: 109
Joined: Sun 29 Jan 2012, 14:20

Re: Nu är det klart!

Mon 16 Feb 2015, 19:23

Underbart kul!!!!
Jag har suttit och räknat dagarna till GotCon och funderat på när pdfen kan tänkas komma och hur lång trycktiden är
Förväntan har byggts upp under lång tid, då jag inte var med i designforumet denna gång. Ska bli så grymt kul att se allt färdiglayoutat och klart.
En nyfiken fråga bara. hade ni någon stor revision under arbetet med genlab alfa, liknande den som Mutant 0 genomgick. (Tänker på degenereringen, dödligheten och namnkonventioner)?
 
User avatar
Xunin
Posts: 41
Joined: Mon 18 Aug 2014, 12:32

Re: Nu är det klart!

Mon 16 Feb 2015, 20:18

Nu har ju inte jag haft möjlighet att läsa in mig riktigt i vad som hänt i genlabbet, men jag älskar det faktum att djurmutanterna nu verkar vara en egen klass än bara "mutanter med päls". Kampanjen blir det svårt att tycka till om utan att ha läst den, men intrigen låter spännande. Personligen tycker jag M0s löst definierade öppning (gamlingen, arken) och i övrigt lite sandbox:iga natur är helt suverän - vi får se om GA lyckas trumfa det!

Sen ska det ju tilläggas att vi är långt ifrån klara med M0 men jag ser verkligen fram emot nya sysslor, talanger, vapen, hot o.s.v. som förhoppningsvis bara är att plugga in i grundspelet.

Det känns som att det kommer bli svårt att hålla sig fram till påsk... ;-)
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Nu är det klart!

Mon 16 Feb 2015, 23:12

En nyfiken fråga bara. hade ni någon stor revision under arbetet med genlab alfa, liknande den som Mutant 0 genomgick. (Tänker på degenereringen, dödligheten och namnkonventioner)?
Jo, faktiskt, även om de förändringarna kom lite tidigare i arbetet. Två rätt rejäla grejer har ändrats jämfört med det första konceptet:
  • Det finns sysslor! I de första koncepten ersattes faktiskt sysslan i M0 av djurarten. Men vi insåg rätt snart att det skulle resultera i alltför hård styrning av hur de olika arterna är att spela. Nu är upplägget mycket friare - variationen inom arterna är mycket större.
  • Kampanjen är mer klassiskt, eller traditionellt, upplagd. Från början var tanken att ha ett mer öppet upplägg, mer likt det i År Noll. Men vi insåg att vi A) ville prova något nytt och B) det räcker att ha en vidöppen sandbox-setting för spelet (Zonen).
Fria Ligan
 
User avatar
Fenhorn
Moderator
Posts: 4430
Joined: Thu 24 Apr 2014, 15:03
Location: Sweden

Re: Nu är det klart!

Mon 16 Feb 2015, 23:53

Lista över ägodelar

Rep "Ger prylbonus +2 till vid klättring <>

till vid?

Det står så även i originalet men jag tycker det låter fel.

Huggare står listad som +1 i ägodelstabellen med +2 (gissar rätt) i vapenslistan.
“Thanks for noticin' me.” - Eeyore
 
User avatar
Carrot
Posts: 259
Joined: Fri 23 Nov 2012, 11:44

Re: Nu är det klart!

Tue 17 Feb 2015, 10:04

 
User avatar
Tomas
Site Admin
Topic Author
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Nu är det klart!

Tue 17 Feb 2015, 10:41

Haha! :D
Fria Ligan
 
User avatar
ekofest
Posts: 109
Joined: Sun 29 Jan 2012, 14:20

Re: Nu är det klart!

Tue 17 Feb 2015, 13:39

Ha ha
 
Zakator
Posts: 6
Joined: Thu 23 May 2013, 15:53

Re: Nu är det klart!

Tue 17 Feb 2015, 14:48

Oklarheter angående djurförmågorna:

Sidan 27 i bok 1:
Max fyra: Du kan aldrig ha fler än fyra
djurförmågor. När du har fyra får du inte
välja någon ny, och behåller alltså de
fyra du har valt livet ut.
Sidan 66 i samma bok:
Nya förmågor: När du utvecklar en ny
djurförmåga (slår = på tabellen intill)
får du själv välja vilken förmåga det är -
så länge den är möjlig för din art. Du kan
inte ha fler än fyra djurförmågor. Om du
har fyra och får en till får du i stället, om
du vill, byta ut en av de djurförmågor
som du har.
Vad är det som gäller? :)
 
TheSpaceMan
Posts: 408
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Nu är det klart!

Tue 17 Feb 2015, 14:52

Ser ut som en bieffekt från mutanternas mutationer, dessa kan ju byta mutationer när det dyker upp en ny även om man har fyra.
Tekniskt kan väl ett djur tappa hoppförmågan när den blir äldre, eller sluta vara fluffig. Men är väl inte lika troligt kanske?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest