User avatar
Gråskägg
Topic Author
Posts: 238
Joined: Wed 29 Jan 2014, 00:26
Location: Territorierna

Att bemöta frågor om mutanternas ursprung (Spoilers!)

Sat 01 Mar 2014, 14:54

Folkets ursprung och Arkens roll är en central del av metaplotten där sanningen helst bör undanhållas spelare och RP åtminstone inledningsvis.

Några förslag och idéer om hur man som SL bäst bemöter spelares och RPs frågor om mutanternas barndoms- och uppväxtår, avsaknaden av föräldrar och bristen på vuxna osv utan att avslöja för mycket av metaplotten tidigt?

Misstänker att några av mina spelare, som gillar att ge sina RP en fyllig bakgrund/backstory, kommer att ha en del funderingar.
Slutstation Hökarängen - avstigning för samtliga passagerare!
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Att bemöta frågor om mutanternas ursprung (Spoilers!)

Sat 01 Mar 2014, 15:47

Se bok 1, sida 123 (textboxen med berättelsen "om folkets ursprung")

Det talas om att den gamle levde ett väldigt promiskuöst leverne som ung, andra menar att Folket levererades till Arken av en zonfarare. En muterad stork sägs det.
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Att bemöta frågor om mutanternas ursprung (Spoilers!)

Sat 01 Mar 2014, 22:26

Jag har två stycken funderingar, som jag känner att jag vill få svar på kring mutanternas uppväxt. Möjligen kan jag ha missat nåt i texten eller missförstått något. Men det jag undrar över är:

1. De äldsta av mutanterna var 3-4 år gamla när de lämnade Eden. Varför minns ingen mutant detta? Har man inte minnen kvar så långt bakåt i i tiden, eller blir minnen så förvrängda av annat med tiden att sådana minnen lika gärna skulle kunna vara fabulerade fantasier? Vore intressant att höra en minnesforskares åsikter om detta. Själv kan jag väldigt lite om hur minnet fungerar. Tror mig dock veta att jag har minnen från i alla fall 3 års ålder.

2. Hur såg mutanternas tidiga uppväxt i Arken ut? En ensam forskare på cirka 200 mutanter. Många vet hur svårt det kan vara med ickemuterade barn i liten skara. Levde mutantbarnen i total anarki, där forskarens främsta uppgift var att utfodra dem med vatten och konserver? Hur utvecklas man i en sådan miljö? Har svårt att se att forskaren försökte uppfostra 200 barn. Antar att bossar och gäng bildades i väldigt tidiga år och att många barn dog om de inte var starka nog. Detta gör Arken kanske ännu mer intressant som forskningsinstitution. Survival of the fittest de luxe! Tänker mig en extrem version av Flugornas herre med yngre barn. Den huvudsakliga frågan lyder alltså: Hur inblandad var Den gamle i mutanternas uppväxt och hur i möken hanterade han 200 muterade barn?
 
Jonas Ferry
Posts: 183
Joined: Wed 20 Mar 2013, 23:43

Re: Att bemöta frågor om mutanternas ursprung (Spoilers!)

Sun 02 Mar 2014, 00:05

Många av frågorna besvaras bäst med hur Den gamle gjorde i er Ark, och hur mutanterna växte upp i Arken som ni spelar i. Alla spelgrupper kommer att spela i olika Arker, och ha olika förklaringar till exakt hur Den gamle tog sig dit och hur de första åren såg ut. Jag gillar verkligen Flugornas herre-tanken, med gäng av vilda barn som slåss om maten.

Minnen från barndomen är intressanta. Jag minns hur jag klev in i köket hos min mormor och morfar och fick syn på en morbror med bältros. Jag minns inte exakt hur det såg ut, men vet att det täckte halva ansiktet. Jag blev livrädd och skrek rakt ut. För någon vecka sedan råkade det komma upp när jag pratade med mamma om vattkoppor, och hon berättade att det hände i mormors och morfars tidigare hus, och att jag var ett år gammal. Mitt minne är alltså något som jag har skapat efter att ha hört mamma berätta om det när jag var yngre, men det finns ingen chans att det faktiskt var vad som hände.

Så, tillbaka till mutanterna. Deras minnen från de tidiga åren kommer till stor del att vara färgade av vad Den gamle har berättat för dem. Om han berättar att de alltid har bott där så kommer de allra flesta att tro det. Om någon minns något annat så kan det bero på mardrömmar, eller något annat. Jag tror heller inte att texten utesluter att det fanns fler forskare eller assistenter med i början, som hjälpte Den gamle. Men av olika anledningar dog de; självmord, svält, måltavlor för en mutation, osv. De gamle vill inte skuldbelägga "barnen", även om de nu är vuxna, för detta, utan håller det för sig själv. På samma sätt som folk som har varit med om krig eller andra hemska upplevelser inte sitter och berättar alla detaljer för sina barn.

Dessutom måste hela upplevelsen av de tidiga åren ha varit djupt traumatisk för mutantbarnen, och traumatiska minnen trängs som bekant ofta bort till det undermedvetna. Kanske vaknar minnena igen om mutanterna närmar sig Eden?
 
Jonas Ferry
Posts: 183
Joined: Wed 20 Mar 2013, 23:43

Re: Att bemöta frågor om mutanternas ursprung (Spoilers!)

Sun 02 Mar 2014, 00:11

Till nya spelare så skulle jag som SL bara köra på Den gamles linje, och sedan låta dem upptäcka sanningen under spel. Om de undrar varför det inte finns några vuxna så skulle jag svara att det finns en vuxen: Den gamle. Om de säger att de redan borde ha frågat Den gamle om detta så skulle jag ge dem Den gamles uppenbart vaga och utelämnande svar. Om detta gör att spelarna vill ta reda på sanningen så är det lysande för den kommande kampanjen!
 
Jonas Ferry
Posts: 183
Joined: Wed 20 Mar 2013, 23:43

Re: Att bemöta frågor om mutanternas ursprung (Spoilers!)

Sun 02 Mar 2014, 00:52

... men det kan ju vara kul att spekulera. Här är tre olika varianter, men det finns såklart många fler:

1. Efter att ha levt som labbråttor i Eden var de små mutantbarnen enkla att leda. På kommando ställde de sig i raka led, de åt sina måltider under tystnad, och utförde noggrant sina arbetsuppgifter för att slippa elchockerna som de förväntade sig.

2. Den gamle med assistenter försökte så gott de kunde att ge mutantbarnen både teoretiska och praktiska kunskaper. Mutanterna delades in i grupper ledda av forskare som försökte återskapa sin egen förskoletid. De utsåg vissa av mutanterna att bli hjälpredor för att hålla koll på de övriga.

3. Den gamle tappade snabbt kontrollen över barnen. En liten skara kunde Den gamle knyta till sig och skydda, men övriga fick klara sig bäst de kunde. Den gamle ordnade mat och vatten åt de allra flesta, men kunde inte hindra de starka från att ta från de svaga.

Det kan vara bra för SL att mellan första och andra spelmötet fundera över hur det gick till i den Ark som ska spelas. Det kommer såklart att variera mellan olika spelgrupper, och även inom samma spelgrupp om man spelar i flera olika Arker. Arkerna kan ha helt olika historia och utveckling även i samma spelvärld; vissa under ordnade former och andra anarki.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Att bemöta frågor om mutanternas ursprung (Spoilers!)

Sun 02 Mar 2014, 00:56


2. Hur såg mutanternas tidiga uppväxt i Arken ut? En ensam forskare på cirka 200 mutanter. Många vet hur svårt det kan vara med ickemuterade barn i liten skara. Levde mutantbarnen i total anarki, där forskarens främsta uppgift var att utfodra dem med vatten och konserver? Hur utvecklas man i en sådan miljö? Har svårt att se att forskaren försökte uppfostra 200 barn. Antar att bossar och gäng bildades i väldigt tidiga år och att många barn dog om de inte var starka nog. Detta gör Arken kanske ännu mer intressant som forskningsinstitution. Survival of the fittest de luxe! Tänker mig en extrem version av Flugornas herre med yngre barn. Den huvudsakliga frågan lyder alltså: Hur inblandad var Den gamle i mutanternas uppväxt och hur i möken hanterade han 200 muterade barn?
Haha! Att jag missat att reflektera över detta! Jag kan tänka mig att en sådan uppväxt formar dig till att bli exakt som en typisk rollperson!
Men detta ger en mkt god förklaring till uppkomsten av bossar, eventuellt slaveri och annat som jag hade svårt att se hur Den gamle kunde stödja. Det lämnar alltså stort utrymme åt att utveckla sin egen ark!

Läste förresten nu i bok 2 (s.140) att åtminstone planen var att de skulle vara "en handfull forskare per ark".
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Att bemöta frågor om mutanternas ursprung (Spoilers!)

Sun 02 Mar 2014, 01:09

Tack för det snabba och bra svaret. Vet hur jag ska lösa detta lilla dilemma nu. I min Ark (inte bara under tiden i Eden) kommer det från början ha varit fler forskare och lärare. Till exempel lärare som lärde vissa mutanter att läsa och skriva. Dessa mutanter kom senare att bli krönikörer. Dessa mutanter kunde också föra skrivkonsten vidare till andra hugade mutanter som haft vilja och förstånd att utbilda sig, vilket förklarar att Zonstrykare haft utbildning nog att kunna göra sina små anteckningar på sina zonkartor.

Den gamle har varit otroligt slug och samt manipulativ, samt har lyckats få Arkens mutanter att tro på hans sagor, även om många i Arken givetvis börjar syna hans lögner i sömmarna. Han har gjort så gott han kunnat efter alla andra forskares bortgång, men fick även han till sist inse att Arken mer och mer tycktes likna en levande organism han ej kunde kontrollera. Anarkin har på eget bevåg skapat fraktioner, ledare och slavar. Samt sållat ut de som inte höll måttet eller lyckats anpassa sig. Tror nog detta kan komma att funka :-) Angående fabulerade kontra bortträngda minnen, har jag blivit rekommenderad dokumentären om Thomas Quick. Har dock inte sett den än. Någon som har? Den gamle i min Ark lär i alla fall vara (har varit) en grymt duktig psykolog.
 
User avatar
Krönikören
Posts: 819
Joined: Sat 01 Mar 2014, 13:43

Re: Att bemöta frågor om mutanternas ursprung (Spoilers!)

Sun 02 Mar 2014, 01:14

Mycket intressanta idéer Jonas Ferry!

1. Lägg därtill att barnen är mutanter genmodifierade i syfte att bosätta sig i dessa arker och överleva i den ogästvänliga miljön. Inte helt osannolikt att egenskaper som samarbetsförmåga, eller kanske snabbare mognad i barnåren (människan är ju väldigt långsam i det avseendet jämfört med samtliga djurarter) osv. kodats in i deras DNA.
 
Memmo
Posts: 330
Joined: Sun 23 Feb 2014, 20:35

Re: Att bemöta frågor om mutanternas ursprung (Spoilers!)

Sun 02 Mar 2014, 01:20

Mycket intressanta idéer Jonas Ferry!

1. Lägg därtill att barnen är mutanter genmodifierade i syfte att bosätta sig i dessa arker och överleva i den ogästvänliga miljön. Inte helt osannolikt att egenskaper som samarbetsförmåga, eller kanske snabbare mognad i barnåren (människan är ju väldigt långsam i det avseendet jämfört med samtliga djurarter) osv. kodats in i deras DNA.
Mycket bra! Den idén snor jag! :-) Klart forskarna tänkte på det. Och med denna genmodifiering lyckades de bättre med än den som skulle få mutanterna att vara stabila. Ur metaperspektiv är det ju också trevligt med rollpersoner med samarbetsförmåga ;-)
Last edited by Memmo on Sun 02 Mar 2014, 01:24, edited 1 time in total.

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests