• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

gnagaren

Re: Nu är det klart!

Sun 01 Mar 2015, 21:02

Det ser ut som ni har glömt att lägga in reglerna för automat eld :)

Fenhorn
Moderator

Sun 01 Mar 2015, 22:17

Det ser ut som ni har glömt att lägga in reglerna för automat eld :)
Finns det några vapen som använder automateld, GA?
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore

gnagaren

Sun 01 Mar 2015, 22:26

Det finns betraktare som har automat vapen :)

Fenhorn
Moderator

Mon 02 Mar 2015, 00:34

Ah :o

Har inte studerat dem så noga än.

Edit: Jag gissar på att Tomas kommer att säga 'Aargh' eller nå't sånt :)
“I’d say thistles, but nobody listens to me, anyway.” - Eeyore

Krönikören

Tue 03 Mar 2015, 00:03

Saknar även regler för att sikta bakom skydd, men jag antog att det är ett medvetet val eftersom fokus ligger på mer primitiva avståndsvapen! Det är ju dock riktigt att det förekommer en del skjutvapen som artefakter och iaf regler för automateld hade vart motiverat! (Mer än i M:0 för där har ingen råd att skjuta så! :) )

Tomas
Site Admin

Tue 03 Mar 2015, 00:08

Damn you, Kosta!!! ;)

Alltså, det var ett avsiktligt val att inte ha med regler för automateld eftersom ingen av artefakterna som medföljer Genlab Alfa kan skjuta sådan. Av samma skäl saknas fordonsreglerna, de kändes helt enkelt inte nödvändiga i Genlab.

Men vi tänkte inte på att den gode Kosta (som skrev monsterkapitlet) gav några av robotmodellerna vapen som kan skjuta automateld...

Aja, vi får väl lägga upp automateldsreglerna här på forumet för dem som spelar Genlab utan tillgång till År Noll.

Så ja - aaargh! :)
Fria Ligan

Corporal Clegg

Tue 17 Mar 2015, 13:32

Ett par funderingar:

På sidan 24 i bok 1 står det att det i kapitel 6 skall förklaras hur rang kan förändras under spel, men jag/vår spelgrupp kan ej hitta detta?

På sidan 20 i bok 1 står

"Du får dock sätta 5
på den som anges som ”bästa grundegenskap”
för din djurtyp eller för din syssla."

, angående startvärden i grundegenskaper. Men är då detta "eller" inklusivt eller exklusivt, kan man alltså ha 5 i BÅDE djurtypens eller sysslans bästa egenskap, eller måste man välja? Mycket viktigt..

Tomas
Site Admin

Tue 17 Mar 2015, 17:21

Bra frågor!
På sidan 24 i bok 1 står det att det i kapitel 6 skall förklaras hur rang kan förändras under spel, men jag/vår spelgrupp kan ej hitta detta?
Det stämmer, det finns inga specifika regler för att ändra rang, utöver att byta syssla då (via talangen Mångsysslare i År Noll). Kanske något att utveckla framöver. :)
Tills dess kan SL höja/sänka RP:s rang om de utföra exceptionella handlingar som påverkar deras ställning i klanen på ett grundläggande sätt. Det bör inte ske alltför ofta dock.
På sidan 20 i bok 1 står

"Du får dock sätta 5
på den som anges som ”bästa grundegenskap”
för din djurtyp eller för din syssla."

, angående startvärden i grundegenskaper. Men är då detta "eller" inklusivt eller exklusivt, kan man alltså ha 5 i BÅDE djurtypens eller sysslans bästa egenskap, eller måste man välja? Mycket viktigt..
Det är exklusivt - du får bara sätta 5 i en grundegenskap. Om sysslan och arten har olika bästa GE får du dock välja vilken du sätter 5 i.
Fria Ligan

Krönikören

Tue 17 Mar 2015, 22:32

Det är exklusivt - du får bara sätta 5 i en grundegenskap. Om sysslan och arten har olika bästa GE får du dock välja vilken du sätter 5 i.
Detta var ett otroligt snyggt designval för Genlab Alfa! Älskar att man nu kan skapa exempelvis en helare med Styrka 5, eller som i vår grupp, en krigare med Instinkt 5. Den senare efter att vi upptäckt att Skärskåda går på Instinkt!
Indirekt gör det även att det blir intressant att skapa en krigare med Kyla 5, specialfärdigheten funkar väl även för skjuta?

Akhôrahil

Tue 24 Mar 2015, 23:48

Hade jag fått hundra år på mig hade jag aldrig lyckats gissa att Genlab Alfa skulla ha Hellraiser-inspiration – som en "labyrint" fylld med groteska varelser som torterar dig för syften du inte kan förstå... :)
"Those who dream by day are cognizant of many things which escape those who dream only by night."
―Edgar Allan Poe, Eleanora
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
GZIP: Off