• 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
 
Memmo
Topic Author
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Kartor

Sun 02 Mar 2014, 21:24

Det vore kul att se de kartor som skapats av er forummister. Både kartor över Arken och Zonen. Själv har jag, tillsammans med mina spelare, skissat på en preliminär översiktskarta över en Ark på Ölandsbron med en Zon på vardera sida om Arken. Skiss på själva Arken är i skapande också. Kommer påminna om en Western-stad med en lång bred gata. Husen är till största delen byggda av gamla skrotbilar, vilka blev kvar på bron när dess båda ändar sprängdes. Vattenpumpen kommer ligga på ön strax under bron (Norra Skallön).

Den som kladdat ned kartan in game är en zonstrykare vid namn Hedwigg, och är en SLP samt nära kontakt till en av rollpersonerna. Hon är den som tagit sig längst ut i zonen av alla i Arken. En tystlåten ensamvarg som förser spelgruppen med information om Zonen i utbyte mot krubb, vatten och patroner. Anteckningarna på kartan har hon dock gjort för att komma i håg saker för sin egen skull, vilket kan ställa till det för rollpersonerna när de försöker tyda kartan. De platser som är namngivna är vad hon kallar dessa platser, eller namn som blivit döpta av Folket (ex. Dunkeldiket)

Hedwigg har satt ut Renverket (tänkte nog köra "En munfull vatten" ganska tidigt). I Kalmar slott har zongastar bosatt sig. Annars har jag inte riktigt bestämt saker än. Så ha gärna åsikter, förslag och idéer om ni vill. Det är högt till tak och jag är medveten om att kartan bara är en preliminär beta, vilken kan bli mer intressant med lite input från er på forumet.

Fick FÖ en skön nostalgisk känsla från Marsklandet av "kladdet" på de zonkartor ni lagt ut, och som jag hämtat inspiration och snott saker ifrån. Bifogar kartskissen.
Attachments
zon 001 (2) (640x465)A.jpg
zon 001 (2) (640x465)A.jpg (121.03 KiB) Viewed 7809 times
Last edited by Memmo on Sun 02 Mar 2014, 22:16, edited 1 time in total.
 
User avatar
Chrystiof
Site Admin
Posts: 115
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:22

Re: Kartor

Sun 02 Mar 2014, 22:13

Det ser ut som att ni har en riktigt cool kampanj framför er!
Fria Ligan
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Kartor

Sun 02 Mar 2014, 22:37

Tycker också att det ser riktigt coolt ut! Spontant känns det som att en Ark på bron borde bli utsatt för en del av alla som vill över bron för att hämta resurser eller personer på andra sidan. Det kan ju till exempel gälla Motorfolket och alla andra bilburna som antagligen får svårt att ta sig över sundet utan att använda bron (om man nu inte skaffar sig en färja av något slag). Eftersom vatten är en ganska stor del av Zonen borde även båtar spela hyfsat stor roll. Ett ödeskepp skulle kunna bli en intressant zonsektor, som vi spekulerade kring här: http://www.frialigan.se/forum/viewtopic.php?f=34&t=994
 
Jonas Ferry
Posts: 183
Joined: Wed 20 Mar 2013, 23:43

Re: Kartor

Mon 03 Mar 2014, 00:23

Skiss på själva Arken är i skapande också. Kommer påminna om en Western-stad med en lång bred gata. Husen är till största delen byggda av gamla skrotbilar, vilka blev kvar på bron när dess båda ändar sprängdes. Vattenpumpen kommer ligga på ön strax under bron (Norra Skallön).
Det låter mycket häftigt. Posta gärna kartan över Arken också när ni har något färdigt. Det hjälper otroligt mycket för närvaron att kunna peka på kartan när man spelar och säga "där bor Den gamle, och där bor bossen Marlotte, och där bor en av rollpersonerna".

På tal om Den gamle, var bor han? Jag tycker att det är trevligt om han är tillbakadragen och oåtkomlig när spelet börjar, så att rollpersonerna får klara sig själva. Han får gärna vara omgiven av krönikörer med flera som agerar buffert. Den gamle kanske bor i en långfärdsbuss som han sällan eller aldrig lämnar? Eller har du något annat coolt på gång för honom?

Kan man gå upp på bron från bägge håll, eller är bron helt avsprängd?
 
Jonas Ferry
Posts: 183
Joined: Wed 20 Mar 2013, 23:43

Re: Kartor

Mon 03 Mar 2014, 00:29

Du har ju förresten chansen, när rollpersonerna kliver in i en ny sektor på Öland, att med din mest dramatiska stämma säga "Nu är det alvar!".
 
Memmo
Topic Author
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Kartor

Mon 03 Mar 2014, 09:06

Du har ju förresten chansen, när rollpersonerna kliver in i en ny sektor på Öland, att med din mest dramatiska stämma säga "Nu är det alvar!".
He, he! Det blir fint! Så länge jag inte behöver varna dem för den fruktade ölandstoken ;-)

Man kan ta sig ned till ön med vattenpump via en stege från bron. Ön med vattenpump omgärdas av en hög mur av gamla skrotbilar för att hålla havsotyg borta. Man kan alltså inte ta sig ut i vattnet från ön. Arken äger dock en båt, vilken Folket kan hissa ned med hjälp av en vinsch uppe på bron, om de vill trotsa havets faror. http://4.bp.blogspot.com/_ZdPmcYVZk6E/T ... ul+eka.jpg

Funderar på om Folket har odlingar på den andra ön (även denna ö är omgärdad av en mur) med en spång som sammanför öarna. I några av lyktstolparna längs Ölandsbron finns utkiksposter. Japp! Klart DG ska få bo flott. Kanske en husbil eller buss som du skriver. En RP kommer spela en boss och de andra kommer ingå i hans gäng. De kommer ha en gemensam lya på grund av säkerhetsskäl. De andra bossarna i Arken har jag inte broderat ut än, men klart jag kommer märka ut deras boplatser. Och klart jag kommer posta det på forumet :-)

Tänker att bossarna "äger" var sitt område i Arken, ständigt är i luven på varandra, försöker manipulera och manövrera ut varandra. Ett klassiskt, ohederligt maffiakrig helt enkelt med oheliga allianser, svek, vendettor och ständig maktkamp. RP kommer vara ordentligt insyltade i detta och RP som är boss kommer var ordentligt aktiv i det "politiska" spelet bossarna emellan. De andra bossarna kommer ha väldigt olika karaktär och agendor, vilket kan skapa dynamik, tänker jag. Vill även göra Arkens utformning efter detta, då DG och hans närmaste också lär utgöra en viktig fraktion i maktspelet om Arken. Kom gärna på tips om spännande bossar. Vill ha en maktgirig, en feg som vill vara DG till lags, samt en som vill ut i zonen.

Eftersom Ölandsbron är trasig i båda ändar, betvivlar jag att den kommer utgöras som passage mellan två landområden. Men visst - bron lär vara åtråvärd ändå. Båtar lär dock användas flitigt. Det övergivna skeppet kommer passa perfekt. Kanske kan det strandade skeppet i Färjestadens hamnbassäng vara en sektor för detta?

Bron kommer vara helt avsprängd. Man måste alltså ta båt till zonerna. Lätt att försvara, men också svårt för folket att ta sig ut. Ett projekt borde ju kunna vara att införskaffa fler båtar. Men det får spelarna komma på själva :-) Finns inte så mycket i Arken, men en hel del möjligheter till utveckling. Det kommer också gå att odla eller slå upp bopålar på gräsplättarna längs zonernas ytterområden. Gräsplättarna är i spelets början betesmark åt zonens växtätare. De gamla golfbanorna, vilka finns på båda sidor kan bli intressanta sektorer. Köra golfbil och jaga muterade svin att fånga in till en eventuell svinstia?
 
Memmo
Topic Author
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Kartor

Tue 04 Mar 2014, 21:39

Jag har nu gjort en ful skiss över vår Ark. Bron blev kortare än jag först tänkte mig. Kanske är antalet skrotbilar lite för många för den lilla brosnutt som finns kvar? Tänker dock att många kanske försökte fly från Öland i sina bilar när Ryssen (eller vilka det nu var?) kom österifrån. När bron plötsligt sprängdes! Tyvärr hade skeppsgastarna redan länsat all bensin ur tankarna på bilarna när Folket kom till bron. Alltså har skeppsgastarna varit på bron, men kom aldrig på att de kunde bosätta sig på den. Eller något sätt att frakta bilarna från bron. De buskörde lite med de bilar som funkade på bron, tömde bilarna på soppa och lämnade sedan Ölandsbron åt sitt öde, något år innan Folket byggde sin ark på bron.

EDIT: Har renderat ned filen väldigt mycket, så det kan vara svårt att läsa vissa saker.
Attachments
arken 001 (640x387).jpg
arken 001 (640x387).jpg (82.05 KiB) Viewed 7696 times
Last edited by Memmo on Tue 25 Mar 2014, 11:50, edited 1 time in total.
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4896
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Kartor

Tue 04 Mar 2014, 21:58

Coolt! Brotemat är klockrent!
Fria Ligan
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Kartor

Wed 05 Mar 2014, 01:41

Finns Guldfågeln Arena kvar eller hann den brännas ner av Öster-fansen innan katastrofen svepte fram över Kalmar? Hade ju kunnat vara en intressant zonsektor annars. Som Öster-supporter hade jag (dock bara i spel, vi ska vara snälla, även om det tar emot) gärna velat gå till attack mot en kalmaritisk arena-fästning. Kanske bebos den av ett gäng kannibaler under ledning av den glupske hövdingen Nanne, som vid sin sida ständigt har den muskulöse slaven Rydström.
 
Memmo
Topic Author
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Kartor

Wed 05 Mar 2014, 08:46

Guldfågeln arena finns kvar, men är ännu, som så mycket annat, ett tomt blad att fylla. Men ascoolt med kannibaler där, som du och skriver. Slavens favoriträtt kan vara människobiff a la Rydström ;) Fast egentligen vill jag nog hålla mig borta från referenshumor, även om den kan vara kul på metanivå :-) Kanske bara om referenshumorn är extremt subtil kommer den få vara med. Blir nog många darlings to kill.

Vilka som lever under bron är inte utsatt på kartan. Tänker att det ska bo några ljusskygga typer där. Kanske mutanter som inte tål solljus särskilt bra, en sekt, eller ett gäng mutanter med hund. DG kommer att ha en samling krossare, vilka arbetar direkt under honom. De kommer arbeta som vakter till konservlagret, odlingen och pumpen. De ser till att krubb och vatten ransoneras rättvist, samt agerar livvakt åt DG, nu när det börjar blåsa. Dessa krossare kommer äga större befogenheter och ha fler förmåner än övriga mutanter. De är alla utrustade med skjutvapen. Bossarna ser hatiskt på dessa "vakter".

Tänkte börja på sommaren. Det är kvalmigt med en stark stekande sol. Mycket vätska går åt. Pumpen fungerar sämre än den brukar. Ransoneringarna modereras. Missämjan ökar, liksom trycket mot de krossare som lojalt försöker vakta pumpen. Rykten sprids om att pumpen inte alls börjat fungera sämre. Fixaren Lissen viskar om att det är Den gamle som diktat i hop att pumpen funkar sämre, för att få mer vatten till sig själv och sina Krossar-vakter. Mardrömssekten kastar bensin på Lissens eld. Alla bossar vill göra sina röster hörda. Aldrig tidigare i Arkens historia har stämningen varit så här orolig, ansträngd och osäker.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests