Gjorde en karta över kulvertarna, men är inte helt nöjd. Beskrivningarna är direkt riktade till rollpersonerna som flydde ned där. Kanske inte riktigt hur kulvertarna är tänkta att se ut. Har ju som sagt plockat bort en del saker, som till exempel masksvärmen, så ska vara ganska sparsmakad trots allt. Har någon bättre idé kring kulvertarnas karta är ni välkomna att dryfta.
Det kommer under nästa möte att bli "cloak and dagger" och möjlighet till strid nere i kulvertarna. Så jag vill gärna ge spelarna en bra karta, som de kan använda. De har några minuter på sig att kontakta "de rena" och skeppsgastarna innan hund-patrullen, som Oskarion skickat efter dem, är i fatt dem. Så det är viktigt kring vilken väg de väljer att springa, om de vill ordna bakhåll etc.
Måste dela med mig lite av en mail-diskussion mellan spelarna hur de kan gå till väga utifrån läget. Intressanta planer, även om planerna kom att hamna lite på meta-nivå. Vi får se hur det går:
- Stänga ner renverket för att skapa spänningar mellan Ilona och Oskarion.
- Om de festar till redan nu till kvällen slå till redan då mha tunnlarna. Hitta en uppgång där vi kan hamna i massivt överläge vad gäller folk, döda alla och sedan gå tillbaks ner igen. Om de bestämmer sig för att gå ner och leta efter oss direkt är det perfekt - färre kvar där uppe. Sedan upprepa detta så många gånger vi orkar.
- Befria slavar, och få dem att inse att vi levt utan bossar eller andra som bestämmer och att det är underbart.
- Det absolut bästa är om vi kan döda både Ilona och Oskarion mha tunnlarna. Förhoppningsvis tar de några fina sängar i cisternerna där de kan få sig ett rejält överfall. Vi har ju våra egna zongastar, som bara de fått vila upp sig bör vara ganska nasty.
- Vi kan inte dra ut på det för mycket när vi väl visar våra styrkor. Vi kan spela våra kort lugnt i början, så de kan tro att det bara är Majzans gäng som bråkar, men när det är uppenbart att vi är ganska många måste vi ha en välkoordinerad plan för att slå till snabbt, annars finns risken att motormännen tar in alla förstärkningar de har.
- Ska någon dödas först är det Ilona. Tar Oskarion över så har vi inte lika bråttom.
- Kan vi sno och gömma luftvärnskanonen under natten vore det ballt. Bara att bemanna den och börja beskjuta folk vore intressant. På det sättet locka ut så många som möjligt och sedan slå till där inne.
- Majzan tycker att det som hänt är hemskt. Slavar är hemskt. Det som hänt är katastrof. De dåliga måste dö.
- En stor fördel vi har är att vi kan trakassera dem rejält på natten. Stryk!
- Karinn gillar idén med luftvärnskanonen. Hon kan nog sno ihop en liten autofyrare om den har magasin så hon siktar in första skottet och sedan skjuter den mer slumpmässigt till någon stoppar den eller magasinet tar slut...
- Samla alla, dela upp oss i grupper. Reka. Sätta folk i säkerhet. Vara satans beredda att agera. Super de till eller något smäller det på många ställen samtidigt. Bygga fällor i katakomberna. Ilona ligger högst på dödslistan tycker jag.
- Och ser det för bra ut är det förmodligen en fälla
- Låter bra. Stjäla vapen och ammo. Göra fällor och föra guerillakrig låter som en god plan. Lite beroende på deras disciplin.
- De är ju så pass få (både i Oskarions gäng och Motorfolket) så kan vi fimpa säg 20 pers genom koordinerade anfall är ju det en bjässeförlust.
- Vi har ju offrat nästan alla i vårt gäng, så tycker de Rena och Gastarna borde vara välmotiverade att hjälpa till (i synnerhet nattetid).
Kan vi dessutom stänga av allt vatten, förutom i nån ledning som bara vi har koll på så sitter vi bra tid. Ett annat, tuffare och ondare, alternativ är att fortsätta skicka vatten men skicka ut det orenat till alla utom till oss...
- Ett rejält bakhåll där de blir skjutna i ryggen och ihjälslagna skulle sitta bra. Släpper de hundarna blir det lättare, för då kan vi slå ihjäl hundarna tyst utan skjutvapen och sedan ta mutanterna.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Sedan har Oskarion och Illonas spelare en massa sluga planer. Men mer om allt detta i skönlitterär form. Hur ska det gå? Nu tar kampanjen fart igen!
De som flydde ut i zonen kommer att vilja lämna reningsverket för gott och istället helhjärtat satsa på att försöka finna Eden. Så blir två parallella spel med två grupper. Fast med samma spelare involverade i båda grupper. Rörigt på ett härligt sätt...