User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Förslag till särskilda sektorer

Sun 02 Mar 2014, 02:07

Det finns redan inspirerande trådar om både alternativa zoner och placering av arkar.

Så vad har ni för idéer och förslag när det gäller nya särskilda sektorer i det format som man hittar i Bok 2: Kapitel 07? Ruiner och bosättningar, situationer, invånare, händelser osv.

Låt höra!
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Containerfartyget

Sun 02 Mar 2014, 10:59

Själv är jag väldigt förtjust i den här idén, som tog form i Stockholms-arktråden:
En ark på och runt ett container-fartyg, där befolkningen långsamt undersöker lasten och tömmer containrar för att ha någonstans att bo i (bossarna bor förstås i de riktiga hytterna). Ena dagen är det en last oanvändbara HP-skrivare i containern man undersöker, nästa gång en leverans till Systembolaget...
Ryktet går om ett övergivet container-fartyg, kanske är det grundstött, kanske driver det omkring herrelöst utanför kusten. Är ryktet värt att undersöka? En framtida bosättning? En ny ark eller tidernas största fynd?
Men är det verkligen helt övergivet..? Och är lasten verkligen värd att bärga?
Cool idé! Skulle kunna vara en zonsektor som flyttar på sig och över tid byter såväl invånare som last. Fartyget är en ny äventyrsplats varje gång RP gör ett besök.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Zonhäftet

Sun 02 Mar 2014, 15:15

Skulle det vara möjligt att få en liten förhandstitt på de särskilda sektorerna i det kommande Zonhäftet? Bara en kort beskrivning på en eller ett par rader per sektor, så att man kan bilda sig en uppfattning om vad som är på gång.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
User avatar
Tomas
Site Admin
Posts: 4492
Joined: Fri 08 Apr 2011, 11:31

Re: Förslag till särskilda sektorer

Sun 02 Mar 2014, 15:59

Absolut! Dessa sektorer kommer att ingå i Zonkompendium 1 (som medföljer SL-skärmen):
  • Frö av ondska, en homage till klassiska Uppdrag i Mos Mosel - with a twist. Skriven av Jonas Ferry.
  • Familjens villa, en skruvad villaidyll à la Mutant: År Noll. Skriven av Petter Bengtsson.
  • Dödsklotet, en sfärisk ruin fylld av död, kulter och annat mysigt. Skriven av Ligans Nils Karlén.
  • När knoppar spricka, skriven av Mikael "krank" Bergström.
Zonkompendium 1 kommer också att beskriva två till exempelzoner: Bron över Skrotsundet (av Petter Bengtsson) samt Vinterzonen (skriven av Peter Lexelius).

Zonkompendium 2, som vi siktar på att ge ut framåt försommaren, kommer att innehålla sektorn I reptilfolkets spår av Torsten Alm samt sektorer av Åsa Roos (discordia och mycket annat), Måns Broman (känd från Ulvriket-boken till MUA) och Mattias Lilja (Järnringen).

Zonkompendium 3 kommer att vara helt inriktat på en havsbaserad Zon - M0 goes Waterworld! Den kommer att innehålla fyra zonsektorer som är unika för denna Zon. Allt material skrivs av Petter Bengtsson.

Sen har vi lösa planer på en zonsektor 4 också...
Fria Ligan
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Förslag till särskilda sektorer

Sun 02 Mar 2014, 16:22

Absolut! Dessa sektorer kommer att ingå i Zonkompendium 1 (som medföljer SL-skärmen):
  • Frö av ondska, en homage till klassiska Uppdrag i Mos Mosel - with a twist. Skriven av Jonas Ferry.
  • Familjens villa, en skruvad villaidyll à la Mutant: År Noll. Skriven av Petter Bengtsson.
  • Dödsklotet, en sfärisk ruin fylld av död, kulter och annat mysigt. Skriven av Ligans Nils Karlén.
  • När knoppar spricka, skriven av Mikael "krank" Bergström.
Zonkompendium 1 kommer också att beskriva två till exempelzoner: Bron över Skrotsundet (av Petter Bengtsson) samt Vinterzonen (skriven av Peter Lexelius).

Zonkompendium 2, som vi siktar på att ge ut framåt försommaren, kommer att innehålla sektorn I reptilfolkets spår av Torsten Alm samt sektorer av Åsa Roos (discordia och mycket annat), Måns Broman (känd från Ulvriket-boken till MUA) och Mattias Lilja (Järnringen).

Zonkompendium 3 kommer att vara helt inriktat på en havsbaserad Zon - M0 goes Waterworld! Den kommer att innehålla fyra zonsektorer som är unika för denna Zon. Allt material skrivs av Petter Bengtsson.

Sen har vi lösa planer på en zonsektor 4 också...
Sweet... 8-)
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
Bengt Petter
Posts: 595
Joined: Sat 09 Apr 2011, 11:27

Re: Förslag till särskilda sektorer

Sun 02 Mar 2014, 17:48

Så vad har ni för idéer och förslag när det gäller nya särskilda sektorer i det format som man hittar i Bok 2: Kapitel 07? Ruiner och bosättningar, situationer, invånare, händelser osv.

Låt höra!
Mycket är ju på gång, som Tomas redan sagt. Men det går förstås att göra annat också. Är det något särskilt du (och andra som läser detta) tycker behövs? Ödeskeppet som vi snackade om ovan känns ju som en given särskild zonsektor (i Zonkompendium 3 blir det för övrigt mycket annat som flyter!). En rörlig zonsektor skulle tillföra något nytt, gott om farbart vatten finns ju i båda Zonerna i grundboxen. Man kan ju för övrigt tänka sig fler rörliga zonsektorer, även på land.

Jag har också funderat på om man inte här i Biobunkern – förslagsvis i en ny tråd - skulle kunna posta sequels till redan publicerade särskilda zonsektorer. Tar man Motorfolkets garage som exempel kan man fråga sig vad som händer efter sista Händelsen och spinna vidare på det:

Möjlig sequel 1: Det har gått illa för Motorfolket, många har dött, de som är kvar får hantera en ny Situation. De är inte i överläge längre. Kanske vänder de sig till Folket i Arken?
Möjlig sequel 2: Det har gått bra för Motorfolket, de har hittat massor med bränsle, rekryterat fler mutanter och skaffat fler fångar och fordon. Nu kan de börja plundra på allvar! Men kanske lurar ett nytt problem kring hörnet? Den nya Situationen kan handla om en omfattande intern maktkamp eller om en strid med annan (kanske nyanländ) zongrupp (150 tungt beväpnade morlocker?) eller om effekterna som kommer efter upptäckten av en stor, forntida resurs (ett enormt krubbförråd? ett hotellkomplex eller ett urspårat tåg fullt med artefakter?).

Ungefär så, fast kanske mer detaljerat. Borde gå att göra att göra nåt liknande med de flesta, eller alla, särskilda zonsektorer. Det finns flera fördelar med detta: man behöver ingen ny karta och kan behålla flera SLP:er men får ändå, med ganska enkla medel, mer att spela med. Det går att göra väldigt mycket av en enda zonsektor. En av mina tankar när vi satte ramarna för de särskilda zonsektorerna - en kombo av idéer från flera olika personer - var just att det skulle bli platser som inte var "färdigspelade" när RP hade besökt dem första eller andra gången (så var det ju ganska ofta med äventyrsplatserna i gamla 80-talsäventyr), utan gå att använda länge. På sätt och vis små "sandboxar" i den större "sandboxen", Zonen.

En kul grej med de konceptuella byggstenarna i M0 – jag tänker främst på Zonen, metaplotterna (både de som finns i grundreglerna och de man kan skapa själv) och de särskilda särskilda zonsektorerna - är att det snabbt går att bygga något helt nytt. Man kan utan massor av arbete skapa Zoner och kampanjer som är väldigt olika varandra.
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Förslag till särskilda sektorer

Sun 02 Mar 2014, 20:55

Mycket är ju på gång, som Tomas redan sagt. Men det går förstås att göra annat också. Är det något särskilt du (och andra som läser detta) tycker behövs? Ödeskeppet som vi snackade om ovan känns ju som en given särskild zonsektor (i Zonkompendium 3 blir det för övrigt mycket annat som flyter!). En rörlig zonsektor skulle tillföra något nytt, gott om farbart vatten finns ju i båda Zonerna i grundboxen. Man kan ju för övrigt tänka sig fler rörliga zonsektorer, även på land.
Broar är ju alltid intressanta att utveckla mera. Både i Ruinstaden på öarna och Skrotflodens mynning kan de ha stor betydelse som förbindelser mellan olika delar av zonen. Tänk en välbeväpnad grupp som kontrollerar den enda bron över ett farofyllt vatten och kräver någon form av betalning för överfart. Tänk om en annan grupp har tagit över bron när RP är på väg tillbaka och inga tidigare avtal gäller...

Ödeskeppet gillar jag som bekant. En annan rörlig sektor skulle kunna vara ett ångdrivet tåg i ständig trafik. Det har t ex funnits en museiförening som kört ånglok på Roslagsbanan - en möjlig länk till nordöstra delen av zonkartan.

Jag gillar verkligen idén med en tråd för uppföljare till befintliga sektorer. Det skulle kunna bli en riktigt användbar inspirationskälla för SL att ösa ur.
En kul grej med de konceptuella byggstenarna i M0 – jag tänker främst på Zonen, metaplotterna (både de som finns i grundreglerna och de man kan skapa själv) och de särskilda särskilda zonsektorerna - är att det snabbt går att bygga något helt nytt. Man kan utan massor av arbete skapa Zoner och kampanjer som är väldigt olika varandra.
Ju mer jag läser av detta desto mer gillar jag verktygslådekonceptet skarpt. Som SL behöver man inte mycket mer.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
User avatar
ekofest
Posts: 109
Joined: Sun 29 Jan 2012, 14:20

Re: Förslag till särskilda sektorer

Mon 03 Mar 2014, 09:10

Absolut! Dessa sektorer kommer att ingå i Zonkompendium 1 (som medföljer SL-skärmen):
  • Frö av ondska, en homage till klassiska Uppdrag i Mos Mosel - with a twist. Skriven av Jonas Ferry.
  • Familjens villa, en skruvad villaidyll à la Mutant: År Noll. Skriven av Petter Bengtsson.
  • Dödsklotet, en sfärisk ruin fylld av död, kulter och annat mysigt. Skriven av Ligans Nils Karlén.
  • När knoppar spricka, skriven av Mikael "krank" Bergström.
Zonkompendium 1 kommer också att beskriva två till exempelzoner: Bron över Skrotsundet (av Petter Bengtsson) samt Vinterzonen (skriven av Peter Lexelius).

Zonkompendium 2, som vi siktar på att ge ut framåt försommaren, kommer att innehålla sektorn I reptilfolkets spår av Torsten Alm samt sektorer av Åsa Roos (discordia och mycket annat), Måns Broman (känd från Ulvriket-boken till MUA) och Mattias Lilja (Järnringen).

Zonkompendium 3 kommer att vara helt inriktat på en havsbaserad Zon - M0 goes Waterworld! Den kommer att innehålla fyra zonsektorer som är unika för denna Zon. Allt material skrivs av Petter Bengtsson.

Sen har vi lösa planer på en zonsektor 4 också...
Framtiden ser underbart grådisig ut! ;D
 
User avatar
Gråskägg
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Re: Förslag till särskilda sektorer

Mon 03 Mar 2014, 23:13

Några idéer som jag funderar på att utveckla för eget bruk:
  • En bro för lite, som ovan, en välbeväpnad grupp kontrollerar den enda bron över ett farofyllt vatten och erbjuder fri passage till ett högt pris.
  • Nere i gropen, det som döljer sig i botten av ett djupt slukhål leder till svåra val.
  • En orm i lustgården, rykten om Eden leder till resterna av en botanisk trädgård där växtligheten har utvecklats till en veritabel djungel, som också är hem till stora faror.
  • Skalpell, syster!, i ruinerna av ett sjukhus lever en grupp under ledning av den mystiske Kirurgen, en obehaglig figur som genomför bisarra medicinska experiment på infångade mutanter. Vem är näst i tur på Kirurgens operationsbord?
Försöker kanske knyta ihop ett par av de här idéerna med någon slags genomgående röd tråd, och utvecklar Kirurgen som återkommande antagonist.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
User avatar
Henke
Posts: 1627
Joined: Sat 09 Apr 2011, 13:34
Location: Fria Ligan Fanboy

Re: Förslag till särskilda sektorer

Tue 04 Mar 2014, 06:11

[*]Skalpell, syster!, i ruinerna av ett sjukhus lever en grupp under ledning av den mystiske Kirurgen, en obehaglig figur som genomför bisarra medicinska experiment på infångade mutanter. Vem är näst i tur på Kirurgens operationsbord?[/list]
Nu var det väl över 15 år sedan man såg Flykten från LA, men har för mig att det finns något liknande där?
I skuggan av Trakorien - Bloggkrönika från Svavelvinter
Förbjuden Zon - Bloggkrönika från Version Noll
Spelledarens Pod - Av spelledare, för spelledare, om spelledare, samt ett och annat spelmöte
GZIP: Off