Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Wed 26 Mar 2014, 09:45

Det är sant. Är ju rimligt att man kanske slarvar om man känner sig för trygg. Sedan så kommer det flygande mardrömsmaskiner eller zonbestar som får dem att tänka till om de inte redan gjort det. Dock har de redan pluttat ut ganska mycket i försvar. Kanske låter höjdfördelen vara inräknad där. Har nu också nämnt höjdfördelen för dem, så de är nog på det klara. De vet dock inget om flygande hot :twisted:
 
User avatar
Krönikören
Posts: 800
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Ölandsbron (spoilers)

Wed 26 Mar 2014, 12:57

Muterade flygfiskar eller hoppande jätte-laxar! :D
 
Jonas Ferry
Posts: 180
Joined: Wed 20 Mar 2013, 23:43

Re: Ölandsbron (spoilers)

Wed 26 Mar 2014, 16:23

Jag gillar idén att låta den faktiska försvarsstyrkan beskrivas av värdet, och att man inte får bonus genom en välplacerad ark. Vill spelarna få nytta av försvarstänkandet så måste de lägga poängen där, inte bara beskriva hur ointaglig Arken är.

Jag ser fram emot att läsa mer om vad som händer när spelarna släppts lösa i den här världen. Fantastisk prep från din sida; du har mycket material att arbeta med nu!
 
TheSpaceMan
Posts: 407
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Ölandsbron (spoilers)

Wed 26 Mar 2014, 17:08

Jag gillar idén att låta den faktiska försvarsstyrkan beskrivas av värdet, och att man inte får bonus genom en välplacerad ark. Vill spelarna få nytta av försvarstänkandet så måste de lägga poängen där, inte bara beskriva hur ointaglig Arken är.

Jag ser fram emot att läsa mer om vad som händer när spelarna släppts lösa i den här världen. Fantastisk prep från din sida; du har mycket material att arbeta med nu!
Problemet här är väl snarare, visst du är säker på bron. Vad händer om folk som vill dom illa parkerar (med båt) under och börjar en lång och mödosam process att demontera pelarna. Dom är själva skyddade från attacker från arken av bron själv. Jag skulle köra på att folk är väl medvetna om hur arken ligger till, och anpassar sina taktiker efter dess svagheterna. Att ha högt försvar handlar om att täcka upp och fundera på dess svagheter. Antar att en hel del av arklivet är investerat i underhållet av bropelare och fundament över lag. För att inte tala om en riktigt kall vinter när folk kan vandra rakt in under bron utan vare sig båt eller flygförmåga till hjälp. :)
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Wed 26 Mar 2014, 22:44

Jag gillar idén att låta den faktiska försvarsstyrkan beskrivas av värdet, och att man inte får bonus genom en välplacerad ark. Vill spelarna få nytta av försvarstänkandet så måste de lägga poängen där, inte bara beskriva hur ointaglig Arken är.

Jag ser fram emot att läsa mer om vad som händer när spelarna släppts lösa i den här världen. Fantastisk prep från din sida; du har mycket material att arbeta med nu!
Problemet här är väl snarare, visst du är säker på bron. Vad händer om folk som vill dom illa parkerar (med båt) under och börjar en lång och mödosam process att demontera pelarna. Dom är själva skyddade från attacker från arken av bron själv. Jag skulle köra på att folk är väl medvetna om hur arken ligger till, och anpassar sina taktiker efter dess svagheterna. Att ha högt försvar handlar om att täcka upp och fundera på dess svagheter. Antar att en hel del av arklivet är investerat i underhållet av bropelare och fundament över lag. För att inte tala om en riktigt kall vinter när folk kan vandra rakt in under bron utan vare sig båt eller flygförmåga till hjälp. :)
Bra poänger här. Japp, vintertid har jag redan klurat kring att de nog är mest sårbara då. Kanske kan de preppa isen runt bron på något sätt, så den ser mer hållbar ut än den är. Så angripare faller igenom? Men allt sånt hår bestyr får spelarna/rollpersonerna ordna med. Jag bygger förutsättningarna och fixar med konsekvenserna av deras handlande eller eventuellt olyckliga tärningsslag. De får fundera på vilka svagheter som behöver täckas upp och hur de anpassar sin taktik.

Fortsätt gärna komma med idéer hur angripare försöker hitta luckor i Arkens försvar. Bra idé att låta fienden attackera bropelare. Det hade jag inte tänkt på. Något annat som kan bli katastrofalt är ju en längre belägring, nu när konservlagret snart har sinat. Fienden bevakar alla utvägar och flykter från bron. Det är ju också svårt att ta sig från bron. Hur reagerar rollpersonerna om Arken är belägrad när de kommer tillbaka från sin första zontripp? Dock lär det krävas ordentliga resurser att hålla en belägring och något som motiverar fraktionen att genomföra den. Kanske någon som haft en spion i Arken eller genom mutor fått reda på att konservlagret snart är slut och vattenkällan så sakta sinar? Någon som har att tjäna på att ta in Arken? Någon som hört att de har artefakter där uppe? Vilka tycker ni detta kan vara? Motorfolk? Nova? Zongastar? Någon helt annat?
 
TheSpaceMan
Posts: 407
Joined: Tue 07 Feb 2012, 19:04

Re: Ölandsbron (spoilers)

Thu 27 Mar 2014, 09:13

Beroende på hur dedikerade dom är.
Glor man på krighistoria, så... kommer inte ihåg vilket land det var(frankrike?), men dom hade, vad dom sa, en helt ointagligt bunkerkomplex som skulle skydda mot tyskarnas attack.

Med tyskarnas resurser och info på form och material, så kunde dom bygga en egen kopia, som dom sedan lät soldaterna öva på att storma. Vilket jag har för mig gjorde processen väldigt kort för bunkern när det väl blev anfall på riktigt.

Jag inser svårigheterna för fiender att bygga sin egen Ölandsbro, men en nog utrustad fientlig makt, borde kunna hitta gammla pelare och strukturer, som det går att köra övningar på, borta från bron, för att träna upp en specialenhet Brobräckare(tm) som är tränade för att klättra upp, sabotera och infiltrera Arken.

Kan folk smyga sig fram till bron med, alla sidor är kanske inte övervakade dygnet runt, kan någon klättra upp med rätt utrustning så kan dom senare släppa ner repstegar, rep osv för kanten.

Men det går ju åter till att bron har något dom verkligen vill ha, och resurserna investerade inte skuggar vinsten.
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Thu 27 Mar 2014, 12:24

Coolt! Får se om någon fraktion kommer bli dedikerade nog att bygga repliker av Ölandsbrons pelare att öva på. Fraktioners agendor kommer formas och reagera efter rollpersonernas och Folkets agerande. Så det blir spännande även för mig att se hur eventuella anfall mot Arken hanteras. Brobräckarenheten är ju klockren FÖ. Kommer nog bli många specialister både för de som förvarar och de som anfaller. Det är ett gäng sluga spelare jag har att göra med, så kan nog bli intressant. Fienden kommer leta luckor i deras försvar.

Brobräckarna är ett elitförband? Kanske tillhör fienden en annan Ark? I så fall kan det vara mutanter med mutationer som är specialiserade för dessa sabotage-räder. Typ Luxvarelse, Insektsvingar och i stort sett alla mentala mutationer. Kan bli sköna intermezzon där Arkens splittrade folk anklagar varandra för att två mutanter mördades, samt att flera konserver stals under natten till i dag, när de skyldiga är några Brobräckare, vilka nu gömmer sig i dyn i utkanten av Dunkeldikets mörka vatten. Sedan kan man ju också applicera forntida sprängämnen på pelarna :twisted:

Blir svårare och svårare att försvara Arken än jag först tänkte mig. Tack för all input. Folket lär få kämpa för att hålla stånd mot intelligenta fiender. Kanske gör Folket bäst i att försöka finna allierade ute i zonen så snart som möjligt. Kommer bli intressant att följa. Mycket ligger nu i spelarnas/rollpersonernas händer. Jag har bara krattat manegen åt dem... och grävt ned lite minor under sanden :roll:
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Thu 27 Mar 2014, 18:08

Troligen kommer Ordföranden att belägra Arken och kräva att Folket lämnar ut tio mutanter för att sluta sin belägring. Han har ju onekligen goda motiv. Kanske har kannibalerna brobräckare också, som gör nattliga räder där de försöker kidnappa Folk? Som bekant håller ju kannibalerna till i Guldfågel arena. Deras plan är att skjuta ned alla båtar som sänks ned i vattnet från bron samt blockera landstigningar på den västra zonen. Dock kommer Folket fortfarande kunna ta sig till Öland eftersom Ordföranden inte kan ta sig dit om han inte skaffar båt först. Kan bli ett intressant scenario. Tanken är att RP ska möta denna scen när (om) de kommer tillbaka från sin första zontripp. De kan då smyga sig på kannibalerna bakifrån om de vågar.
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Sun 30 Mar 2014, 19:24

Börjar posta rollpersonerna. Först ut är Stiigh - gängets boss!

STIIGH
Stiigh var ett tyst och litet barn, som ofta drog sig undan och lekte i en gammal sopbil (UBH 793) tillsammans med personen som redan då kallades "Spöket" på grund av sin förmåga att bli nästintill osynlig. De hade i förarhytten lyckats hitta en nyckel in i lastbilens bakre utrymme, och där fanns mycket spännande. Från början hade i förarsätet suttit två döda personer, båda iklädda brandgula kläder. Dessa spännande och i det närmaste heliga kläder (Sita/Suez Environnement) låstes snabbt in i det bakre utrymmet, och skeletten blev leksaker.

Stiighs och Spökets arbetsledare var Oskarion - en driftig och elak liten gosse som inte drog sig för att utnyttja andra för egen vinning. Diverse slavande blev resultatet, och sopbilen förblev fristaden. När barnen började läsa satt Stiigh och Spöket i sopbilen, med stor spänning, läsande Källsorteringsguiden och Sophanteringsguiden. De blev tack vare detta båda goda läsare, men att t.ex. förstå vad detta Plywood var, som skulle slängas i containern för brännbart avfall, var länge ett stort mysterium.

Man skulle i vilket fall ha 7 containrar:
- Trä.
- Impregnerat trä.
- Järn- och metallskrot.
- Fyllnadsmaterial.
- Brännbart avfall.
- Sorterbart avfall.
- Trädgårdsavfall/komposterbart.

Sagt och gjort; Stiigh och Spöket visste att de ville bli sopgubbar.

Under Oskarion fick de dock slita på alla möjliga sätt. Att lille Stiigh även hade som hobby att stoppa saker i munnen och må bra av det gjorde inte saken lättare. Oskarion spred ryktet att Stiigh var vidrig, något som Stiigh med tiden gjorde till sitt signum.

Både Stiigh och spöket blev med tiden båda starka, och synnerligen välväxta. Detta ledde till diverse utmaningar och tunga arbeten, och Stiigh och Spöket blev med tiden även bra på att slåss. Stiigh var fortfarande en tyst person som hellre lyssnade. Oskarions brist på ordning och reda, samt fullständig brist på respekt för Källsorteringsguiden störde Stiigh mer och mer.

Det var inte förrän i tonåren, när Oskarions värsta krossare Krakof svinat riktigt rejält och Stiigh tänkte "kasta dig i havet", som saker förändrades. Krossaren gjorde nämligen precis det. Kastade sig i havet. Och Stiigh upptäckte att han hade utvecklat mutationen Mental dominans. En period av kaos följde, när Oskarion försökte återta kontrollen över Spöket och Stiigh, men den tiden var förbi. En vacker dag proklamerade Stiigh att han tillsammans med Spöket, och alla andra som ville, starta en sop- och källsorteringsverksamhet, och att Oskarion skulle hålla sina feta fingrar borta. Annars skulle densamme skjuta sig själv i huvudet.

Stiigh hade nu nått den ansenliga längden 196 cm, och det var dags att ta det stora steget; att ikläda sig klädnaden från Sita/Suez environnement. Sagt och gjort - kläderna var lite i minsta laget, men med ett par uppknäppta knappar gick det bra.

Vad bara de närmaste vet är att Stiigh är synnerligen renlig (med Arkenmått mätt). Odören från hans mun är dock en kamp som inte går att vinna och är än idag en viktig del i Stiighs förmåga att få folk att känna sig obekväma. Ibland låter han köttslamsor hänga kvar i sin uppsättning riktigt hemska tänder för att göra fiender mer illa till mods när han träffar dem. Andedräkten är legendariskt obehaglig. Och alla i Arken vet att han tar till kannibalism om det kniper.

En annan av de som alltid varit med genom Stiighs liv är Hedwigg, och Stiigh har alltid varit lite av hennes beskyddare/storebror. De som bråkat med Hedwigg har alltid förr eller senare fått besök av Stiigh (och vid behov även Spöket, som vid denna tid blivit en synnerligen farlig individ). Hedwigg var den som gjorde att det nya gänget fick en sådan bra start genom hennes konstanta inflöde av exotiska saker från zonen. Sakerna hamnade i sopbilen istället för i Gryningsvalvet eller hos den gamle, som sedan länge tappat kontrollen över Arken.

Spöket utvecklade med tiden en stor lusta för våld. Stiigh utvecklade med tiden ett starkt ordningstänk och "är du inte med mig så är du emot mig"-mentalitet. Stiighs ego har även växt, och Stiigh njuter av att sätta sig på tvären gentemot de han inte gillar, och genom hot/vidrighet/förenklingar av problemen eller rena påhopp och härskartekniker är han en böld i ändan på de andra bossarna. Stiigh vet att han kan försvara sig bra fysiskt, det är inte många som klår honom, och sedan finns ju även Spöket. Utöver det har han ju även sin mentala dominans att sätta skräck i folk med. Eller bara kraftfullt genera, genom att t.ex. få folk att publikt skita ner sig. Stiigh är genuint orädd, beskyddar kraftfullt de som stödjer honom och stegar självsäkert runt överallt i Arken och tror sig vara orörbar.

Containrarna, i form av fordon i rätt form, fylldes snabbt med mer eller mindre intressanta varor. Men vad skulle man ha komposteringscontainern till?

Två av de saker Stiigh värdesätter extremt högt är en hatt och sina hängselbyxor - båda gåvor från Hedwigg. Finkläder av hög klass.

Gängets affärsmodell är beskyddarverksamhet/sophantering mot betalning i form av intressanta saker/patroner/krubb.

Den senaste idén är odling med hjälp av avföring. Tiden för komposten är kommen, och detta kommer självfallet att vara det största som hänt i Arkens historia.
Attachments
Stiigh med sopbil.jpg
Stiigh med sopbil.jpg (23.24 KiB) Viewed 2327 times
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Mon 31 Mar 2014, 18:44

Ann-Ika
Ann-Ika har alltid varit svag. Så länge hon kan minnas har hon fått gömma sig och fly från de starkare och elakare. Däremot behövde hon sällan eller aldrig göra sina sysslor. De som var roliga gjorde hon gärna, men de tråkiga gick det ofta att lura någon att göra, eller lura Den gamle, eller den han hade satt att övervaka tills att jobbet var klart.

Sedan när Ann-Ika lärde sig hitta andras gömmor med hjälp av luktsinnet så började hon stjäla och utpressa andra för att slippa undan saker. Det var då folk började komma till henne för att köpa saker och hon fann att hon lärt sig vilka hon skulle vända sig till och var man kan hitta "stuff".

Ann-Ika brukade älska fontändagen. Den Folket, om de skådar åt norr från Arken, en gång per år, kan få åskåda väldeliga och vildsinta fontäner spruta vatten färgat i blått lysande sken. Fontänerna härrör egentligen från stora muterade havsbestar, vilka blåser det lysande vattnet genom sina blåshål vid sin årliga parningslek i det självlysande vattnet. Detta ger upphov till de mäktiga fontänerna.

Det blåa skenet är ett resultat av att Okarshamns kärnkraftverk sprängdes under en rysk bombräd i början av kriget. Alger, växter, plankton och andra mindre eller encelliga organismer har i sin mutation utvecklat kraftig bioluminescens. Rötnivån i vattnet är extremt hög, men de väldiga havsbestarna med blåshål klarar att leva där trots rötan. I alla fall under sin årliga parningslek. Bioluminescensen i organismerna i vattnet hjälper varelserna på något sätt i deras fortplantning. Efter leken, som i regel brukar pågå i ett par timmar, beger de sig norrut upp längs Baltiska havet för att leva på jakt, för att därefter återvända exakt samma dag nästa år.

I Arken på Ölandsbron vet förstås ingen vad skenen utstrålar från. Detta har bland Folket bidragit till vilda och osannolika spekuleringar kring vad skenet stammar från. Vissa i Arken menar till och med att det för med sig otur om man tittar rakt på det. Andra firar det som en högtid. De flesta förtrollas av det och kan bli stående i timmar, betraktande detta trolska sken. Enligt statistiken dör fler under fontändagen än annars. Det eftersom det har uppstått en självuppfyllande profetia där folk dödar mer när de oroas av sin egen vidskeplighet. Vissa virrhjärnor menar att det till och med kan vara Eden skenet har sitt ursprung ifrån. Även om klokare Folk viftar bort dessa virrhjärnor, finns det en viss substans i skenet. Trots sin höga rötnivå kan alger som badat i det självlysande vattnet månne bota mutanternas impotens?

Den senaste fontändagen för någon månad sedan var spektakulär. Fontänerna med det självlysande blå vattnet i havet vid horisonten skedde framför en vacker röd-lila solnedgång. Ann-Ika förlorade sig lite i den vackra vyn när någon (som hon inte riktigt såg, men som var för liten för att vara en krossare) knuffade av henne av bron. Av ren tur lyckades hon få tag i och fastna i hängande rep. Det var mer tur än skicklighet som räddade henne. Även då var hon inte helt säker för ingen hade lagt märke till att hon fallit över kanten och hon var rädd för att ropa efter hjälp eftersom den som knuffat henne kanske var kvar där uppe. Efter mycket möda lyckades hon klättra upp. Den natten så blev hon till och med svagare men fick förmågan att sätta hemska illusioner i huvudet på folk.

Hon har sedan den kvällen letat efter förövaren som knuffade henne. Hon har dock inte lyckats hitta henne eller honom eller fått reda på varför. Det enda som hon har att gå efter är att personen kändes ganska liten, samt att hon kände en pikant men flyktig doft precis vid knuffögonblicket. Hon sniffar med sitt extraordinära luktsinne i sitt sökande efter denna specifika lukt, men har ännu inte lyckats lokalisera lukten? Doften tycks inte höra hemma på Arken. Hon kan inte specificera den. Den luktade... gott? Är det så rosor luktar? Parfym? Det där hon läst om i forntidningen Se och hör? Vem i Arken kan ha sånt? Någon utifrån?

Vad Ann-Ika inte vet är att förövaren är en spion från Nova-sekten som nästlat sig in i Arken via en ohelig kontakt med bossen Brithilde. Varför Nova-medlemmen knuffade Ann-Ika? Det kommer jag återkomma till. :-)

Inspiration: http://news.asiantown.net/r/23239/eerie ... n-maldives
GZIP: Off