User avatar
Gråskägg
Topic Author
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Förslag till särskilda sektorer

Tue 04 Mar 2014, 06:57

Nu var det väl över 15 år sedan man såg Flykten från LA, men har för mig att det finns något liknande där?
Minnet sviker, men du kan mycket väl ha rätt. Flykten från LA var väl f ö en enastående usel film - måste jag se om den nu?
Idén med Kirurgen är knappast ny, det medges, men jag tänkte nog Skalpell, syster! som en egen M0-spinn på hela Galen Vetenskapsman-temat, från Mary Shelleys Frankenstein och framåt.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
User avatar
Henke
Posts: 1639
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Förslag till särskilda sektorer

Tue 04 Mar 2014, 08:22

Menade givetvis inte att jag avfärdar konceptet utan tycker det är jättebra. Jag ser helst inte heller om den. Det enda jag minns är att Snake Plisken surfar ikapp en bil... så otroligt dåligt... :)
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
 
User avatar
Gråskägg
Topic Author
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Förslag till särskilda sektorer

Tue 04 Mar 2014, 08:35

Snake Plissken? Jag trodde han var död.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Förslag till särskilda sektorer

Tue 04 Mar 2014, 12:05

[*]Nere i gropen, det som döljer sig i botten av ett djupt slukhål leder till svåra val.
[*]En orm i lustgården, rykten om Eden leder till resterna av en botanisk trädgård där växtligheten har utvecklats till en veritabel djungel, som också är hem till stora faror.
Det här (liksom det kringdrivande ödeskeppet tidigare i tråden) skulle kunna vara särskilda zonsektorer utan intelligenta invånare. Det tycker jag lockar, som kontrast mot de ganska välbefolkade särskilda zonsektorer som finns i grundboxen. Men det blir kanske svårare att göra en obefolkad zonsektor intressant över tid? Det betyder förstås inte att det är omöjligt. Jag hade satsat på någon form av förändringskomponent - marken eller växtligheten eller djurlivet eller alltihop förändras - i kombination med några lockande men svåråtkomliga artefakter - kanske finns det mer eller något helt annat än vad som först tycktes vara fallet.
 
User avatar
Gråskägg
Topic Author
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Förslag till särskilda sektorer

Tue 04 Mar 2014, 12:45

Nere i gropen tänkte jag att man kan förlägga i en sektor som RP redan utforskat. När de senare återvänder har ett stort slukhål uppstått och helt förändrat landskapet. Dessutom har det blottlagt nya ruiner under marknivå. Och i botten döljer sig en fruktansvärd upptäckt...
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Förslag till särskilda sektorer

Tue 04 Mar 2014, 12:54

Hade varit coolt med en riktigt stor ruin under marknivå som plötsligt uppenbarar sig: resterna av ett varuhus i tio våningar eller en stor järnvägsknutpunkt i flera våningar (typ T-centralen) eller ett enormt parkeringshus med tusentals bilvrak.
 
User avatar
Mekanurg
Posts: 101
Joined: Tue 02 Apr 2013, 16:06
Location: Port Kad, the Rim

Re: Containerfartyget

Tue 04 Mar 2014, 14:07

Ryktet går om ett övergivet container-fartyg, kanske är det grundstött, kanske driver det omkring herrelöst utanför kusten. Är ryktet värt att undersöka? En framtida bosättning? En ny ark eller tidernas största fynd?
Men är det verkligen helt övergivet..? Och är lasten verkligen värd att bärga?
8-)
Den typen av idé lekte jag för nästan tjugo år sedan i Gondica. Väldigt spännande.

Jag tänker nu så här i Mutant-kosmos: skeppsråttorna har muterat och blivit skeppets befolkning. Olika stammar som slåss med varandra om utrymme och utrustning. När spelarrollerna kommer dit, finns det råttstammar som vill stjäla deras båt för att ta sig därifrån och nå det legendariska fastlandet.
The Dream Forge Blog http://gondica.wordpress.com
 
User avatar
Gråskägg
Topic Author
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Förslag till särskilda sektorer

Tue 04 Mar 2014, 17:17

Jag hade satsat på någon form av förändringskomponent - marken eller växtligheten eller djurlivet eller alltihop förändras - i kombination med några lockande men svåråtkomliga artefakter - kanske finns det mer eller något helt annat än vad som först tycktes vara fallet.
Det som göms i snö... en sektor som förändras efter årstiderna?
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Förslag till särskilda sektorer

Tue 04 Mar 2014, 17:42

Det som göms i snö... en sektor som förändras efter årstiderna?
Det är förstås möjligt - och hade säkert kunnat bli coolt. Särskilt med tanke på att en postapokalyptisk vinter kan vara något helt annat än våra vintrar. Snön kanske har legat i flera år eller årtionden? När det plötsligt blir vår förändras förutsättningarna helt. Mutanterna i Arken har kanske aldrig sett en snöfri värld förut.

Man kan ju också tänka sig riktigt tät och kanske farlig växtlighet som tar över en zonsektor under sommaren (kort eller flera år lång), för att sedan snabbt försvinna under hösten. Vill man göra det riktigt påtagligt kan växtligheten ta över halva eller hela Zonen. När den vissnar förändras förutsättningarna helt. Ser framför mig enorma lövhögar, flera meter höga, som virvlar fram mellan Zonens öde ruiner...
 
Bengt Petter
Posts: 772
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Förslag till särskilda sektorer

Wed 12 Mar 2014, 14:46

En annan rörlig sektor skulle kunna vara ett ångdrivet tåg i ständig trafik. Det har t ex funnits en museiförening som kört ånglok på Roslagsbanan - en möjlig länk till nordöstra delen av zonkartan.
Coolt postapokalyptiskt tåg finns i kommande filmen Snowpiercer. En rullande zonsektor eller möjligen Ark. Någon av titanmakterna kan ju ha lagt beslag på SJ... Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=r6UmqNuMdY4

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests