Så vad har ni för idéer och förslag när det gäller nya särskilda sektorer i det format som man hittar i Bok 2: Kapitel 07? Ruiner och bosättningar, situationer, invånare, händelser osv.
Låt höra!
Mycket är ju på gång, som Tomas redan sagt. Men det går förstås att göra annat också. Är det något särskilt du (och andra som läser detta) tycker behövs? Ödeskeppet som vi snackade om ovan känns ju som en given särskild zonsektor (i Zonkompendium 3 blir det för övrigt mycket annat som flyter!). En rörlig zonsektor skulle tillföra något nytt, gott om farbart vatten finns ju i båda Zonerna i grundboxen. Man kan ju för övrigt tänka sig fler rörliga zonsektorer, även på land.
Jag har också funderat på om man inte här i Biobunkern – förslagsvis i en ny tråd - skulle kunna posta sequels till redan publicerade särskilda zonsektorer. Tar man
Motorfolkets garage som exempel kan man fråga sig vad som händer efter sista Händelsen och spinna vidare på det:
Möjlig sequel 1: Det har gått illa för Motorfolket, många har dött, de som är kvar får hantera en ny Situation. De är inte i överläge längre. Kanske vänder de sig till Folket i Arken?
Möjlig sequel 2: Det har gått bra för Motorfolket, de har hittat massor med bränsle, rekryterat fler mutanter och skaffat fler fångar och fordon. Nu kan de börja plundra på allvar! Men kanske lurar ett nytt problem kring hörnet? Den nya Situationen kan handla om en omfattande intern maktkamp eller om en strid med annan (kanske nyanländ) zongrupp (150 tungt beväpnade morlocker?) eller om effekterna som kommer efter upptäckten av en stor, forntida resurs (ett enormt krubbförråd? ett hotellkomplex eller ett urspårat tåg fullt med artefakter?).
Ungefär så, fast kanske mer detaljerat. Borde gå att göra att göra nåt liknande med de flesta, eller alla, särskilda zonsektorer. Det finns flera fördelar med detta: man behöver ingen ny karta och kan behålla flera SLP:er men får ändå, med ganska enkla medel, mer att spela med. Det går att göra väldigt mycket av en enda zonsektor. En av mina tankar när vi satte ramarna för de särskilda zonsektorerna - en kombo av idéer från flera olika personer - var just att det skulle bli platser som inte var "färdigspelade" när RP hade besökt dem första eller andra gången (så var det ju ganska ofta med äventyrsplatserna i gamla 80-talsäventyr), utan gå att använda länge. På sätt och vis små "sandboxar" i den större "sandboxen", Zonen.
En kul grej med de konceptuella byggstenarna i M0 – jag tänker främst på Zonen, metaplotterna (både de som finns i grundreglerna och de man kan skapa själv) och de särskilda särskilda zonsektorerna - är att det snabbt går att bygga något helt nytt. Man kan utan massor av arbete skapa Zoner och kampanjer som är väldigt olika varandra.