• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 31
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Mon 17 Mar 2014, 22:45

Vandrar runt med street veiw på Kalmars gator på Google maps och försöker där se världen genom ett postapokalyptiskt filter. Ganska kul faktiskt och ett bra sätt ge idéer. Sektorer för hamnen, slottet och domkyrkan är skrivna. Samt en sektor jag kallar för Den mörka allén. En mörk övervuxen allé med lömsk växtlighet.
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Wed 19 Mar 2014, 12:08

Karta över Kalmar slott
Attachments
143 (640x394).jpg
143 (640x394).jpg (168.23 KiB) Viewed 2264 times
 
Bengt Petter
Posts: 531
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Ölandsbron (spoilers)

Wed 19 Mar 2014, 14:04

Karta över Kalmar slott
Klockrent! Böda Camping, Strand Hotell i Borgholm och Hansa City-området (med Guldfågeln Arena och en massa annat) kanske också hade funkat som zonsektorer? Och hur var det med det där köpcentret som någon kines byggde (?) men sen struntade i?
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Wed 19 Mar 2014, 21:32

Ja, den tool box man fått att jobba med är helt fantastisk. Alla ställen du nämner kan komma att utgöra intressanta sektorer. Platserna du nämner behövs egentligen bara postapokalypsiseras (nytt ord?) och bosättas av någon/några/något från böckerna så har man vips en intressant sektor. Gillar hur enkelt och smidigt det är och ur mekaniken uppmanar till kreativitet.

Zongastarna i fästet kommer vara en stark fraktion. De har lagt beslag på alla fungerande småbåtar i zonen, och äger således vattnet öster om Kalmar. Deras armada kan komma att utgöra ett direkt hot mot Arken om Folket skulle råka i konflikt med gastarna. Eftersom större delen är snabba motorbåtar och de som kör båtarna är duktiga kan de bli svåra att tass med.

Arken har ju såklart också chansen att bli vänner eller alliera sig med skeppsgastarna (fyndigt namn?). Gastarnas behov av bensin till sina båtar har lett till att de ligger i en infekterad fejd med Motorfolket. Båda fraktionerna slåss om den dyrbara varan. Fejden håller på att blossa upp till ett fullfjädrat krig. Det är bara en dryg vecka sedan motorfolkets seger vid "Det stora slaget vid OKQ8-macken" mellan fraktionera, där det sköts vilt från båda parter innan gastarna tvingades retirera och lämna bensinstationen i motorfolkets ägo.

Gastarna planerar att ta tillbaka stationen genom en massiv attack. Kanske kan rollpersonerna komma att hamna i vägen för denna konflikt? Kanske söker skeppsgastarna Folkets hjälp i kriget? Kanske får rollpersonerna ett smaskigt uppdrag av gastarna att infiltrera motorfolket eller att utföra ett kommandouppdrag mot betalning? Givetvis kan det vara omvänt också. Att motorfolket vill ha Folkets hjälp mot gastarna. Folket (och kanske framförallt rollpersonerna) kan alltså komma att bli vågmästare i avgörandet kring vem som vinner Bensinkriget.
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Fri 21 Mar 2014, 23:05

Fler zonsektorer (ska jag kanske posta dem i zonsektor-tråden istället?)

DE ROSTIGA SKEPPENS GRAVPLATS
I den gamla hamnen ligger enorma, rostiga fartygsvrak begravda. Några av skroven vilar mot spillrorna av vad som verkar vara en kaj från den gamla tiden, andra vrak har stjälpt och är bordlagda på sidan mot nästan helt sjunkna vrak. Rostiga kranar återfinns på kajen. Kranarnas griplklor är stora som minst två mutanter och hänger ut ovanför havet. http://www.maskinisten.net/userpix/8465 ... ebil_1.jpg

Ett lyckat slag Leda vägen avslöjar oregelbundna krusningar på den dunkla oljiga vattenytan kring fartygsvraken. Som om något rör på sig under den mörka sumpiga ytan. Närmar man sig krusningarna kan man se sumpiga bubblor bildas och spricka på ytan kring vraken.

Passerar man platsen med båt kommer bubblorna och krusningarna på ytan att röra sig från skeppsvraken mot båten. De i båten kan tycka sig se något blankt och smutsgrått snabbt röra sig på ytan ungefär 10 meter från båten där det tidigare var bubblor och krusningar. Vad det än är så skapar det en svallvåg som får båten att gunga till något. Passar man på att skjuta mot det blanka, och träffar, så hörs ett knackande ljud vid träffen och det ser ut som skal som lossnar där man träffar. Sedan försvinner det smutsgråa och blanka ned under vattnet igen.

I nästa sekund flyger en klo, stor som en halv mutant upp från ytan precis intill båten! De som står närmast i båten får oljigt rötvatten över sig. Klon tar tag i båtens kant och försöker vippa den. Klon tillhör en ung och hungrig tre meter lång knipsare, som fått syn på båten och girigt vill äta dess passagerare. Knipsaren har STY 6 och KYL 4 och FV3 i vapen (klo - Skada 2) samt pansar 2. (värden kan anpassas efter rollpersonernas kapacitet och slagkraft)

Möjliga händeler

Fight uppstår! RP måste försöka få båten att inte vippa ifall de inte vill tampas med knipsaren i vattnet. Kanske är båten placerad så att de kan hoppa upp på kranens gripklo ovanför sig? På gripklon får sammanlagt två RP plats om de trängs. Man kan också klättra upp längs kranens kedja och komma upp till själva kranen. Kedjan slutar efter 10 meters klättring och man når då kranen. För att klara klättringen längs kedjan krävs ett lyckat Fly. Modifiering -2. RP kan alltså välja att lämna båten och Fly upp på kranen, för att sedan via den klättra ned på land. RP kommer då att attackeras av Knipsaren (som då har kravlat sig upp på land) när de kommit i land. På land ändras såklart oddsen till RP:s fördel. RP kan också försöka Fly genom att ro inåt land, men knipsaren kommer då lyckas med att att paddla ifatt båten.

Lyckas RP fälla knipsaren kan de räkna med att ha kött så det räcker en längre tid. Knipsarens kött är dock rötskadad. Knipsarens kött ska stormkokas i en timme för att rötan ska försvinna. Detta vet en RP med talangen zonkock.

Klarar RP döda knipsaren kan en illvillig SL låta det dyka upp ett 20-tal stycken knipsare till (Låt RP få se dem på långt hålla så de får möjlighet att Fly) Med tanke på hur svårt det var att döda en, hur svårt är det inte då med 20 st? Kanske kan Folket jaga dessa exemplar senare och ha knipsarskiva i den varma sensommaren?

Värmen gör det oljiga, smutsiga vattnet simmigt och kletigt och ett orent helvete att hamna i.

Lyckas knipsaren välta båten kan RP hänga kvar på den för att inte drunkna. Kanske klättra upp på den för att sedan hoppa, ta tag i gripklon och sedan klättra upp på kranen i säkerhet.

RP måste FLY inåt land eftersom alla 20-talet knipsare förföljer dem på land. Som tur är, så är knipsarna väldigt långsamma på land och återvänder till havet när de inte kan få tag på RP på land. RP flyr hals över huvud in i nästa sektor där nya annalkande faror väntar.

KALMAR DOMKYRKA
Kalmar domkyrka har klarat sig relativt bra i jämförelse med de husruiner som omger kyrkan. Man kan se kyrkan från håll som en uråldrigt stenkoloss med torn som når högt i den lätt dimmiga skyn. http://schander.files.wordpress.com/2009/06/kyrka.jpg

En undergångskult har bosatt sig i kyrkan. Kulten består av fyra förvirrade och rötskadade mutanter som tillber mansfiguren på korset. De menar att den gamla världens människor tappade tron på sin hövding och att han straffade dem, genom att låta världen gå under. Det har denna gud gjort tidigare enligt en bok vid namn bibeln, som kulten praktiserar. Nu tillber kulten denna gud så han kanske kan förlåta människorna, och kanske även locka tillbaka de människor som lämnat jorden, om han inte redan straffat dem för sitt svek. Här får RP en ledtråd till Eden; Att människorna lämnat jorden.

Kultisterna är mutanter som blivit fördrivna av en annan Ark. De är ofarliga, men beväpnade med skrotyxor och skrotknivar och försvarar sig om RP anfaller. Deras närvaro ger också RP kunskapen om att det finns andra Arker med mutanter, om de inte redan upptäckt detta. RP får inte ut mycket nyttigt om de frågar Kultisterna. De livnär sig på på monsterjakt och konservsökande. Från början var de över trettio stycken, men alla andra har dött av olika anledningar. Nu är det alltså bara fyra stycken kvar. Deras namn är: Kalias, Råban, Fanta och Tistel. De klär sig i gamla prästskrudar som de hittat i kyrkan. Kalias: http://www.stareclips.com/69069_c.jpg
Råban:
http://www.halloweenforum.com/attachmen ... priest.jpg

VADARSTÄLLET
Någonstans i zonen stöter RP på ett mindre vattendrag de kan vada genom. Den vattenfyllda passagen är ungefär tio meter bred och en meter djupt. Vattnet är lerigt, sumpigt, mörkt, samt simmigt av olja och skräp. Botten är lerig och hal. Det är så jobbigt att ta sig igenom att man måste klara ett slag Kämpa på +2 för att orka hela vägen. Vattnet är också lömskt. I vattnet lever zoniglar. En zonstrykare kan med ett lyckat Förstå sig på lista ut detta och kanske föreslå en annan väg. RP som vandrar i vattnet kan plötsligt känna en svag pulserande smärta förnimmas någonstans på kroppen. Sedan känner RP hur kroppsdelen domnar. Är det ett ben måste RP klara ett Kämpa på för att inte fall ihop i vattnet, vilket kan innebära en otäck kallsup och i värsta fall även magtorsk. Jag har använt en scen ur filmen Stand by me som inspiration för denna sektor. https://www.youtube.com/watch?v=V4jg8o9wXys

DEN MÖRKA ALLÉN
RP måste vandra genom allén för att komma vidare. På var sin sida av Allén har hus rasat så illa att det är svårt att ta sig fram vid sidan av allén. Man måste klara ett Kämpa på -2 för att lyckas ta sig fram den vägen. Dessutom lurar det zonbestar utanför allén. Allén kantas av mörka övervuxna gröna träd. De rör sig hotfullt i vinden. Ett lyckat Leda vägen avslöjar att det inte blåser, men att de rör sig ändå. Poängen är att allén är helt ofarlig, det är om man väljer vägen vid sidan av allén man råkar ut för fara. http://blurppy.files.wordpress.com/2013 ... edges1.jpg

DRÖMMARNAS KYRKOGÅRD
Namnet är en pastisch på det knarkiga barnprogrammet Drömmarnas trädgård. Större delen av texten är copypäjstat från beskrivningen av Drömblomster. Så denna sektor är egentligen bara en beskrivningen av ett möjligt möte med monstret. Men...

RP står framför en sönderrostad grind till en överväxt kyrkogård från den gamla tiden. Växligheten är prunkade. Ett lyckat slag Förstå sig på varnar för att växterna inte är att lita på.

På kyrkogården växer mängder av blommor som klänger och växer överallt kring gravstenar, kors och kapell. Tunga fuktiga kronblad, ståndare och pistiller samt intensiva färger utmärker växterna. Om något rör sig i området sänder zonblommorna ut sövande moln av sporer. När något faller i sömn ringlar taggiga utskott fram, borrar sig in i offrets mjukdelar och suger i sig näring tills offret är dött. Resterna av tidigare offer är täckta av den snabbt växande grönskan. En hel del prylar och kanske till och med en artefakt eller två ligger på marken i området, dolda av blomstren.

Jag håller på att skriva om Den åtråvärda OKQ8-macken och mer utvecklande om Kalmar slott och de zongastar som bor där. Återkommer med det när jag är klar.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 800
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Ölandsbron (spoilers)

Sat 22 Mar 2014, 03:24

Knipsarskiva! Haha! Underbar zonsektor! Den kommer jag låna av dig och plocka fram till sensommaren!

(Jag tycker absolut att du ska lägga in dessa sektorer i zonsektor-tråden så att vi har det samlat!)
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Sat 22 Mar 2014, 08:12

OKQ8-macken
Ungefär en kilometer norr om Renverket finns en gammal OKQ8-mack, som fortfarande är i skapligt skick. Det finns även en skvätt bensin kvar i mackens bensinpumpar, vilket gör macken extra åtråvärd att ha i ägo. Just nu besitter motorfolket macken efter ett vunnet slag om bensinstationen mot zongastarna från zongastfästet. Motorfolket är i full gas med att tömma pumparna på bensin och fylla bensinen i dunkar. Dunkarna tänker de ta tillbaka till sitt garage så fort det är möjligt. De inser att zongastarna med största sannolikhet är och fixar förstärkning och kommer försöka slå tillbaka med större mankraft. Motorfolket vill sålunda hinna tillbaka till det betydligt säkrare garaget för att lagra bensinen där.

Men ingen dyrbar bensin får gå till spillo och alla dunkar de hade med sig är fyllda trots att det finns en hel bensin kvar i pumparna. Vid macken har motorfolket dock hittat en tankbil. Tankbilen är emellertid i riktigt dåligt skick och de jobbar frenetiskt med att få igång den, samtidigt som de fyller den sista bensinen i den. De är beredda att försvara bensinen till varje petroleumdroppe.

Anledningen till att macken fått stå orörd så länge är att ovanligt tät zonsmog har kapslat in platsen för fram till någon vecka sedan. Nu har smogen lagt sig och zongastarna samt motorfolket begav sig då direkt till bensinstationen eftersom båda fraktionerna hade sett på sina fornkartor att det där skulle finnas en bensinmack. Klara färdiga gå! Så smällde de samman vid macken i en våldsam dust, vilken motorfolket gick segrande ur.

Möjliga händelser

* RP kommer till macken i samma stund som motorfolket får igång tankbilen. RP kanske inser att tankbilen är värd väldigt mycket och försöker ta den från motorfolket

* Möjligen kan RP följa tankbilen till motorfolkets garage?

* RP kanske kommer tillsammans med zongastar (ifall de är allierade) och försöker besegra motorfolket. Det bli en häftig strid som slutar med att macken exploderar? Betänk dock att varken motorfolket eller zongastarna vill att bensinstation ska sprängas. Men det kanske RP vill? Eller SL? :twisted:

* RP kanske försöker sno tankbilen genom att smyga?

* RP kanske bara vill sabotera?

* RP kanske är lierade med motorfolk och hjälper dem att försvara macken mot zongastarna?
Attachments
mackA (598x400).jpg
mackA (598x400).jpg (92.91 KiB) Viewed 2186 times
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4473
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Ölandsbron (spoilers)

Sat 22 Mar 2014, 09:06

Grymt coolt kampanjupplägg! Så här ska M0 spelas. :)
Fria Ligan
 
Bengt Petter
Posts: 531
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Ölandsbron (spoilers)

Sat 22 Mar 2014, 11:24

Mycket intressant här! Gillar särskilt hur motorfolket används i en annan zonsektor. Bensinmack är förstås klockrent. Kanske finns fler intakta? RP kan ju hitta en...

För övrigt minns jag att jag för någon vecka sedan funderade på vilken Zon som skulle bli coolast och mest använd i spel. Hittills har svaret varit: den Zon folk gör själva. Lite överraskande, men kul. Kanske egentligen självklart: att gå omkring i ruinerna av den egna hemstaden är svårslaget.
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Ölandsbron (spoilers)

Sun 23 Mar 2014, 05:52

ZONGASTFÄSTET
I Zongastfästet bor det sammanlagt 113 stycken vuxna och 120 stycken barn. Skeppsgastarna, som zongastarna i fästet kallas, är i högsta grad fertila och skulle fungera att avla barn med för en mutant. Skeppsgastarna sitter även på mängder artefakter och vapen från den gamla tiden. Framförallt kan de stoltsera med fyra stationära kulsprutor de har installerat - ett på vardera torn på fästet.

Deras främsta materiella tillgång torde dock vara deras fungerande motor- och segelbåtar, vilka bildar en mäktig armada. Sammanlagt äger gastarna 34 st mindre motorbåtar, 18 st segelbåtar i varierande storlek, samt två större motorbåtar vid namn Hajen och Jakten. Dessa två båtar ägs av skeppsgastarnas ledare Nelliecia Kungsfiskare.

Ätten Kungsfiskare har styrt Zongastfästet sedan några kvarblivna fiskare kom på idén att a skydd inne i slottet mot de elektriska stormar och spittervindar som hemsökte hamnkvarteren under tiden strax efter katastrofen. Medlemmar i ätten menar att de härstammar från gammal adel från forntiden. Detta är dock inte sant, eftersom de härstammar från fattiga fiskare, vilka lämnades kvar när rikt folk lämnade Kalmar för att bosätta sig i enklaverna. Denna kunskap är dock förlorad i historians töcken och folket lyder sina “monarker” som om de var äkta kungligheter.

Med tiden anslöt allt fler kvarblivet “fattigfolk”, som hade överlevt, till slottet. De välkomnades med villkor på att de svor trohetsed hos de fiskare som bodde där först. Eftersom slottet visade sig vara den enda byggnad det gick att överleva i under denna tuffa tid tackade i stort sett alla besökare ja till fiskarnas erbjudande. Slottsbefolkningen började växa och så även fiskarnas makt. Fiskarna beslöt sig att bilda en ätt, de lämpligt gav namnet Kungsfiskare, efter den lilla fågel som enligt en saga vann en tävling mot en örn. Tävlingen gick ut på att flyga högst, och Kungsfiskaren vann genom att lura örnen. På samma sätt som fiskarna lurat döden efter världens undergång.

När stormarna började mojna kring Kalmars hamn, började slottets invånare att göra expeditioner ut i zonen. Bland annat fann man vapen och krubb i en gammal bunker. I Reningsverket fann slottsfolket “de rena” och kontakt etablerades.

Än i dag förser “de rena” skeppsgastarna i fästet med rent vatten. Fraktionerna är inte bara nära allierade utan härstammar även från samma människor som blev kvar efter katastrofen. Arbetarna på reningsverket fick avkommor med hamnarbetare, fiskare och båtfolk som bodde i slottet. Egentligen är grupperingarna samma folk, men håller en viss distans till varandra även om båda parter är välkomna att komma och gå som de vill på den andres domäner. I gengäld för det rena vattnet beskyddar fästets folk “de rena” mot hot. De rena lyder inte heller under ätten Kungsfiskare.

Ätten Kungsfiskare har med åren blivit allt mer dekadent. När de installerade sig i det välbevarade renässansslottet fann de gamla klenoder från åren 1180-1582 e.Kr. Det var allt från kläder och svärd till sköldar och dyrbara smycken. Det kom sig att ätten började klä sig i klenoderna de fann. Detta tyckte de gav en kunglig lyster. De tog även Kalmar läns vapen som sitt eget: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... en.svg.png

Då dessa kläder var högst otympliga kom Kungsfiskar-ätten att till större delen att stanna på slottet. Deras absoluta makt gjorde även att de inte behövde arbeta särskilt mycket. Uttråkade sökte sig ätten till sexuella nöjen och promiskuöst leverne. De söker hela tiden nya kickar mellan sina beslutsåtaganden samtidigt som deras undersåtar gärna är dem till lags.

Monarken Nelliecia Kungsfiskare är emellertid oändligt blaserad. Hon önskar över allt annat att få idka könsumgänge med något annat än bara zongastar. Kanske någon spännande mutant? Nån som inte tillhör det där förfärliga motorfolket! Spanare har sett mutanter röra sig kring den raserade bron i norr. Kanske de kan vara av intresse?

Nelliecia Kungsfiskare har skickat ut patruller att finna dessa mutanter och en eventuell bosättning. Röta förhindrar att skeppsgastarna kan ta sig till Ölandsbron båtvägen. Däremot stryker spaningspatruller runt kring hamnar och kuster i jakt på mutanter. Planen är inte att fånga in mutanterna med våld, utan att övertala dem till att besöka slottet för att där etablera en trevlig stund. Trots sin blasé är Nelliecia Kungsfiskare oerhört empatisk och önskar även finna allierade. Hon står sitt folk väldigt nära och värnar om deras välmående. De enda hon verkligen avskyr är motorfolket och önskar dem inget gott.

Eftersom Nelliecia Kungsfiskare nycker snabbt blir förebild för modet och smakriktningen hos skeppsgastarna, följer de modemedvetna gastarna hennes utsvängda fotspår. Det har alltså skapats ett unisont intresse i Zongastfästet för kopulation med mutanter. Förutom med tusenfalt fördömda motorfolk då! Detta kan självklart vara en intressant lösning för det sterila Ark-Folket, om de kommer i kontakt med skeppsgastarna.

Nelliecia Kungsfiskare: http://a1.mndcdn.com/image/upload/t_nex ... ftdzfa.jpg

En alternativ variant jag inte kommer köra på, men kanske för nån annan att nappa på?:

Nelliecia Kungsfiskare är inte alls empatisk och välvillig mot Arkens Folk. Hon vill istället fånga in dem och ha dem som slavar åt skeppsgastarna och sig själv. Skeppsgastarna har hört att mutanterna är sterila och vågar utföra vederbörande umgänge. Det visar sig dock bara vara som så att mutanterna är sterila med varandra. Flera mutanter och skeppsgastar bli gravida. Hur hanteras detta? Ses oäktingarna med förakt och lämnas ut i zonen, eller tar man trots allt hand om dem, då de kan utföra arbete och till hälften är av rätt blod? Hur hanterar Folket detta? Kommer konflikter rasa folken emellan?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 31
GZIP: Off