BiobunkerVII
Posts: 27
Joined: Thu 14 Nov 2019, 19:33

Örebro - Behrn Arena

Fri 17 Jan 2020, 18:30

Igår sparkade vi igång År Noll. Zonen placerades i Örebro och spelarna bestämde sig för att arken skulle placeras i Behrn Arena. 
Stor del av mötet gick åt till arken, mellan spelmötena har vi bestämt att jobba på bossarnas personligheter och lite annat smått och Ark-gott. 

Rollpersoner
Kåre Ålander - En hård jävel till krossare med mutationen sprinter. 
Anders Tanner - Zonstrykare med mutationen pyrokinesi
Karenina - Krönikör med mutationen Sonar - RP från spelmöte 2
Sixten - Hypersnabb skrotskalle som i smyg äter lik. - RP från spelmöte 2.

SLP
Karenina - Krönikör med mutationen pyrokinesi - RP från spelmöte 2
Sixten - Likätande skrotskalle - RP från spelmöte 2
Hultkrantz - Syraspottande zonstrykare
89 - Träl som kan parasitera på andras mutationer

Bossar
Galton - Från sin lya i  materialförrådet försöker Galton positionera sig som Arkens härskare. 
Haeckel
Herbert Spencer -
Lundborg - 
Atwood -
Kontrollerar matransoneringen i Arken.
Egas Moniz -
Mendel - I praktiken ingen boss utan förste krönikör och ansvarig för Gryningsvalvet

Folkets Ark dag 1 - tidig vår
Tillgången på mat i arken börjar vara ett stort problem och bossarna enas om att ett rådslag måste hållas. Arkens samtliga 203 mutanter samlas i den öppna ytan i arkens mitt. Bossarna med sina gäng står i klungor och blänger på varandra. Galton, som vanligt iklädd en ÖHK-tröja, tar till orda och lanserar att en nyordning behövs nu när den gamle inte längre syns till. Flera mutanter reagerar starkt, Mendel ser ut som att hon ska svimma och Atwood slungar anklagelser om förräderi mot Galton. Anders Tanner tar till orda och föreslår att man ska ge sig ut i zonen för att försöka förbättra tillgången på krubb. Galton hugger snabbt in och stöder förslaget, men menar Tanner en zonexpedition? Förslaget stöts och blöts och folket enas till slut om att skicka ut jaktlag. Tanner och Ålander deltar båda två och Arkens krubbtillgång förbättras väsentligt. 

Folkets Ark dag 2 - tidig vår
Anders Tanner övertalar Ålander om att de borde ge sig ut i zonen på jakt efter artefakter och krubb å annat. Ålander ställer upp men tycker att man borde vara några fler, -behöver vi inte en skrotskalle med oss? känner vi nån skrotskalle? De båda beger sig till fixaren Flojd som självklart har kontakter med en skrotskalle som kan följa med duon ut i zonen, men vad vinner Flojd på det? Efter en kortare förhandling enas man om att dela alla fynd broderligt med Flojd. Tanner passar på och köper en skrotpistol av fixaren, pistolen ger han till Ålander som efter viss tvekan går med på att han kan kombinera skortpistolen och skrotyxan. Ålander vill även ha med en krönikör och han söker upp Karenina, som efter att ha avkrävt krossaren löfte om att han ska skydda henne och att alla eventuella böcker som hittas i zonen ska tillfalla henne, sällar sig till gruppen. Tanner spanar från taket på arken och bestämmer sig för att man ska gå in i sektorn med höghusruiner rakt öster om arken. Skrotskallen Sixten inställer sig, han vägrar att sälja sin egen rötmask till Ålander men de enas om ett schysst pris för en ny som Sixten ska bygga när gruppen återkommer från expeditionen. Zonsmogen ligger tät när Anders Tanner leder dem in i den främmande sektorn, ganska snart hittar han ett gäng baljväxter som samlas in och mellan två större rötter hittas en illa medgången midjeväska, väskan är värdelös men visar sig innehålla 6 patroner. Rakt fram finns 3 höghus, varav det mellersta verkar vara i bäst skick. Anders tycker sig ana till något i ett fönster på andra våningen, och visst ser det ut som böcker i en hylla!. Efter ett visst velande bestämmer de sig för att knacka en ruta på nedervåningen istället för att gå runt huset. Ålander slår geschwint in rutan och klättrar in. De kommer in i en liten lägenhet som verkar länsad, de tar sig ut i trapphuset. Karenina inspirerar Anders till att speja som han aldrig spejat förut och han lägger märke till att det finns någon/något en våning ner! Gruppen bestämmer sig för att inte ge sig in i en trolig konflikt utan smyger sig upp en våning. 

Nästa gång får vi se om de hittar några böcker, och om de kommer hem helskinnade! Det vi alla vet är att liemannen gick hårt åt Folket då en femma rullades.
Last edited by BiobunkerVII on Fri 28 Feb 2020, 23:38, edited 6 times in total.
 
FarbrorFrej
Posts: 1
Joined: Fri 24 Jan 2020, 11:29

Re: Örebro - Behrn Arena

Fri 24 Jan 2020, 11:51

Rolig läsning! Ska bli roligt att läsa mer om det kommer fler uppdateringar. Hur ofta har ni tänkt ha era spelmöten och hur mycket har du som SL planerat i förväg för dina RPs?

Ska själv dra igång min första spelgenomgång om två veckor (alla i gruppen är helt gröna). Vår ark ska utgå ifrån shoppingområdet Välsviken i Karlstad. Jag har fixat en egen karta, skapat ett utbud med SLPs, någon bomb här och där (bl.a. en kannibal som heter Bengt (Alsterlind) (Mia) Skäringer och har mutationen dubbelhjärna) och läst på mig reglerna och "en mun full av vatten". Jag väntar bara på att få dra igång nu. :D

Min zonkarta: https://imgur.com/a/HL556dU
 
BiobunkerVII
Posts: 27
Joined: Thu 14 Nov 2019, 19:33

Re: Örebro - Behrn Arena

Fri 24 Jan 2020, 21:45

Just nu är framtiden lite oklar, eventuellt faller gruppen ihop som ett fornhus efter en zonstorm pga verkliga livets käppar. 

Vi hade spelat 2 spelmöten Mutant Hindenburg innan vi började, så vi var väldigt gröna. 

Jag hade preppat en hel del, gjort en zonkarta och preppat alla sektorer i en 3 rutors omkrets runt arken. La ganska mkt tid på arken också, har ett excel-ark med 200+ mutanter med namn, mutation, sysselsättning och så vidare. Ett tips är att vara förberedd på att det tar ganska lång tid att styra upp Arken första spelmötet, mina spelare debatterade ganska länge om hur UN-poängen skulle spenderas.

Riktigt snygg karta!
 
BiobunkerVII
Posts: 27
Joined: Thu 14 Nov 2019, 19:33

Re: Örebro - Behrn Arena

Fri 14 Feb 2020, 19:17

Så vi lyckades samla ihop mutanterna och fortsätta sökandet efter Eden.

Folkets Ark dag 2 - tidig vår - Befolkning 201-forts
De tar sig in i ett antal lägenheter och hittar lite skrot, men inte mycket, nån verkar ha varit här och länsat. Sixten gillrar en ljudfälla för att säkra ryggen. De hittar 2 dubbeldörrar i metall med några märkliga knappar, Sixten trycker på knapparna men inget händer. Kåre stegar fram och tar i för kung och fosterland när han trycker den högra dörren i sidled. Ett stort tomrum med några metallsnören längst in öppnar sig - det är becksvart nedåt. Sixten kastar ner en sten som efter en kort stund landar med ett klonkande. Sixten hävdar bestämt att det här är ett utrymme för sophantering som fornfolket använde sig av.
Då hela våningsplanet verkar länsat och samtliga dörrar uppbrutna, tar de sig vidare upp. Uppe på nästa plan ser dörrarna ut att vara uppbrutna så gruppen stegar snabbt vidare uppåt. Det första de ser är nån form av färgspår som leder uppåt, Anders gissar sig till att det handlar om blod. Kåre tar täten och tar sig upp till nästa plan. När han kommer runt ett hörn stirrar han plötsligt rakt in i en gigantisk zonspindel som avancerar mot krossaren. Anders och Sixten agerar snabbast och båda blåser av sina skrotvapen, spindeln tar massiv skada. Kåre svingar sin skrotyxa och spindeln går ner för räkning.Strax dyker en till spindel upp som hanteras enligt samma modell och den avlivas innan den hunnit åsamka någon skada. I smyg stoppar Sixten på sig kött från de döda spindlarna. Karenina börjar känna sig febrig, något som ignoreras. Sixten lyckas geschwint lirka upp en låst dörr. De kommer in i en lägenhet som verkar orörd. I köket hittar Sixten en makapär med någon form av sugmekanism som förflyttar vätska från en behållare via en tratt ner i en glasbehållare. Helt klart en rötrenare hävdar skrotskallen. Den verkar dock inte funka när det där plastrepet inte sitter fast i väggen. Kåre frågar Sixten om de behöver ha med plastbiten som sitter på väggen, för att prytteln skall fungera och sliter sedan loss plastbiten från väggen. Sixten provar att foga samman repet med plastrektangeln, utan att renaten gör ditt jobb. Kåre undrar om även ormarna behövs och börjar slita i nån metallbit och ormarna i väggen till han får sig en redig kyss och hoppar bakåt. Sixten försöker pilla med sin kniv med samma resultat. De beslutar sig för att ta med sig rötrenaren utan väggmekanismen. Karenina blir lite svag i knäna när hon hittar Öster om Eden i en bokhylla. Hon hittar även en gammal tidningsframsida från forntiden. Under fortsatt rotande hittas  en fin fornryggsäck, ett gäng konservburkar och 12 flaskor Närke Slättöl av vilka 3 inmundigas - Smakar gott.  Anders börjar känna sig snurrig och må illa, Karenina tror att det är ölen men Sixten funderar på om det kanske inte är röta. Man river åt sig lite kläder, några böcker, ett paket kaffe och några pappersfilter som Sixten snor ihop rötmasker av. Sixten rullar ihop mattan i det stora rummet och de beger sig glada i hågen hemåt. Resan går utan missöden och de når Arken där ett lätt kaos råder. Kåre håller på att hamna i bråk med Galton och ett par av hans krossare, men Sixten går emellan. Flojd är upprörd över att han blivit lite lätt misshandlad och att någon har klippt av hans slips. Han skyller på gruppen och de ger honom ryggsäcken, några öl och mattan.
 
BiobunkerVII
Posts: 27
Joined: Thu 14 Nov 2019, 19:33

Re: Örebro - Behrn Arena

Fri 28 Feb 2020, 23:39

Folkets ark dag 3-5 tidig vår - Befolkning 199
Gänget vaknar upp morgonen efter deras zonutflykt. Kåre besöker 89:an i källaren och lämnar över en ärtväxt han plockade med sig från zonen. Inte helt nöjd med utfallet av besöket glider han sen runt i Arken och hör sig för om skvallret. Det visar sig att Galton skickat ut zonstyrkaren Borkamn med trälen Pelgander och att de inte synts till på ett par dagar, Kåre får ingen klarhet i vad de är ute efter trots att han frågar runt bland Folket. Karenina pillar på en artikel till Folkbladet och försöker kränga den till Folket, mottagandet är ljumt och de stora inkomsterna uteblir, för att inte vara helt försvarslös i zonen framöver köper hon en pilbåge på krita av fixaren Mimir - eller krita, hon blir skyldig en redig gentjänst. Karenina börjar även att läsa guideboken till Eden. Sixten hittar en gammal suspensoar i källaren som han bygger om till en rötmask, efter att ha köpt lite skrot och sprit av Brännmästarn moddar han sin skrotpistol med en pipa till. Spriten delar han med Juperia under tiden berättar han historier om zonen och hur de i praktiken hittat en karta till Eden. Sixten flyttar även sin lya till källaren där han upptäckt en gammal behållare av storleken stor, och ämnar kremera Arkens döda där framöver. Det beslutas i Arken om nytt rådslg dag 6. På kvällen dag 5 annordnar fixaren Rutger underhållning, kasta prick, med tillhörande vadslagning. Mot betalning springer en person tvärs över vad som en gång var rinken och tre mutanter försöker träffa löparen med stenar. Karenina och Kåre vågar sig på utmaningen och tar sig oskadda genom gatloppet. 


Folkets ark dag 6 tidig vår - Befolkning 199

Rådslag hålls i Arken. Det kryper fram att filtret till vattenreningen är trasig och att situationen börjar bli kritisk. Nån form av zonomonster har anfallit jaktlag och skrotsamlare och till råga på allt verkar zongastarna bli allt mer närgångna. Rådslaget beslutar sig för en offensiv satsning och startar inte mindre än tre projekt; svinstia, utkiskstorn och bränneri. Kåre jobbar på svinstian medan Karenina och Sixten försöker få utkikstornet klart. Inget av projekten färdigställs. Rötrenaren lämnas in till Gryningsvalvet och UN i teknologi tar ett rejält kliv upp.
Efter rådslaget söker förster krönikör Mendel upp gruppen och ber dem spåra upp och avliva zonmonstret som härjar runt Arken. Då zonstrykare Tanner är otillgänglig lovar Mendel att en annan zonstrykare kommer följa med. Sixten vill ha betalt och trots att krönikören slingrar sig och hänvisar till den Gamle betalas 2 patroner per person ut. Planen för att fånga monstret går ut på att ge sig ut i zonen, på måfå, och att en träl ska släpa med ett lik som lockbete, vad kan gå fel?
Innan de ger sig av bestämmer sig Sixten för att jävlas med hans ärkefiende Klotöga. Sixten intrigerar med bossen Galton och lyckas rikta dennes intresse mot Klotöga.
Med zonstrykare Hultkrantz i täten ger sig gruppen söderut från Arken. De kommer in i en sektor vars centrala del är en enorm krater. Hultkrantz varnar gruppen för att gå för nära kratern och säger vänligen men bestämt att man borde gå runt. Kåre bestämmer sig för att kasta ner en enorm sten, sagt och gjort. Hultkrantz uppmanar Kåre, mindre vänligt nu, att låta bli kratern. De bröjar gå därfrån men blir snart varse om ett tilltagande surrande, och ur kratern kommer en svärm med knytnävsstora getingar - getingar som inte verkar glada. Alla lägger benen på ryggen, men trälen 89 som är nedtyngd av lockbetet kommer inte undan, Kåre väljer att lyfta liket från hennes axlar, och ta smällen, lyckligtvis för honom tar han ingen skada av svärmens attack och den nästkommande rundan aktiverar han sin mutation och lyckas fly undan getingarna.
De tar sig in i en ny sektor med buskalandskap och en handfull bilvrak, på långt håll skådas en grupp individer, är det någon från Arken? Zongastar? Eller nåt ännu värre?
Bilarna genomsöks och Sixte plockar med sig ett par backspeglar och nån mystisk lottsedel från Elysium. Gruppen drar sig vidare in i en ny sektor med en stor metallcylinder på marken, cylindern verkar vara försedd med fönster och nån form av vingar. Vinden tilltar och börjar bli problematisk, Sixten kommer på att han hört talats om Splittervin, Hultkrantz håller med och de beslutar att omedelbart söka skydd inne i metallcylindern. Inne i cylindern hittar man ett fornfynd som Karenina identifierar som en gasmask. Sixten lägger beslag på en läcker skärmmössa. Lite övrig skrot åker ner i ryggsäckarna. Gruppen bestämmer sig för att vänta ut vinden och sen ge sig hemåt för att inte behöva spendera natten i zonen. Väl tillbaka i zonen vägrar rötan att lämna Kareninas kropp som därmed blir den första att ådra sig permanent röta.
GZIP: Off